Nekromanti En Bra SL?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Grog said:
Nej! En bra spelledare hindrar spelarna att få sin vilja fram.
Jag tror att soda menade i en något djupare betydelse, dvs inte "ger spelarna femti atomraketer och sjuhundra stridsvagnar, förmåga att gå över vatten och oändliga mängder loot" utan mer "spelarna vill uppleva ett givande spelmöte, SL vet hur man skapar ett spelmöte som är givande för just de spelarna".
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Observera att en spelledare som ger gruppen vad de vill ha, inte är detsamma som att spelarna får sin vilja fram. Det är två vitt skilda saker. :gremwink:
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Endyamon said:
Observera att en spelledare som ger gruppen vad de vill ha, inte är detsamma som att spelarna får sin vilja fram. Det är två vitt skilda saker. :gremwink:
Absolut. Min poäng är att spelarna inte vet vad de vill ha, eller tror att de vill något de egentligen inte vill. Som jag sa, spelare är människor. Eftersom även spelledaren lider av samma åkomma är det svårt för spelledaren att lista ut vad som gör spelmötet sådär extra bra.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En bra SL enligt mig är den som fångar spelat, dels fångar spelarna & driver deras idéer & dels en som är drivande själv. Att man vet på det hela stora vad man skall med dagen spelande, att man har lite fluff i rockärmen utifall det skulle bli sidospår & sådant.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Allt du behöver kunna

Dilandau said:
Det finns inga bra spelledare. Bara bra spelgrupper.
Funkar kanon om du spelar spelledarlöst, men annars...

Så här ser jag det, jag har stött på dåliga spelledare, till och med spelledare som sagt nej och hindrat oss som "bra" grupp att få en bra upplevelse. Vilket gör att jag lätt kan sätta upp en bunt kriterier som gör att man kan undvika att vara en (för mig) dålig spelledare. Och motpolen till dålig brukar jag kalla för bra. Du kanske inte har probelm med någon typ av spelledare, men smaka på de här och fundera på om inte en spelledare skulle bli bättre av att tänka / arbeta på de sakerna:

-Var inte full när du spelleder
-Låt alla tala när de vill och låt dem även tala med varandra
-Säg inte bara "nej, det gör du inte" och ändra på det som spelare säger att deras karaktärer gör
-Försök inte vinna över spelarna
-Tvinga inte folk som inte vill ha system att använda det
-Tillåt bensträckare ibland
-Undvik interskämt som inten annan förstår
-Beskriv slps med mer än namn, t.ex ett utseende ibland kan vara trevligt

-Gunnar (som baserade dåligtlistan på saker som hänt på konvent)
 

ElakaKatten

Veteran
Joined
23 Jun 2008
Messages
9
Zappline, ett bra tips för att ta reda på om du själv är en bra spelledare är att be om återmatning från gruppen/grupperna du spelleder. I stort har du nog en känsla för om din spelgrupp och du har kul tillsammans eller inte, men du kan vinna mycket genom att diskutera det med spelarna.

Så fråga gärna spelarna rakt ut (i enrum kan vara bra för att få ner spänningen...) "Tycker du att jag är en bra spelledare?" - men stanna inte där, utan be dem att förklara VAD som är bra och dåligt. Be om exempel på händelser som kan förklara återmatningen. Fundera också på om återmatningen du får är relevant för dig - det kan vara så att någon spelare vill ha saker du inte är beredd att ge (haha...).

För att du ska få bra återmatning måste du också vara beredd på att GE återmatning till dina spelare. Ärlig, balanserad och exemplifierande återmatning. Tips om hur man gör

Det kan vara lite läskigt att göra det här och det kan röra upp en del känslor i relationen med dina spelare. Men det är nyttigt och det kommer föra er närmare varandra.

Det är något en bra SL gör - ger och tar feedback.

/ElakaKatten
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
För ett något oväntat exempel på en bra spelledare, läs serien Darths and Droids. Seriens premiss är enkel -- ta sig an Star Wars Episode I som om det vore ett rollspelsäventyr. Seriens spelare och spelledare har sällan samma uppfattning om saker, drar historien åt olika håll, missuppfattar saker och är rent generellt inte särskilt väl matchade i fråga om preferenser, men de ger ändå intrycket av att ha roligt större delen av tiden, bland annat på grund av spelledarens villighet att spinna vidare på spelarnas galenskaper. Kan läsas som en lättsam guide i goda spelledarvanor.

Samma koncept -- film som rollspel -- gjordes tidigare med serien DM of the Rings, men den rekommenderas enbart som avskräckande exempel. Serien får, som många rollspelsrelaterade serier, själva spelandet att framstå som en rent masochistisk syssla snarare än något stimulerande och intressant, och ingen av karaktärerna lyckas egentligen inge någon sympati. Jag uppskattar mera den tidigare serien, som lyckas driva med spelarnas och spelledarens underligheter utan att någonsin få en att ifrågasätta varför de fortsätter spela.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Darths and droids

Skall tacka för den länken. Plötsligt var det inte helt bortslängd tid att ha sett den där filmen.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Administratör, pust...

