Nekromanti En annan eonwiki

Tuffakillen

Veteran
Joined
16 Aug 2014
Messages
2
Hej hopp, jag är spelar eon 3 till och från med lite folk och tycker att det vore praktiskt att ha de viktigaste och mest använda reglerna i någon form av wiki. Jag har hittat eon-wikin, men den fokuserar mer på världen och inte så mycket på reglerna, tycker jag. Om jag skulle få för mig att skriva av några delar ur eonböckerna, speciellt stridsregler och olika slumptabeller, och publicerade detta på tillexempel wikia kommer jag då att bryta mot någon upphovsrättslag? Om jag på något sätt gjorde wikin tillgänglig för bara mig och min spelgrupp, hade det ändå vart upphovsrättsbrott? Eller finns detta redan på den vanliga eon-wikin och jag bara är för dålig för att hitta det?
 

Glork

Veteran
Joined
13 Feb 2007
Messages
44
Location
Stockholm
Om du publicerar (d.v.s. gör tillgängligt för allmänheten) hela eller delar av reglerna (eller något annat som Helmgast eller Neogames har upphovsrätten till) begår du upphovsrättsintrång, såvida du inte har deras tillstånd till detta.

Om du däremot sätter ihop en databas endast för din spelgrupp, skulle jag påstå att du inte begår något brott. Å andra sidan kan jag ifrågasätta varför du behöver en sammanställning i datorn över reglerna. Du har ju redan en sammanställning av reglerna - boken.
 

Tuffakillen

Veteran
Joined
16 Aug 2014
Messages
2
Aah, det var det jag var rädd för. Oh well, får hitta nåt annat sätt att göra det än att använda wikia, så bara jag och spelgruppen kan se det då. Och *behöver* en sammanställning gör jag inte. Men jag *vill* ha en;) för att jag tycker det är lite lättare att bläddra i datorn och kunna söka efter specifika ord istället för att bläddra i böcker.
 
Top