Nekromanti En Demonjakt

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Hej, i min kampanj är rp en trupp halvdemoner som skapats för att döda de demoner som flytt från helvetet för att göra något på jorden. Dock har änglar och demoner en pakt, de ska inte träda in på människans mellanrike och stjäla själar (som de livnär sig på) i förtid. Därför finns 5 "poliser" eller demonjägare som ska döda alla som överträder detta.

RP har just fått reda på att de är dessa halvdemoner och att de ska jaga några, men vad ska de jaga? Jag har inte skrivit det än..
Jag tänker en demonliga som infiltrerar människo riket med mål att äta många stjälar eventuellt bryta det kontrakt de gjort med änglarna (hälften av alla själar går till helvetet, hälften till himmlen) kanske genom att följa en profecia eller dylikt.

Idéer?
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Hm, detta skulle kunna vara något jag kan sno lite inspiration till min kampanj, men detta är ju inte direkt färdigt än, så vi får väl kanske göra det hela baklänges. Först av allt, vilken setting är det hela i? Om det är modernt med inslag av magi (natuligtvis, trots allt finns det änglar/demoner) kan man leka med präster som är demoner, ledare för företag och så vidare. Är det fantasy är det inte lika enkelt, men demoner som luskat sig in i styrande positioner är alltid verksamt.

Men lite mer konkreta idéer då:
Först kan du låta spelarna jaga lite demoner som i stort sett inte är mer än uteliggare, ynkliga satar som kidnappar de människor de kan få sina labbar om, och visst, de är läskiga och egentligen ganska starka, men inte svåra at utrota. När de tagit några enstaka, drar sig de andra bort för att planera lite enklare bakhåll och teamfighting.
När de då utrotat hela stadens/landets/samhällets slumdemoner kan de få slåss mot demoner boende i tex et hus, där de måste lista ut hur man bryter mot reglerna för att kunna överleva, eller liknande. Efter detta kan större konspirationer med demoner i maktpositioner som kollektivt tänkt lura ned alla änglar till jorden och offra dem tillsammans med alla människor och slumdemoner som inte är något att ha för att demonherrarna ska få total makt över alla världar. Egteråt kommer demonhärskarna naturligtvis att slåss över det slutgiltiga herraväldet, men det är inte viktigt för tillfället.

Full Metal Alchemist-spoiler om någon inte har läst den:
I slutet visar det sig att hela landets uppkomst och syfte endast är för att man ska kunna offra hela befolkningen rituellt för att få absolut makt. Tänk det över hela världen.

En variation på temat (som kanske inte är möjlig, beroende på vad de redan fått veta) är att de de ska jaga inte alls är demoner, utan att den allomfattande planen är planerad av änglarna, som vill "rena" världen, tänk fanatiker, plus världsherravälde.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Settingen är mystisk fantasy (EON men jag skapar världen rätt mycket själv så det är inte intressant), tänk lite Drakar och demoner. Så dilemat ska helst inte vara för politiskt (då det tar tusen år att väva ihop).

Jag gillar upplägget, hade något liknande i tanke men fick inte ner det på papper. Gillar även sista idén att änglarna skapat portalen som demonerna reste till mellanriket med. Kanske lurades demonerna av änglar så att de skulle bryta mot vapenvilan och därmed förbanna sig själva..

Du pratar om att de sitter på maktpositioner, kanske kan de ta hövdinga positioner hos de "vilda folken" då man vinner status med stridsstyrka (något demoner obviously har). De kan sedan använda dessa styrkor för att anfalla änglarnas "poliser" vilket demonerna tror är det ända som står mellan dem och kontroll över mellanriket.

Hur kan RP vävas in på ett enkelt och tydligt sätt?
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Tja, hur man väver in dem beror lite på hur du berättat för dem att de är halvdemoner.
Har de upptäckt det själva kan du ge dem en slags "dragning", att de plötsligt bara känner igen någon i en folkmassa och kan bestämma att denna är en demon. Alla fem samtidigt. Strax inser de att han är en demon i förklädnad och måste därifrån ta ihjäl honom. Om de gör något annat än vad deras instinkter säger åt dem kommer de att bli som fixerade vid detta, lite som ett beroende. Utan att göra något åt saken kommer de snart inte att kunna fungera (någorlunda) normalt. Fokus bör läggas på hints så att de kommer på vad de ska göra själva. Låt dessutom denna till synes slumpvisa mordturné bekymra rollpersoner med mer moral, om demonerna inte uppenbart är demoner.

Om någon/något har berättat det kan man nog köra nästan samma visa som ovan, fast med undantaget att de då VET vad de är skapade att göra. Såklart, om de sedan VILL göra det eller inte, är uppe för debatt, och kan bli en intressant konflikt.

Om du vill kan du låta demoner få maktpositioner i primitiva stammar (en frakk-hövding som egentligen är en demon, mums), men personligen anser jag att demoner oftast bör framställas antingen som starka, listiga eller både och. Därför anser jag att du bör kunna ha någon demon som styr något land/stad och som senare visar sig vara en mäktig demon som mer eller mindre direkt plottat för att ta över något större område.

Ett annat alternativ är att låta någon särskilt kraftfull artefakt/varelse verka som ett fokus eller mål för båda sidorna. Den som har sagda artefakt får ett rejält övertag, och i normala fall kan ingendera sida nå och använda denna, men båda sidorna funderar nu på att bryta förbudet.

Stort tips är att läsa igenom Legender och Hemligheter för inspiration. Jag tänkte inte spoila så mycket, men en del information om hm, en Övergång tidigare i historien.
 
Top