MrG said:
Plus att att en bra sl gärna är en bra adminstratör av system och spelmöten.
Mja, jag tycker gott att spelledaren ska ha rätt att delegera spelmötesarrangerandet till någon av spelarna. Jag ligger för tillfället i ganska mycket för att få spelarna att själva ordna plats och datum. Jag bidrar ju med en jättespännande äventyr.
Att spelledaren ska kunna spelsystemet är förstås givet.

/P.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Det är lättare att upptäcka hur en Dålig SL är och sedan unvika misstagen.
Fast jag undrar om det inte är mer givande att leta rätt på en spelledare man tycker är bra och kopiera dennes alla bra sidor.
Jag upptäckte (inom ett annat område) till min förskräckelse att jag inte hade några goda förebilder, bara dåliga exempel som jag visste att jag ville undvika. Det var en bekymrande upplevelse att inse att jag bara visste hur jag inte ville göra, men inte har så många exempel på hur jag skulle göra istället.
/P.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Re: Allt du behöver kunna

Fick mig ett gott skratt av din lista. Finns det folk som är så dåliga SL? Nu känner jag mig riktigt bra ju...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Allt du behöver kunna

"-Försök inte vinna över spelarna"

Jag vill bara säga att det där inte nödvändigtvis är en dålig egenskap. Jag kan definitivt uppskatta spel med en motståndarspelledare, och jag skulle gärna spela så själv i en kampanj nån gång.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
En bra SL har, med risk för att låta sjukt pretto, stora likheter med en god konstnär. De tekniska skillsen finns där, men det som skapas och förmedlas (lyhört, naturligtvis) handlar minst lika mycket om erfarenheter och känsloliv och hur detta danar vad teknikerna kan frambringa.

Det finns massor med åsikter om vad som är en bra SL, och det jag petar upp nedan är bara saker som funkar väl för min socialt spelade immersionism. Jag börjar med missarna och fortsätter med mina turn-ons.


Saker som gör mig irriterad och uttråkad

* Generiska SLP:er som egentligen bara ger uttryck för spelledarens egna taskiga människosyn. Vanliga exempel:

Alla unga kvinnor är svinvackra och överkåta (enligt moderna ideal då, inte spelvärldens/karaktärernas eventuella sådana).
Alla välbyggda krigare är stenkorkade (ok, efterosm jag har den fördomen privat också, så kanske jag borde lära mig något...).
Alla manliga alver är homosexuella (eller i alla fall fjollor).
Alla medelålders män är gubbsjuka (oavsett intelligensnivå, mognad, skabbighetsnivå eller för all del sexuell läggning).

Inte nog med att det är tråkigt att inte kunna möta mer intressanta och mångfacetterade spelledarpersoner än så, dessutom så är det svårt att spela en karaktär som bryter dessa mönster utan att hela världens trovärdighet faller ihop som ett korthus. Inte för att den finns där från början. En bra SL kan alltså göra SLP:er som hänger ihop och inte bara avslöjar de egna fördomarna/runkfantasierna.

* Total actionfixering
Det här handlar bara om spelstil, men jag kan inte ha speciellt roligt med en SL som bara tycker att action och händelser är intressant och som totalt ignorerar vad som händer inuti karaktärerna. En tidigare SL jag hade under mina år i Norrland avbröt ett samtal mellan två karaktärer (som till stor del handlade om att de försökte pressa viktig information ur varandra) eftersom han inte fattade vart vi ville komma med "allt det där tråkiga snackandet".

* Alltför korta/långa beskrivningar
Jo, man behöver få saker beskrivna för att få inlevelse, men ibland verkar SL inte kunna sluta älska ljudet av sin egen röst. Jag kan säga att en av de bästa spelledare jag någonsin haft ibland lyckats tappa hela gruppens samlade uppmärksamhet med alltför ingående beskrivningar av arkitekturers exakthet eller regnets totala våthet. Balansgången som SL är svår, det gäller verkligen att varken säga för mycket eller för lite. Vad som är lagom märker man och anpassar efter spelgruppen. Ofta är stämningssättande detaljer bättre än detaljerad beskrivning av helheten.


Saker som gör Alva till en glad och engagerad spelare

* SLP:er som går att skapa relationer med. De ska kännas som vänner, fiender, älskare, bekanta och främlingar.

* En SL som lär känna sina karaktärer och inte bara ser dem som utbytbara aktörer. Eftersom spelarkaraktärerna oftast är huvudpersonerna i berättelsen så bör de också passa in i den.

* En SL som lyhört tar emot förslag och feedback. Det är alltid något som inte klaffar, något som skulle kunna höja upplevelsen eller göra att allt flyter smidigare. En bra SL lyssnar därför på sina spelare och jobbar med dem - inte mot dem. Det gäller både specifika scener/situationer som kan uppkomma som rent generellt om världen eller spelstilen.


//Alva - har massa mer att säga, men är för hungrig för tillfället
 
Top