Nekromanti En episk kampanj

Kindtand

Veteran
Joined
12 Aug 2013
Messages
21
Location
Karlskrona
Jag ska nästa vecka påbörja en kampanj i Fantasy.

Grundpremissen är att strax efter begynnelsen så var det ett stort krig mellan drakarna och gudarna. Människorna och de andra raserna som gudarna nyss tagit till sig höll på att gå under då drakarna åt dem. Gudarna höll på att förlora då drakarna blev så många fler så de bad skaparen om hjälp. Motvilligt, för den hade ändå skapat allt, spärrade skaparen in drakmodern i ett fängelse i en annan dimension. Nyckeln dit delade sedan skaparen i flera bitar och delade ut till de olika panteonerna och lämnade sedan världen till sina barn och de resterande drakarna.

Snart insåg drakarna att när de inte längre kläcktes i en så stark takt så höll de på att förlora kriget och drog sig tillbaka. Gudarna lugnade också ner sig och lämnade det fysiska planet. Men de olika fragmenten av nycklarna blev artefakter inom de olika religionerna.

Vissa religioner blev stora och fick folkslag som följde lärorna. Andra blev små kulter. Vissa gudar glömdes helt bort och ingen av de olika religionerna kom riktigt överens längre. Artefakternas ursprungliga betydelse är sedan länge glömd. Utom av de av de ursprungliga drakarna som ligger och sover.

En av dessa drakar hittas av den galne magikern Morimel. Morimel vill ha draken som bundsförvant eller familiari (Jag skrev att han var galen!) men draken lurar honom och får magikern att springa drakens ärenden i världen. Öppna portalen till drakmoderns fängelse.

Gudarna får givetvis nys om detta när Morimel har hittat ett par stycken och de flesta panteoner, som nu är förhindrade i att ingripa själva, utser förkämpar som skickas ut för att hitta artefakter innan Morimel får tag på dem.

Detta koncept passar bra ihop med ett flertal av ettbladsscenarion som redan släppts och det passar också bra om man som jag har lust att släppa in gästspelare då och då i gruppen. På ett uppdrag så kanske en hjälte som är utskickad från en annan gud följer med. Kommer de jobba bra ihop eller inte? Vem tar hand om artefakten?

Morimel har givetvis mycket influenser och gott om pengar (speciellt efter han börjat arbeta för draken.) så det kan de flesta äventyr vara hyrsvärd eller köpta handelsmän eller korrumperade auktoriteter som är bad guys.

Till sist är ju meningen att artefakterna ska förstöras en gång för alla. Det går ju givetvis inte om man inte har alla samlade. Vilket innebär att man behöver en stor slutfajt med Morimel (och förhoppningsvis inte draken)

Det kanske finns andra drakar som inte heller vill att morsan ska komma tillbaka. Man kan bjuda in ett flertal av gästspelarna för att hjälpa till i sista striden...

Än så länge är det bara lösa anteckningar och jag håller det där för jag vill kunna slänga in bra idéer som spelarna får och ibland är deras felaktiga gissningar bättre än mina planerade grejer så då kör jag på dem istället.
 
Top