Nekromanti En bunt med indiespel - har du något att säga om dem?

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Jag sitter och funderar på om jag ska slå till på senaste Bundle of Holding som innehåller ett gäng indiespel. Men innan jag spenderar mina surt förvärvade slantar vore det intressant att höra om någon här på forumet känner till något eller flera av spelen och kan berätta lite kort om dem, det vore också intressant om det är några av spelen som kan vara särskilt intressanta på något sätt. Spelen är:
  • Annalise av Nathan Paoletta
  • The Agency av Matt Machell
  • Dust Devils av Matt Snyder
  • God-King av Daniel Cruz Chan
  • Mars Colony av Tim Koppang
  • 3:16 - Carnage Amongst the Stars av Gregor Hutton
  • Dog Eat Dog av Liam Liwanag Burke
  • Heroine av Josh T. Jordan
  • Our Last Best Hope av Mark Diaz Truman
  • Sorcerer av allas vår favorit Ron Edwards
Av dessa spel är det egentligen bara Sorcerer jag känner till i någon mån, även om jag inte har så värst bra koll på det heller mer än den grundläggande premissen. Sedan har jag hört talas om 3:16 men vet egentligen inget om det.

Någon som vet något om något eller några av dessa spel? Skriv gärna en rad eller två! :)

PS. Möjligt att denna tråd ska räknas som promotion (för Bundle of Holding), i så fall får lämplig moderator gärna flytta tråden och modifiera namnet om det behövs.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
Jag har sett att det finns en oerhört ödmjuk och stilig speltestare av Heroines i credits.

Nå, det är typ Labyrinth eller Alice i Underlandet, fast som rollspel. En flicka irrar in i en sagovärld och utvecklas där på ett sätt för att kunna hantera sina problem i verkligheten. Det var rätt trevligt faktiskt, men det har inte kommit till bordet sedan vi speltestade.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,092
Location
Göteborg
Om Sorcerer är den nya, annoterade, upplagan är bunten värd att köpa bara för den. Oavsett om man aldrig spelar spelet är Edwards kommentarer om konstruktionsprocessen, bra/dåliga regler och hur spelet utvecklats sedan första utgåvan otroligt intressanta för alla som är intresserade av rollspelssystem.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Bolongo;n14954 said:
Om Sorcerer är den nya, annoterade, upplagan är bunten värd att köpa bara för den. Oavsett om man aldrig spelar spelet är Edwards kommentarer om konstruktionsprocessen, bra/dåliga regler och hur spelet utvecklats sedan första utgåvan otroligt intressanta för alla som är intresserade av rollspelssystem.
Det är ungefär i de banorna jag tänkt också. Det finns nog en anledning till att Sorcerer ligger bland de spel man får om man betalar mer än genomsnittet :rolleyes:

---

Och till wilper, tack så mycket för infon. Jag undrar vem den där ödmjuke speltestaren kan vara... :wink:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
Sorcerer är ett av de bästa rollspelen någonsin och startskottet för hela Forge rörelsen. Du spelar någon som på något sätt frammanat en demon som gett dig allt du vill ha, nu måste du hantera konsekvenserna och din demon. Vad demoner är är inte definierat och inte heller vad mänsklighet är, de definieras av gruppen innan spel (eller så tar man ett av de grymma exemplen från böckerna). Demoner kan vara bibliska fallna änglar, avancerade AI:s, dina egna synder givna fysisk form eller en Pokemon. Spelet är löjligt, löjligt bra och supplementen är också några av de bästa någonsin. The Sorcerers soul hanterar moral och hur man skriver äventyr, Sex and sorcerey hanterar relationer och sex (och lite annat på slutet) och Sorcerer and sword hanterar motherfucking Elric och Conan. Sedan finns det 3parts supplement som är grymma som Dictonary of Mu som är en surrealistiskt sword and planet setting och Charnel gods där man spelar intelligenta magiska vapen som ska förstöra världen och dårarna som bär dem.

