En bok som förändrar allt?

nano

Diehard, death or glory Toad
Jag har hört en del personer prata om hur de i sina yrken har rekommenderat andra eller själva rekommenderats att läsa en specifik bok, som sedan förändrar perspektiven och gör att de kommit framför många av de andra förlegade arbetarna i fältet.

Finns det någon sådan bok som ni själva blivit rekommenderade inom ert fält som haft den effekten på er eller nån som ni brukar rekommendera till andra för att uppnå det? Vilken bok och fält i så fall?

Jag förstår att en del av er kanske inte jobbar inom fält där detta är relevant.

Eller att ert fält kräver ständig inläsning av nytt material, men i så fall undrar jag om det finns nån bok utöver det som de andra kanske inte läser?

Inom UX design för mjukvara så kan jag inte komma på en bok som skulle förändra perspektiven för de som redan jobbar med det - böckerna som finns förstärker snarare kunskapen. Men, det finns en UX-bok som jag brukar rekommendera att mjuvaruutvecklare (speciellt de som jobbar med GUI) läser för att få en grundläggande förståelse. Det har fungerat som en ögonöppnare för just den gruppen.

Boken är "Don't Make Me Think" av Krug Steve. Finns numera i flera olika versioner.

Skälet att jag rekommenderar just den boken är för att den är tunn, extremt lättläst (författaren är duktig på att skriva underhållande) och ger de råd en utvecklare behöver. Att den är tunn och lättläst är ett måste eftersom det krävs för att få de flesta utvecklare att orka läsa den :)

---

Det som eventuellt har haft lite av den effekt som du beskriver för min del är att läsa böcker som har med design av saker/hårdvara att göra. Böcker om design av mjukvara repeterar/förstärker mina kunskaper, men att läsa om hur prylar designas ger en korsbefruktning som kan ge en helt nya tankar.

En klassiker i sammanhanget är "The Design of Everyday Things" av Donald Norman som dock är så välkänd att de flesta designers har läst den så det ger inte någon fördel mot andra.

Jag tycker boken Working with complexities in PTSD av Murray och El-Leihty är en av de bästa böckerna jag läst om att behandla PTSD. Otroligt användbart, brett, utan några av de märkliga idéerna om trauma som förfäktas nuförtiden av skrämmande många både praktiker och ”forskare”.

Kanske inte något som var nytt för mig i boken men en bok jag ofta rekommenderar. Också en bra kommentar ang den ”nya” diagnosen komplex PTSD - dvs PTSD kan vara komplex av en mängd olika orsaker.

Last edited:
Boken Game Feel, av Steve Swink, var rättså ögonöppnande för mig, för speldesignlitteratur är oftast navelskådande och/eller alldeles för abstrakt för att vara användbar. Game Feel grundade sig istället i mer konkreta och mätbara saker.

1786799307786.png

The Invention of Peace av Michael Howard. Den ger en insiktsfull, men kort, översikt över hur maktövning genom våld varit normen under större delen av mänsklighetens kända historia, och därmed hur bräcklig den dåvarande (utgiven år 2000) regelbaserade världsordningen i själva verket var. (Något som tyvärr bevisats och som vi i hög grad lever med idag.) Den gav mig en väldigt tydlig aha-upplevelse i hur man kan tänka på internationell politik och statsvetenskap, även om man inte måste dela författarens slutsatser.

Det går inte att diskutera krigsvetenskap utan att förstå Carl von Clausewitzs begreppsvärld från Om Kriget. Om Kriget är dock svårläst och omständlig, men som tur är finns det modernare författare som gör ett bra arbete med att presentera tankegodset på ett mer lättillgängligt sätt. Jag rekommenderar Militärteorins Grunder av Jerker Widén & Jan Ångström och menar att den är absolut nödvändig läsning för alla yrkesofficerare.

