Nekromanti En 14:årings vision av Mutant:UA

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Jaa...
Vad ska man säga......
När jag öppnade boken första gången vart jag minst sagt förvånad. Jag trodde det skulle vara som dataspelet Impossible Creatures där man har klor på näsan och en tiger är korsad med en flygfisk och en schimpans.
Det var bättre. Mycket bättre. Jag tycker det är lite "Susar i säven" stämning över rollspelet.
Dock i en annan miljö.Det är minnst sagt mysigt.... :gremsmirk:
Jag håller just nu på att klura på en rollperson som jag bästämt mig vara en muterad hermelin, järv, grävling eller utter.Nått av dom får det bli men det är ju det att alla alternativen är asgrymma.
Jag vill höra andras visioner av spelet.
Vad brukar ni köra för äventyr?
Vad har ni för rp:er?

/Hugo, som tycker mutant är svincoolt :gremsmile:
/Jag var på kanothajk idag och hoppa från en 4 meter hög klippa...Läskigt....
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
En 18:årings vision av Mutant:UA

Jag tycker det är lite "Susar i säven" stämning över rollspelet.

Heh. Jag med. Fast bara lite, eftersom det inte finns människor i Säven.

Jag vill höra andras visioner av spelet.

Tja, det rockar stenhårt? Det är det ballaste jag sätt på mycket länge och har en speciell känsla som är svårslagen. Det är Western blandat med Neotech blandat med Fjantasy. Och dessutom har rollpersonerna en god anledning att ge sig ut och äventyra - det finns ju massvis med platser ingen besökt, och massvis med teknologi som kan göra dig rik, eller iallafall gagna dig i ditt sökande efter teknik som kan göra dig rik. Eller så är man bara törstig efter kunskap.

Vad brukar ni köra för äventyr?

Jag spelleder introäventyret från boken, Vid Regnbågens slut och första äventyret i Pirit just nu, i olika stadier med två olika spelgrupper. Det dröjer rätt länge innan jag måste hitta på EGET material, och det är skitbra. Dock har jag redan tusen idéer som brukar dyka upp på tråkiga lektioner i skolan och sudla ner mina block. Lyckat när läraren ska kika på ens anteckningar och det står om Ekoxar, Skarprättare och muterade kaniner.

Vad har ni för rp:er?

En muterad lokatt med vingar.
En pascifistisk stridsrobot, Ax3l.
En aristokratisk IMM döpt efter Maximilian Skarprättare.
En muterad grön vessla, Vix.
En muterad klättermus med sugkoppar, Titus.
En IMM med förkärlek för sprängmedel och tekniska pryttlar, Vera.

Och mina två karaktärer, Holger, en muterad ödla med fyra armar, dubbelhjärna och fyra pistoler. Malkom, en muterad räv med superkänsliga sinnen och sprinterförmåga. Jag har bara spelat med Malkom en gång hittils, men jag förälskade mig i konceptet och måste nästan hitta en SL. För att inte tala om Holger. ..eller psimutanten Lukas som fortfarande ligger på ritbordet.

Jag var på kanothajk idag och hoppa från en 4 meter hög klippa...Läskigt....

*Grandpa Simpsonsröst* När jag var i din ålder hoppade jag från tiometershopptornet nere i Långviken här i Kalmar. Inte ett dugg läskigt. :gremwink:
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Re: En 18:årings vision av Mutant:UA

Heh. Jag med. Fast bara lite, eftersom det inte finns människor i Säven.
Inte där nej men det finns i staden nån mil därifrån. Där paddan sitter i häktet.

Och mina två karaktärer, Holger, en muterad ödla med fyra armar, dubbelhjärna och fyra pistoler. Malkom, en muterad räv med superkänsliga sinnen och sprinterförmåga. Jag har bara spelat med Malkom en gång hittils, men jag förälskade mig i konceptet och måste nästan hitta en SL. För att inte tala om Holger. ..eller psimutanten Lukas som fortfarande ligger på ritbordet.
Coolt.....


*Grandpa Simpsonsröst* När jag var i din ålder hoppade jag från tiometershopptornet nere i Långviken här i Kalmar. Inte ett dugg läskigt.
Man var tvungen att hoppa ca 1,50 meter utått också. Om man inte kom tillräckligt långt ut så skulle man slå i huvudet rätt rejält.
det var iförsej inte svårt efter som man sprang ner för en BRANT nedförsbacke först och fick fart.Så lätt men läskigt.....
Vi från östergötland hoppar bättre en nedrans små småläningar :gremwink:, din himlans långviken tar jag i ett nafs :gremwink:
*boxar foggmock i magen* :gremwink:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag vill höra andras visioner av spelet.
Puh.. Vad ska man säga? Samma som bilderna i spelet?
Charmig western i Sverige. Det beskriver det rätt bra. Lite nybyggarstämning, och så känns det så svenskt samtidigt. Eller "Postapokalyptisk westernfantasy, alla talar svenska"? :gremwink: Äsch, svårt att förklara. Mutantkänslan känns väldigt påtaglig och självklar för mig, det är väl därför det är så svårt att förklara den. Det kanske är det den är också, enkel och jordnära på något sätt, i all sin självdistans.

Vad brukar ni köra för äventyr?
Ditt och datt, och när Dnalor är spelledare blir det förstås lite Wierd Science.

Vad har ni för rp:er?
Lipp Kosnick, teförsäljare med en soft stil, en soft hatt, och soft humor. Och så en bakgrund som medlem i en specialsammansatt.. tja.. "agentstyrka"? Ett gäng folk med olika förmågor som fixade saker åt någon viktig statlig person. Mer som Dirty Dozen, eller annat småskitigt gäng där alla har sin grej, än James Bond. :gremsmile:

Och så Delta Max, roboten i Järnringens konventskampanj. Han är verkligen min rollperson, och jag har utvecklat en fet personlighetsklyvning åt honom. :gremsmile: Det är suveränt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Mutant är ett fantastiskt spel. Om man vill kan man köra hårda upptäckarrundor i vildmarken, eller ränkspel i maktens korridor, eller sitta på kafé R-Bajter och diskutera klasskampen... det går helt enkelt att göra alla möjliga häftiga saker. Jag är vanligen spelledare, så den enda rollperson jag gjort var på DanCon, då jag spelade den nästan helt och hållet slumpgenererade tapiraristokraten Pål Jahvé. En timid men jättetrevlig typ som kunde hoppa sex meter rätt upp i luften. Jag har bara hunnit med ett konventsscenario på SydCon och introduktionsäventyret i regelboken än, plus första halvan av Magnus Seters Norge-äventyr (och med tanke på min bostadsort lär jag inte kunna spela klart det...).
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Ursäkta? [OT]

Hälften finne, hälften gotlänning! Vem är djärvare än jag?!
Finsk sisu och gotländskt bärsärkarraseri! Oslagbart!

[dyker in med dryghet i diskussionen]
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Likt dig är jag blott 14 år och har mitt nyinförskaffade Mutant:ua i knät.
Men själv har jag egentligen bara två idéer till intressanta karaktärer, jag vill gärna ha lite mer av det individuella som gör karaktären intressant än det slumpvalda som ger mig en hårdför babian med muskelvärk...
Först och främst ville jag ha en robot (möjligen CP30) med lite av det där aggresiva-zonresenär-komplexet och gärna någon oerhört jättetyff, jätteonödig pryl i höften.
Sedan , spekulerar jag även över en muterad lokatt som nyligen kickats ur sitt soldatkompani och nu försöker ta dagen som den kommer, utan alltför många blåmärken.

Har inte tid med fler, ha det!
 
Top