Nekromanti En annorlunda lösning.

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Situationen är följande.
I ett rollspel som är under konstruktion så finns det en aliensras som heter Vaar.
En ytterst kort beskrivning är, höjd 220cm och vikt ca 190kg. Dom är starka och smidiga.
Rasen är teknologist avancerade och inriktad på biotech. Vaar bär en slags biologisk rustning och har en människolik kroppsform med två ben och två armar. Benen är konstruerade så att dom ”står på tå” Nästan som på en hund, häst eller Tranosaurus Rex, dvs tvärt om mot oss människor.
Deras händer har fyra ganska långa och kraftiga ”fingrar”. Tre valiga fingrar och en "tumme"
Vaars vapenteknoligi bygger på energivapen.

Nu till frågan. Jag söker ett närstridsvapen till Vaar. Gärna ngt "out of the box" och helst inga vanliga svärd eller typiska människovapen. Ljussablar är oxå out of the question, men jag överbevisas gärna om förslag finns.
Vi har funderat välldigt mycket på detta och kommit fram till ett par olika förslag men skulle vara väldigt tacksam för insperation.

Gnugga geniknölarna och hjälp mig nu.

/Magnum
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Jag söker ett närstridsvapen till Vaar.
Låter lite som Khajiits (kattfolk) eller Argonians (reptilfolk) i Morrowind. Tja, en sådan fotkonstruktion är ju normalt sett för att kunna springa fort och till och med hoppa långt, så något vapen som fokuserar på rörlighet och snabbhet låter väl vettigt. Kanske något slags krokig duellkniv med grymt utseende?

"Skutt ut ur skuggorna, maguppsprättning och i mörkret kan ingen höra dig blöda"-stuket.
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Långa, vassa klor i storlek med ramboknivar?
Naturligt vapen som blir som många knivar på en gång...
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Va sägs om nåt som kan liknas med en aura av energi runt handen och/eller armen som kan formas på olika sätt så som diskar, eggar eller sköldar den fysiska delen av vapnet om det ska finnas en sådan kna vara ett armband, en handska eller en ring.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Det jag tänkte på direkt var den utomjordiska art som dyker upp i Independence Day. De verkar ha annorlunda stridsteknik, så varför inte vara lite utmanande?

Istället för att ge dem vassa, tunga, hårda, långa, taggiga eller bara jättefarliga vapen, borde man kanske testa att ge dem något som inte är så medeltiden+biologiskt. Någon typ av tentakelliknande vapen integrerade i rustningen och bärarens nervsystem för bästa reaktionsförmåga? Något körtelvapen, kanske bedövningsgas eller -vätska ur händerna? Telepatisk "bråkarkraft"? Fotoceller som skapar fotoblixtar? Eller bara kanske väldigt starka nypor, för styrkan, snabbheten och smidigheten verkar de ju besitta - de kanske har övergett närstridsvapnen precis som vi gjort nu för tiden...
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
givetvis måste de har odlat fram sina vapen, om de nu har bioteknologi. jag ser framför mig långa knotiga benklingor som dessutom laddar upp sig själv med energi som släpps lös vid en träff. Klingorna sitter på ledade fjädrande skaft som när man sätter fart på dem får upp hög hastighet i en slags pendelrörelse. Inspiration från Johnny Mnemonic, bladet på fjäder som "Molly" har.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Sno Predators utfällbara shuriken från Alien vs Predator: en liten skiva med handtag. Från skivan fälls sex långa kloliknande klingor ut som en solfjäder. Vill man så kan man kutta rätt fint med den i närstrid, men den kan även kastas och kapa folk på håll.

Sen gillar jag idén med bioluminiscenta laservapen. Det vill säga, den bildar ljus på samma sätt som lysmaskar, eldflugor och diverse djuphavsfiskar, fast ljuset är koherent, parallellt och mycket, mycket starkare. Eller så kan man ha ett vapen som har elektriska celler som elektriska ålar ungefär, som laddar och hettar upp gas till en plasmaboll som slungas ut med stor kraft. Ungefär som artilleriinsekterna i Starship Troopers, fast handburna. Fast det är ju inte närstridsvapen.