Inte en yrkesbok, men som en människa som ofta är hård mot sig själv i onödan, så var Agneta Lagercrantz bok Självmedkänsla en ögonöppnare. Fick mycket lättare att sätta lite mer rimliga krav på mig själv, och fick mer grepp om varför det var lätt att hamna där. Framförallt då det djupt mänskliga behovet att stilla sin oro inför en osäker framtid, att försöka få den under kontroll genom att hålla sig själv under hård disciplin.

• On Writing av Stephen King lärde mig mycket nytt om hur man skriver god prosa (t.ex. "the adverb is not your friend"). Det här är den enda King-bok som jag gillat.
  • När jag mitt i livet (dvs i 30-årsåldern) läste jag In the Middle of This Road We Call Our Life: The Courage to Search for Something More av James Jones. Den fick mig att begrunda vad som egentligen är viktigt för mig och varför jag behöver forma mitt liv på mitt sätt.
  • Jag och Du av Martin Buber lärde mig mycket om hur människor växer i sund relation med varandra. Buber betonar bland annat skillnaden mellan Jag och Du visavi Jag och Det.

Last edited:
Inom UX design för mjukvara så kan jag inte komma på en bok som skulle förändra perspektiven för de som redan jobbar med det - böckerna som finns förstärker snarare kunskapen. Men, det finns en UX-bok som jag brukar rekommendera att mjuvaruutvecklare (speciellt de som jobbar med GUI) läser för att få en grundläggande förståelse. Det har fungerat som en ögonöppnare för just den gruppen.

Boken är "Don't Make Me Think" av Krug Steve. Finns numera i flera olika versioner.

Skälet att jag rekommenderar just den boken är för att den är tunn, extremt lättläst (författaren är duktig på att skriva underhållande) och ger de råd en utvecklare behöver. Att den är tunn och lättläst är ett måste eftersom det krävs för att få de flesta utvecklare att orka läsa den :)

---

Det som eventuellt har haft lite av den effekt som du beskriver för min del är att läsa böcker som har med design av saker/hårdvara att göra. Böcker om design av mjukvara repeterar/förstärker mina kunskaper, men att läsa om hur prylar designas ger en korsbefruktning som kan ge en helt nya tankar.

En klassiker i sammanhanget är "The Design of Everyday Things" av Donald Norman som dock är så välkänd att de flesta designers har läst den så det ger inte någon fördel mot andra.
Äsch. Jag som hoppades att du skulle säga min bok. ;) En bok som fick mig att tänka helt nytt är Computers as Theatre av Brenda Laurel.

Inte inom ett yrkesfält, men som människa generellt gjorde Tao enligt Puh extremt gott för mig i att ge ett nytt tankesätt inför den strida ström av problem som livet medför. Kanske var det något som fanns latent hela tiden för mig, men tanken att acceptera tingen som de är har gjort livet väldigt mycket enklare för mig.

Bullshit Jobs av David Gradber borde vara obligatorisk läsning för alla som jobbar med att försöka hjälpa människor nå självförsörjning. Men vi kan inte göra det för då hade ingen velat ha de jobben.

Clean Code av Uncle Bob var mindblowing när jag läste den som ung systemutvecklare. Jag tycker fortfarande att den är bra, även om mycket av det han skriver har blivit så självklart att man nog har hört det mesta från boken på andra vägar.

Annars är User Story Mapping av Jeff Patton den bok som jag brukar rekommendera alla som jobbar inom systemutveckling vad det gäller att jobba agilt. Jag hade läst en massa innan, gått kurser och praktiserat det under många år. Ändå förändrade den boken allt. Innan kunde jag upprepa saker som jag hade läst och folk hade nog sagt att jag var kunnig i ämnet, men jag förstod inte. (Det visste jag såklart inte innan jag kom i kontakt med den.) Det var heller inte ögonblickligen som jag förstod dess storhet, jag tycker det var en bra bok och bästa beskrivningen av agilt arbetssätt och återkom ofta till den. Men förståelsen kom med tiden och jag läser fortfarande i den då och då.

Back