Nekromanti En fråga angående D&D halvalver

Sasuko

Veteran
Joined
25 Dec 2007
Messages
1
Umm, om två halvalver får barn, vad blir deras barn då rasligt sett? Blir de automatiskt också halvalver? Eller kan det bli lite vad som helst?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Umm, om två halvalver får barn, vad blir deras barn då rasligt sett? Blir de automatiskt också halvalver? Eller kan det bli lite vad som helst?
Halvalver. Det spelar ingen roll om man blandar 100% med 0% eller om man blandar 50% med 50%, resultatet är ändå 50%.

Med andra ord, de kommer fortfarande att ramla omkull hela tiden.

Om en halvalv får barn med enmänniska så blir det dock intressantare, då blir barnet kvartsalv (eller, beroende på hur man ser det, trekvartsmänniska).
 

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
Bara en tanke, om alvdraget råkar komma i ägget både från modern och fadern skulle man inte kunna tänka sig att det blir en alv? Eller en människa om inget alvdrag slinker med? Eller en halvalv om det fortsätter. Typ som kromosomer fast det är möjligt att få typ YY = alv
YY Alv
XY Halvalv
XX Människa

Fast. Det är ju rätt tråkigt att blanda in kromosomer och hitta på genetiska förklaringar i en fantasyvärld... Minst sagt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Halvalver. Det spelar ingen roll om man blandar 100% med 0% eller om man blandar 50% med 50%, resultatet är ändå 50%.
Näe, "blandar" man två halvalver, så finns faktiskt en liten chans att det blir en helalv.

/Han som inte själv har läst in sig på dominanta och ressisiva gener och använder därmed andras ord

<font size="1">sökord, länk: "gen" med Umi Ryozaki som skribent på DoD-forumet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Näe, "blandar" man två halvalver, så finns faktiskt en liten chans att det blir en helalv.
Detta då under förutsättning att skillnaden mellan en alv och en människa är en enda gen, ungefär som färg på ögon. Jag tycker det låter otroligt, och ser det som att en massa gener skiljer, och chansen att alla de skulle råka hamna på alv-sidan samtidigt är obefintlig (då pratar jag om något i stil med att ha 13 rätt på tipset varje dag hela sitt liv-osannolikt). Det är en hiskelig massa gener, och de kommer att fördela sig rätt så ordinärt efter sannolikhetslagarna.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Nu verkar det som om du får olika svar av varenda kotte, inklusive mig, men det får man ta.

De enda officiella riktlinjerna är att det blir halvalver när två halvalver har en herdestund (PHB:18: "Most half-elves are the children of human-elf pairings. Some, however, are the children of parents who themselves are partly human and partly elves.")

Eftersom det kryllar av alla möjliga och omöjliga korsningar i spelet kan man anta att genetiken i D&D inte är lika bra på att bevara en arts gener oförändrade över generationsgränserna som vår världs genetik. Det skulle också tyda på att halvalver får halvalver och inte (som föreslagits i tråden) människor eller alver.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Re: Genetik

Jag tror inte på gener i fantasy.
Jag tror inte på fantasy utan gener.






Själv skulle jag nog köra på att halvalver är sterila, lite som mulor eller manliga ligrar. De känns lite som genetiska missbildningar trots allt, och ska man nu ha olika "raser" i fantasy kan man lika gärna driva rasbiologin till sin spets...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Genetik

Bah! Fantasy ska ha olika halvmystiska evolutionsläror, framför allt om de inkluderar "degenererade" och "atavistiska" varianter av olika raser, forntida ödlemänniskor, mansapor och uråldrig teknologi. Att då slänga in gener i mixen är absolut inte fel.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag har för mig att det finns stabila populationer av halvalver i Eberron, så antagligen blir barnet också halvalv.
Gissning: Antagligen har man klassificerat dem ungefär som vår världs begrepp mulatt, dvs alla som bär på gener som är en blandning från Afrika och Europa, oavsett proportioner.

Sidofråga: Är "mulatt" fortfarande ett gångbart ord, eller har rasisterna snott det?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: En fråga angående D&D halvalver (ot)

Är "mulatt" fortfarande ett gångbart ord, eller har rasisterna snott det?
Jag hoppas inte det, då jag kallade någon med blandad bakgrund för just det nyligen. Fast hon verkade inte ta illa upp.

Appropå det, vad är en mestis? Någon som även har indianblod i sig, eller?

/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: En fråga angående D&D halvalver (ot)

Jag hoppas inte det, då jag kallade någon med blandad bakgrund för just det nyligen. Fast hon verkade inte ta illa upp.
Jag tror den är OK, men till följd av rasisterna så har det ju nästan blivit fult att erkänna att folk kan se olika ut, även om man gör det utan vidare värderingar.

Appropå det, vad är en mestis? Någon som även har indianblod i sig, eller?
Från Wikipedia:

"Mestis (spanska mesti'zo, av latin mixtus, "blandad"), traditionell benämning i Latinamerika för avkomling av en vit man och en indianska eller av en indian och en vit kvinna, samt även benämning för avkomling av kreol och infödd på Filippinerna.
Denna artikel är helt eller delvis baserad på material från Nordisk familjebok, 1904–1926"
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Som de flesta andra som svarat anser även jag att avkomman av två halvalver ska anses vara halvalv den med. Jag skulle dock även ha med möjligheten att den ena rasen i vissa fall skulle bli mer dominant än den andra till den milda grad att avkomman rent regelmässigt skulle kunna betraktas som antingen ren människa eller ren alv. Detta ska naturligtvis vara ännu vanligare vad gäller avkommor av alver och halvalver eller av människor och halvalver.

Lite pseudorelaterat kan jag berätta att jag har en spelare som vid ett tillfälle ville göra en halvdrow men inte ville använda de specifika reglerna som finns för detta, utan ville att den mänskliga halven skulle dominera så att figuren regelmässigt istället var som en vanlig halvalv, vilket jag tyckte var ok och godkände.

/Anders
 
Top