Nekromanti En Fagorus

Joined
26 Mar 2014
Messages
148
Då mina spelare kommer behvöa ge sig på jakt efter en Fagorus för att bedriva en gamal ande som besatt en av dem så konverterade jag en Fagorus från Monster i Mundana.
jag ändrade dock så att skriket inte är bedövande utan att offret får slå ett slag mot skräck för att inte lamslås av det är dock inte säker på om de ska vara mot övernaturligt eller kanske mot uttsathet.

kom gärna med kommentarer.
Fagorus
Ett spänstigt och farligt monster med en stor käft fylld av sylvassa tänder och blodröda lysande ögon. Den återfinns bland berg och grottor och lever alltid ensam.
På alla fyra springer den runt i natten på jakt efter offer, när den väll hittar ett så smyger den så nära den kan innan den ger ifrån sig ett skrik som får offrets ådror att frysa av skräck. Sedan biter den offret vilket bedövar det. När bytet är bedövat så börjar den att äta en kroppsdel i taget, när den sedan är mätt så kilar den fast resten av det ofta fortfarande levande bytet i en klippskreva eller mellan två stenar. Där får offret sitta tills Fagorus är hungrig igen, vilket oftast tar ett dygn.
Primära färdigheter (5T6) Väsa skrämmande, Smyga, mörker seende

Sekundära färdigheter (4T6) Hoppa, Bita av kroppsdel, Kila fast byte
Bedövande gift: Om ett bett från en Fagorus penetrerar pansar så injiceras ett bedövande gift och offret måste slå ett slag mot 12 varje runda i tre rundor. Blir offret bitet mer än en gång så ökar svårigheten med +2 per bett.

Blodstillande saliv: Fagorus saliv är blodstillande vilket gör att all blödningstakt som uppkommer om en person blir biten av en Fagorus minskar med 1

Isande skrik: Fagorus kan ge ifrån sig ett isande skrik vilket gör att alla som hör det måste slå ett slag mot Skräck 30 (övernaturligt).
AnfallTräffTypSkadaEgens
Bett3T6+2Hugg3T6+2
Klor4T6Hugg4T6Sargande
SkrikAutoSpecSpec
FörsvarTärningar
Kontring4T6
Skydd HuggKrossStick
Seg hud777
Förflyttning:4T6+2SkadaUtTabell
Intryck:-1-4+2-
Kropp:3T65-9+4-
Livskraft:3T610-14+61T10
Reaktion:4T615-19+81T10+1
Självkontroll:3T620-24+101T10+2
Vaksamhet:4T625-29+121T10+3
Grundrustning:430-34+141T10+4
Grundskada:3T635-40+161T10+5
Återhämtning:6(+5)(+2)(+1)
Vändningar
1 Griper tag i motståndaren och river denne med sina klor, Undvika 12 eller 3T6+2 i huggskada i en kroppsdel.
2-3 Fagorus hamnar i fördelaktigt läge och får +1T6 på alla manövrar nästa runda
4-5 Träff i ansiktet och fagorus ger ifrån sig ett isande skrik, alla som hör det måste slå ett slag mot Skräck 30 (övernaturligt).
6-7 En allvarlig träff son sliter upp huden och blod sipprar ut (+6 Utmattning). Smärtan får fagorus att ge ifrån sig ett isande skrik, alla som hör det måste slå ett slag mot Skräck 30 (övernaturligt).
8-9 Träffen skapar ett rejält sår och fagorus blöder kraftigt (+7 Utmattning) och förlorar 1 utmatning per runda, Den kommer att försöka fly undan striden nästa runda om möjligt.
10 Skadan är så allvarlig att fagorus avlider.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Om du vill göra det lätt för dig så tillåt ingen avtrubbning för skrik-/skräckslaget, och kanske sänk svårigheten en aning för att kompensera det om du vill.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Sedan, utan att ha grundboken framför mig att jämföra med: utmattningsförlusterna på tabellen för vändningar verkar väldigt höga. Det behövs heller ingen autokill på tabellen, enligt min åsikt.
 

Glork

Veteran
Joined
13 Feb 2007
Messages
44
Location
Stockholm
Det kanske framgår av regelboken (har den inte framför mig) men vad är konsekvensen av ett misslyckat slag mot det bedövande giftet?
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Glork;n57954 said:
Det kanske framgår av regelboken (har den inte framför mig) men vad är konsekvensen av ett misslyckat slag mot det bedövande giftet?

Bedövande ger Utmattning, Omtöckning och Medvetslöshet beroende på allvarlighet.
 
Top