Nekromanti En anekdot

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Som varandes lärare på en skola i södra sverige hamnar jag ibland i diskussioner rörande rollspel med mina elever (efter lektionernas slut, naturligtvis). Så icke idag. Istället råkade jag passera det bord i lärarrummet där glömda böcker, funna i skåp som av slarviga elever helt enkelt lämnats åt sitt öde etc. fann ett exemplar av det gamla äventyret Operation Mangala. Jag undrade förstås vilken kurs detta alsert ingick i, men tog dock boken så att ingen språktant skulle förfasa sig över den och göra stort rabalder av saken (man måste hantera dessa kompetenta, men ack så känsliga själar varsamt!). På den efterföljande programmeringslektionen satt jag sedan och bläddrade i boken medan mina elever försökte få 100 bollar att studsa över skärmen. Jag upptäckte till min förvåning att jag tyckte att äventyret var helt ok, att jag gärna skulle spelleda lite N2 (även om äventyret är till N1), och att framtidsrollspel av dystopisk variant kanske åter kan komma på modet, nu när miljöförsötrelsen är på tapeten likväl som baser på månen och kolonisering av mars. Så frågan är, kan man blåsa liv i N2 igen? (Eller är det bara jag som tror att det inte redan sjuder av liv?)
 
G

Guest

Guest
Så frågan är, kan man blåsa liv i N2 igen?
n2? Det tror jag inte... Det är ett ganska inspirationslöst och kasst rollspel. Hur mycket jag än gillar rollspel som utspelar sig in en snar framtid så kan jag bara inte ta upp n2. Det går inte...

Men hur som helst... Vad händer på neotech fronten hos neogames egentligen? Hur går det med det där neotech XT, XP, NX, XY, ÖQ, gurka eller vad det nu kallades för? Vad händer? Vad hände med Terra One?
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Bra fråga, men vad man kanske borde ställa sig är: Har det någonsin varit mycket liv kring Neotech? JAg har alltid tyckt att det legat i skuggan av Mutant och att det alltid varit mindre och ofta äldre som spelat det. Jag kan tänka mig att det inte är tillräckligt konfliktfyllt och konkret för många. Jag å andra sidan gillar det gråa rollspel jag tycker det är. Det är inte lika svart på vitt. Det är det jag tycker är det fina, allt är grått och då får man en än mer hopplös känsla.

Men det är bara känslan jag får av det hela, det har alltid varit en liten skara människor som hållt Neotech vid liv, fast det är kalrt N1 var inte ens ett färdigt rollspel med stora luckor i både regler och framförallt värld.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Så frågan är, kan man blåsa liv i N2 igen?
Ja, det tycker jag att man med gott samvete kan göra. N2 är ett spels om jag haft mtycket skoj med, spelar b . la det nu...
Så jag hoppas verkligen att man blåser liv i detta spel igen. Trotts hård konkuranns ifrån M:UA.

/ Johan K, som gjärna spealr både N2 & M:UA
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Operation Mangala är klart inspirerande att bläddra i, så din reaktion är förståelig :gremsmile:

Jag tror också du har rätt att framtidsrollspel kan komma på modet igen, men då med en helt annan fokus än klassiska cyberpunkrollspel, d.v.s. en miljöfokus.

Som svar till andra i den här tråden: det arbetas kontinuerligt på nya Neotechprodukter hos Neogames, men det är mycket jobb att fördela på lite tidsresurser, så det lär dröja innan något kommer ut i butik.

Jag tycker sålunda du ska blåsa liv i N2 igen! Vare sig världen/reglerna är bra eller dåliga så har du ju bevisligen fått inspiration, och det är det enda som behövs.
 
G

Guest

Guest
Jag tycker sålunda du ska blåsa liv i N2 igen! Vare sig världen/reglerna är bra eller dåliga så har du ju bevisligen fått inspiration, och det är det enda som behövs.
Helt rätt... Spelmotor, bra eller dålig har ingen som helst betydelse, finns inspirationen där så gäller det bara att fånga den och köra på...

Som svar till andra i den här tråden: det arbetas kontinuerligt på nya Neotechprodukter hos Neogames, men det är mycket jobb att fördela på lite tidsresurser, så det lär dröja innan något kommer ut i butik
Då måste jag lägga in en fråga till på ditt svar: Kommer Terra One att komma? Om du känner till något konkret så var ärlig nu. Finns det någon anledning att vänta och hoppas...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Terra One [OT]

Jag vet inte säkert, men jag känner inte till att någon arbetar med Terra One. Möjligen skriver CJS för det på fritiden, men jag skulle gissa att det ligger på is tills vidare. Ärligare svar än så kan jag inte ge, men Neotech prioriteras åtminstone före Terra One. Kim "Legion" Vässmar har kanske mer information?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Nostalgi

Operation Mangala är klart inspirerande att bläddra i, så din reaktion är förståelig

Jag tackar och rodnar för de fina orden från er alla. OpMa som det kallades var mitt första professionella verk, och skrevs före Avalanche (även om Avalanche publicerades först). Trots sin spårvagnskonstruktion tycker jag fortfarande att det är bra dramatik och intressanta, minnesvärda och actionfyllda scener, med förhoppningsvis spännande karaktärer.

