Nekromanti En filosofisk fråga

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: En filosofisk fråga?[FETT OT]

jo fast som med alla moralläror gör man undantag... så det vill säga att när du stöter på en situaion så kanske du gör på ett sätt (ni kommer till en öde ö och ni har ett lotteri på vem som ska dö och bli mat till de andra) från att inte döda spädbarn så de flesta moralläror är inte konsekventa... så man äör egentligen inte "en viss grej" hela tiden utan man gör undantag hela tiden. dock så kan jag nog säga att det är bra att man inte är konsekvent med sin morallära därför att det blir sjukt emellanåt... det finns en som kallas för pragmatikens och den förutsätter nästan att amn gör vad som helst för att klara sig, den är sjuk och självisk... nåja vill du höra mer säg det däför att jag slutar med denna OT grej nu.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: En filosofisk fråga?

Nej, jag tror att det finns endast dåtid och ska därför ha dubbelt med XP. /images/icons/smile.gif

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Vad mena du med 6?

Sex vet jag vad det är men inte bara 6 i en mening på det viset......

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Klart det finns andra drivkrafter. Onda varelser gör knappast som de gör bara för att det är skoj att vara elak och de njuter av att plåga folk. Snarare handlar onda varelser för att gynna sig själva, oavsett vilka som kommer till skada som ett resultat av detta (t.ex. Imperiet i Star Wars).

En ond varelse kan, som jag sa i ett annat inlägg, vara en fanatisk förespråkare för jämlikhet och demokrati, förutsatt att han personligen tjänar på att sådant införs. Samma varelse skulle med lika stor fanatism t.ex. kunna propagera för att dödshjälp bör bara obligatorisk... /images/icons/wink.gif

-R
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Utvidgar du begreppet av ondska lite mer så får su alla som inte tycker som du. Vilket är ett behagligt sätt att definera ondska.....

Hoppsan!! Vad är det där stora som hänger över mig skrivet i neongröna bokstäver? IRO....näää vi börjar om IRON...Nä vi tar ett försök till, IRONI!!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
opppsss !

Oj då, så det kan bli......
Satt på jobbet och hade paus + att jag var lite stressad. Det ska inte vara en6:a utan det ska vara ett &-tecken.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Va´bra !

Det låter ju bra !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Berätta mer om pragmatism!!!(fett ännu mer OT)

nåja, pragmatism är en väldigt sjuk morallära, den är varken moralisk ngt man kan bilda en stat på eller trevlig. den säger att kannibalism, mord, spädbarnsmord, aktiv dödshjälp mycket mer är helt ok så länge du överlever, fast aktiv dödshjälp slängde han som föreläsare in pga att hans far hade fått en väldigt lidande under sin cancersjukdom. så den är lite inkonsekvent, dock är det som så här att han som skapade denna lära är svensk (ska nog inte uppge hans namn pga att han inte direkt kan komma till detta forum och försvara mitt ludna angrepp på hans lära), och jag har hört ett föredrag med honom. föredraget var väldigt bra jag önskade dock bara att han tog upp utilitarismen som lära också men han gjord inte detta. så nu vet ni min bild av pragmatismen. mord var iofs helt ok under vissa omständigheter t.ex. ifall en exmake förföljde sin exmaka så att hennes liv blev ett helvete att leva... det kan jag faktiskt relatera till men det var ett väldigt extremt fall, som man egenelitgen kan avvärja genom att en domstol utfärdar besöksförbud och dyl. han menade säkert gott men jag tvivlar på att det finns konsekventa moralläror. det där vara mina tankar om pragmatismen. tjoflax och tack för din/eran tid.

/Dr_Morbid
"jag ber tusen gånger om ursäkt för mitt stinkande hem och min fula fru"
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Tja, enligt alla alignment-tester på nätet som finns att tillgå så ligger jag någonstans mellan Chaotic Neutral och Chaotic Evil /images/icons/wink.gif

-R
 

DosM

Veteran
Joined
16 Aug 2001
Messages
13
Location
sthlm
Re: LOL (NT)

fast orcher är inte onda det är bara deras livsstil att dra omkring och leka banditer...

-=-=-=-=-=-=-
Many who lives deserves death, many who are dead deserves to live.
- JRR Tolkien
 

DosM

Veteran
Joined
16 Aug 2001
Messages
13
Location
sthlm
för komplext egentligen.

man kan inte katalogisera eller lägga in folks sätt att leva i genrer det är för komplext.

-=-=-=-=-=-=-
Many who lives deserves death, many who are dead deserves to live.
- JRR Tolkien
 

DosM

Veteran
Joined
16 Aug 2001
Messages
13
Location
sthlm
svart o vitt

SPELET BALCK AND WHITE ÄR PERFECT!!!!
för Att symbolisera DETTA.
det handlar om ondska och godhet

-=-=-=-=-=-=-
Many who lives deserves death, many who are dead deserves to live.
- JRR Tolkien
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Berätta mer om pragmatism!!!(fett ännu mer OT)

Låter ganska intressant. Det är fantastiskt vad man kan hitta på med övervärderade tankekonstruktioner.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 
Top