En sak till: om de är så stora och hårda som du beskriver dem så tror jag inte att de har ett vapen. Ta de fräckaste vapnen i den här tråden och tillför allihop till deras arsenal.
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
det är ungefär här som jag oxå har stannat. Vaar är telepater men vi har inte bestämt om dom kan offensit telepati. Däremot används telepati för komunikation. bedövningsgas finns redan form av en nervgas, även kallad Choke. Men fotoceller....hmm.. tjaa. Får klura på det. Vaar ha ej givit upp närstriden. Dom har tvärt om ett ganska styrkeinfluerat samhälle.

/m
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Bra förslag, tack och bock.
Predators Shurkien är helt klart läcker, ska kanske omdesigna den en aning och se hur det kan bli.

vänta nu.. lysmaskar och koherent ljus fast mycket starkare. intressant men hur omvandlar du det till ett närstridsvapen som dessutom kan orsarka god skada? Avståndsvapen finns till förbannelse och det har vi inga problem med men beskriv gärna hur du menade mer exakt. Kan man dessutom infoga detta med Predatortanketråden på någevis så shoot.

Som nu nämde så är dom stora och hårda. =) och flera av förslagen är bra. Kruxet är att det blir för mycket av det goda. Målet är att begränsa ner till ett eller två närstridvapen som kan komplitera avståndsvapnen.

/M
 

smagu

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
77
Location
Östersund
Helt riktigt. Vaar är både explosiva och snabba. Deras närstridsvapen bör anpassas efter det.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Skulle väl vara ganska coolt om deras vapen faktiskt inte sitter på händerna och överarmarna, utan att de snarare sitter på benen? I och med att de bär biotekniska rustningar så finns det inget som hindrar att de genom bara en tanke fäller ut stora metall/energiblad vid ovansidan av foten som sträcker sig en bit framför tårna för att sedan prompt sparka motståndaren till döds.


Dessutom behöver man inte släppa sin puffa för att göra det (om de nu använder någon typ av gevär/energistav eller liknande för avståndsstrid).
 
G

Guest

Guest
Re: En annorlunda lösning. [OT]

Nära parallellt, parallella vågformer är en fysisk omöjlighet, men e det bara koherent (och inte nära parallellt ens) så har det endå rejäl chockverkan i närstrid, särskilt om allt pumpas iväg i en gigantisk burst, då finns det ingen möjlighet att eventuella autobländare hinner snappa upp ljuset innan det gör skada, detta är ett knep som jag ska använda i min syndicate/deus ex inspirerade neotech kampanj när den blir klar.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Jag skulle gärna vilja ha in något som tar bort motståndarens rörlighet just för att ännu mer betona deras egen. Ett exempel är gladiatorers nät, piskor, eller varför inte bolas, för att snärja motståndaren. Något sånt skulle fungera utmärkt i kombination med någonting liknande Trobergs dolk, och lämpar sig väl för rituella/ceremoniella strider i ett styrkebetonat samhälle..
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
En tanke dök upp i mitt huvud att kombinera detta med någon capoeiraliknande kampsport för rituella strider också. På vis kan rituella strider dels bli som en uppvisning i stil med våra egna capoeirashows, med bundna händer eller liknande, men också till nytta i strid, då de inte behöver släppa vapnet.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Tja, de är ganska high tech (med inriktining på biotek och energivapen).

Så ingenting hindrar igentligen att de till exempel kan slänga iväg långa klibbiga trådar.
Antingen genom att använda trådar som ett slags piskor eller genom att som vissa spindlar, helt enkelt skjuta iväg ett par långa trådar för att snärja motståndaren vid marken (ex. Scytodes thoracica ).
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
The tornado of blades

Kul tanke, om man kombinerar detta med Trobergs dolkvariant så kan man säkerligen få ett kul consept.
Då är bara frågan om designförslag på tex en cermoniell stridsdolk som helst ska undvika vanliga mänskliga drag.

Kan föö avslöja att Vaars huvudfiende är människor.

/m
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: The tornado of blades

Då är bara frågan om designförslag på tex en cermoniell stridsdolk som helst ska undvika vanliga mänskliga drag.
Gör den rejält krökt, gör så att den huvudsakliga attacksidan är insidan på böjen, konstruera deras armar och händer så att den naturliga attacken blir en grym sprättande rörelse uppåt. Det är både annorlunda och har en lagomt brutal charm.
 
Top