Synopsis till del tre i den lösa trilogin ligger fortfarande på min hårddisk där Avalanche och Operation Mangala binds samman i Giganternas fall.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Nåja, du kan ha rätt i att spelet varit en 'underdog' av något slag, ett kulturellt mycket udda faktum eftersom spelets stämning som jag ser det alltid varit mycket kapitalistisk och mindre dystopisk/gotisk än andra cyberpunk-sf-spel...
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Nostalgi

Synopsis till del tre i den lösa trilogin ligger fortfarande på min hårddisk där Avalanche och Operation Mangala binds samman i Giganternas fall.

Den får man inte läsa eller? :gremlaugh:
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Eller är det bara jag som tror att det inte redan sjuder av liv?
Det beror val pa var man letar, vad man vill se, och kanske framforallt vad man sjalv gor at det? I mina ogon har Neotech aldrig riktigt dott, men det kanske beror pa att jag inte var med i starten, hade inte hort talas om Neotech forran langt efter det att N2 kom ut. Vi gick direkt in i spelet och jag... fastnade, kan man saga. Detta utan narmare referenspunkter kring skillnaden mellan dott/levande, som i neotechs fall tycks vara ratt flytande minst sagt :gremlaugh:

I nulaget instammer jag med Ripperdoc om att saker sker i den formella meningen, om an mycket langsammare an vad som ar onskvart. Men det finns eldsjalar som arbetar, bade formellt och informellt.

Soker du efter inspirationsmaterial sa finns det ganska mycket att ga efter ifall du letar pa ratt stallen. NoGo ar den givna utgangspunkten forstas. Sok dar sa hittar du nog mangder av annat inspirationsmaterial.

Neotech ar inte dott! :zeppelinare:
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: En anekdot (kanske lite OT?)

Jag kan säga att om jag skulle ta upp cyberpunk-genren igen så måste det vara kampanjer med en djupare mening - jag är själv hejdlöst trött på megacorp vs the little guy, cyberjockey vs street samujai eller för all del action hereo vs brain-eating mutant horde.

Istället kan jag tänka mig ett seriöst sf-rollspel som fyller ungefär samma funktion som bra sf-litteratur gör - att ta tendenser, yttringar etc. i nuet och genom överdrift, fantasi osv. dra in dessa i framtiden för att pss föra en i grund och botten livsviktig diskussion kring dem och vårt samhälle och om den mänskliga situationen.

Ok, pretto, men jag menar det faktiskt :gremwink:

Jag kan tänka mig att spelet måste vara mycket bra på personlighetsdrivet spel, inte tvinga in spelaren i arketyper, ha få stridsregler och liknande och överhuvudtaget vara mycket olikt alla sf-spel jag känner till. Teman för spelet måste kanske ändras över tid, men just nu ser jag miljöförstörelse som ett huvudtema, liksom kanske (relaterat) i-ländernas överkonsumerande av naturresurser, epidemier (AIDS), urholkade demokratier, objektifiering av oss människor och vad det t.ex. gör med vår moral, kommersialisering (iofs ett gammalt cyberpunk-tema). Ganska långt från det vanliga uppdragsbaserade linjära spel som jag alltid tycks hamna i när jag spelar cyberpunk.

Som sagt, detta blev ganska pretantiöst, men det är ju rätt sent också... :gremwink:
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Re: En anekdot (kanske lite OT?)

Mina första associationer när jag tänker på Neotech är inte direkt cyberpunk i gammal mening, snarare en specifik sub-kultur som ryms bland många andra. Det är det som jag också tycker är Neotechs stora styrka, att kunna visa upp ett brett spektrum av spelmöjligheter där allt från cyberpunk (little guy mot ond megakorp) till technothriller (RP i centrum för världshändelserna iklädd agentkostym?), polis- eller krigskampanjer och renodlade spionuppdrag.

Jag kan tänka mig att spelet måste vara mycket bra på personlighetsdrivet spel, inte tvinga in spelaren i arketyper, ha få stridsregler och liknande och överhuvudtaget vara mycket olikt alla sf-spel jag känner till. Teman för spelet måste kanske ändras över tid, men just nu ser jag miljöförstörelse som ett huvudtema, liksom kanske (relaterat) i-ländernas överkonsumerande av naturresurser, epidemier (AIDS), urholkade demokratier, objektifiering av oss människor och vad det t.ex. gör med vår moral, kommersialisering (iofs ett gammalt cyberpunk-tema).
Jag kan nog säga på rak arm att de teman du pekar ut som viktiga för dig kommer att passa utmärkt ihop med även N3. Annars ser jag inga problem med att kombinera dem med N2 eller N1 heller? :gremlaugh:
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: En anekdot (kanske lite OT?)

Jag tror mig ha kommit på en del av det jag letar efter - det passar säkert med många spel, men kanske kan man göra det än bättre med ett eget spel. Nå, alltså, det stora problemet som jag ser det med cyberpunk (inkl. neotech), är att man visserligen tar upp problem i de spelen, t.ex. kanske mutanter är tänkta att ta upp fattigdom eller naturkatastrofer. Problemet är att i ett klassiskt cyberpunkäventyr blir de inget mer än kanonmat för spelarna. Som jag ser det borde man istället ta upp problemet ur en helt annan, mer humanistisk vinkel. Ett mer komplext sätt kanske...
 
Top