3:16 - Carnage Amongst the Stars handlar om att mörda aliens och är samtidigt ett djupt satiriskt spel som problematiserar kring krig, säkerhet och våld. Det är Starship troopers filmen the game.

Dog eat dog är ett spel om kolonialism. Vagt lagt i en expy av filipinerna men det definieras aldrig starkt och det kan spelas i rymden med aliens om man vill. En spelare är kolonialmakten och resten är en enskild person från den kolonialiserade folkgruppen. Hur avgör man vem som spelar kolonialmakten först? Spelaren som är rikast på riktigt. Smaka på det bleedet alltså.

Indie spels podcasten Walking Eye har actual plays, diskussioner efter de spelat spelen och intervjuer med författarna av 3:16 och Dog eat dog. Du kan lyssna på det här:

http://www.thewalkingeye.com/?cat=989

http://www.thewalkingeye.com/?cat=3
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Jag har spelat 3 av dem, Dust Devils, 3:16 och Sorcerer, och upplever dem alla som bra spel. Jag kan dra lite kort om mina erfarenheter:

Dust Devils
Har du sett De skoningslösa (Unforgiven)? Det här är Unforgiven RPG. Dessutom beskriver man sin karaktär med fräna cowboy-ordspråk som mean as a bag of snakes, och wild as a tornado. Alla RP bär på en Devil. Din devil är precis vad det låter som, din dåliga sida som dyker upp och sabbar allt. Det här spelet är en personlig favorit och mitt kommande spel The Fog of War är starkt inspirerat av Dust Devils. Men, som många tidiga indiespel har det en del skavanker. Konfliktmekaniken är inte perfekt. Den funkar, men är inte perfekt.

3:16
Typ space marines på dödsuppdrag i djupaste rymden. De slåss mot monster på fientliga planeter. Det är ett totalt krig mot allt och alla. Det har en hel del Aliens II över sig. Jag gillar spelet. Det har en del fina mekaniker och ett enkelt sätt att generera fiender och planeter. Det är ett kampanjspel. Mer än så tänker jag inte avslöja... :)

Sorcerer
Indie RPG grand old man. Bortsett från en gräslig layout med gräsliga illustrationer och en usel disposition är det ett superbra spel. Det är flexibelt och enkelt och lätt att ha kul med. Dessutom finns det en massa coola moduler (som jag iofs knappt har tittat i).
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Jag har spelat Annalise och tyckte det var riktigt gött. Det är tungt med metaspel (man skyfflar pluppar/poäng för att påverka varandras tärningsslag) på ett i mitt tycke bra sätt. Det bygger på att varje rollperson har någon hemlighet och på något vis är kopplade till samma kraft/person/ting som påverkar deras liv och (troligen) konfronteras i slutänden. Spelas med fördel över tre-fyra kortare spelmöten.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag skrev om Dog Eat Dog när det kom ut.

Själv är jag ingen story-spelare, så jag tycker att Dog Eat Dog är halvfärdigt - jag och mina vänner skulle ha svårt att spela det utan en erfaren story-spelare som hjälpte till och modererade. Och inte ens då är jag säker på att det skulle vara ett jättebra spel: det är lite väl bokstavligt i mitt tycke. Men om man har ett gäng story-vänner som köper spelets småtrubbiga analys av förtryck kan det vara ett utmärkt sätt att starta en diskussion om kolonialismen och dess konsekvenser.

http://www.boningen.org/archives/rollspel/kolonialism-vid-forsta-anblicken
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Mars Colony är ett fränt spel - iaf på papper; jag har inte fått spela't ännu. Det är ett spel för två spelare som handlar om det politiska spelet: den ena spelar administratören utsänd för att rädda kolonin från undergång, medan den andra spelar kolonin (typ SL). Kort, tajt och med bleed. Förutsätter ett intresse för partipolitik utanför spelet.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Tackar allihopa för era svar! Med era gemensamma erfarenheter har ju nästan alla spel nu nämnts. Jag kommer nog köpa den här bundlen bara för Sorcerers skull, men det är ju alltid roligt om de andra spelen också är värda att ta en titt på.
 
Top