Nekromanti En äventyrs plats...

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Kaos Nexus

Magiker känner väl till de faror som finns i områden som är kraftiga i Ataxatropi och de dolda möjligheter som kaos har.
Med det menas spontana urladdningar och plötsliga filament färdiga att plocka från marken.
Men det finns fler sätt för ett ataxatropisk starka område att manifestera sig på Mundana..

Ett av de kraftigare sätten som Ataxatropiska områden kan uppträda är som ett Kaos nexus.
Dessa områden påverkar folks TUR både possitivt och negativt konstiga saker händer konstant.
SL: varje vecka som man 'bor' inom ett Kaos Nexus måste TUR slås om permanent...
Folk har lättare att lyckas och mislyckas inom ett kaos nexus fummel chancer ökar dramatisk men så även chancen att lyckas perfekt.

En ovanlig egenskap dessa nexus har är att det är enklare att träna grundegenskaper inom dessa områden men det är även stora risker med att bo inom dessa områden.
Magi av alla de slag specielt magi som syslar med att förändra något som Livsmanipulation en nu glömd konst. Lär ha störe chance att lyckas.
Test genom att avla Djur inom ett Kaos Nexus har visat att chancen att en spontan förändring av djurets egenskaper har störe chancer att lyckas inom ett sådant område.
Och om någon av er har sett en gris flyga var inte orolig det är bara en av våra nu många existerande bevingade svin.

Kaos focus.
Ett kaos focus är en person som har haft turen eller oturen att vara ett fokus för Ataxatropi sådana personer har ofta extrem tur och otur de lever sällan länge då de extrema händerlserna i deras liv ger dom ett kort men intresangt liv.
SL: En person som är ett kaos foucus har alltid OB2T6 lättare att alstra Ataxatropi.
Hans Tur ändrar sig spontant varje vecka Slå om TUR.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Respons

Magiker känner väl till de faror som finns i områden som är kraftiga i Ataxatropi och de dolda möjligheter som kaos har.
Med det menas spontana urladdningar och plötsliga filament färdiga att plocka från marken.
Ok, så här långt låter det intressant...vore dock ännu mera mystiskt om magiker INTE riktigt känner till vad som sker där pga. risken av att bege sig ditt inte. Motiverar ju förståss varför rollpersonerna eventuellt skulle bege sig dit.

Men det finns fler sätt för ett ataxatropisk starka område att manifestera sig på Mundana..
Ok, hur då?

Dessa områden påverkar folks TUR både possitivt och negativt konstiga saker händer konstant.
SL: varje vecka som man 'bor' inom ett Kaos Nexus måste TUR slås om permanent...
Folk har lättare att lyckas och mislyckas inom ett kaos nexus fummel chancer ökar dramatisk men så även chancen att lyckas perfekt.
Ok, turen och slumpfaktorern förändras...Vad gäller turen så vill jag dock minnas att modifiera någons tur positivt är en nomotropisk effekt - borde den då verkligen finnas i ett högataxatropiskt område? O varför ändras den PERMANENT borde det inte förändras tillbaka när man lämnar platsen i fråga?
Ökad chans för fummel/perfekta slag är dock en intressant bieffekt...

En ovanlig egenskap dessa nexus har är att det är enklare att träna grundegenskaper inom dessa områden men det är även stora risker med att bo inom dessa områden.
Varför skulle det bli lättare bara för att kaosenergierna flödar fritt? Låter ologiskt i min mening och vilka är egentligen riskerna med att bo där? Låter som en risk för att platsen alla rollpersoner skulle vilja befinna sig jämt på nämligen... :gremtongue:

Magi av alla de slag specielt magi som syslar med att förändra något som Livsmanipulation en nu glömd konst. Lär ha störe chance att lyckas.
Om det nu är ett högmagiskt ataxatropiskt område som manifesterat sig borde det då inte vara just denna magin som har större chans att lyckas? Kanske finns där glömda effekter inom ataxatropin som numera är glömda som exempelvis "Förändra sannolikhet"?

Test genom att avla Djur inom ett Kaos Nexus har visat att chancen att en spontan förändring av djurets egenskaper har störe chancer att lyckas inom ett sådant område.
Cool idé! Den faller mig helt i smaken...denna effekten, påverkad slumpfaktor och ökadchans för ataxatropisk magi vore tillräckligt enligt mig för att skapa en intressant äventyrsplats. Krydda extra med lite mystiska ruiner, otydbara magiska symboler och tecken på en numera utdöd civilisation, kanske rentav av kaosvarelser, så blir den fullständig...

Och om någon av er har sett en gris flyga var inte orolig det är bara en av våra nu många existerande bevingade svin.
Ok, så mundana blev just invaderat av en massa flygande grisar och annat otyg...nja är inte så säker på att det är vad jag önskar med mitt Mundana. Vore det inte bättre att dessa djur om de lämnade området tenderar att dö väldigt snabbt som ett slags defekt av mutationen? De behöver helt enkelt energin som skapade dem för att hålla deras verklighetsabnorma kropp vid liv?


Sammanfattningsvis kan man säga att fantasin din är det inget fel på, du har diktat upp ännu en intressant idé till Mundana. Vad jag dock saknar är nyckelordet KONSEKVENS (ja, det är en av mina favoritord :gremwink:). Intressant idé visst men vad får den för konsekvens på världen i stort och på spelarnas karaktärer om de hamnar där? Är den konsekvent mot Mundana för övrigt osv. Gnällspikar eller människor med konstruktiva idéer brukar det finnas gott om här på forumet som säkert kan hjälpa dig med den saken. Den viktigaste egenskapen besitter du dock själv nämligen - den skapande tanken.
Det är enkelt att komma med synpunkter på vad andra har gjort men det är desto svårare att komma med något själv. Bra jobbat således! :gremgrin:

Slutligen så kommer lite vidarefunderingar. Conjugiterna som beskrivs i L&H - kanske har de något att göra med de olika kaosnexusen? Kanske finns det rentav lika många kaosnexus som conjugiter?

Nedan följer också ett saxat stycke från min regel för verkligthetsabnormaförändringar som konsekvens av negativ qadosh. Den gäller en magiker med ataxatropi som huvudaspekt. Kanske sker något liknande med ALLA personer som träder in i ett kaosnexus? (och JA det är tänkta att vara konsekventa mot hur ataxtropin beskrivs i huvudboken och M&M :gremsmirk:) Den ökade graden av verklighetsförändringar skulle kunna motsvara ju närmre centrum för nexuset man befinner sig.

"Mindre: Omgivningen kan notera att någonting inte riktigt är som det ska med magikern. Det är som om dennes hår och kläder ibland tycks röra på sig även när ingen vind blåser.

Stor: Magikerns hår och kläder tycks röra på sig som om tycks de hade ett eget liv. Ögonens färg kan ibland tyckas skifta i regnbågens färger. Även små detaljer i magikerns omgivning tycks drabbas av mindre kaos. Snören trasslar ihop sig, saker faller till golvet m.m.

Kraftfull: Magikerns hår och kläder rör på sig hela tiden som om de hade ett eget liv. Det är dessutom ganska svårt att få ett fast intryck av magikern då dennes utseende ständigt tycks variera lite om ändock i små onämnbara detaljer. Ögonen tycks hela tiden skifta färg i regnbågens alla färger. Även små detaljer i magikerns omgivning tycks drabbas av kaos. Rummet kan plötsligt framstå som stökigare och saker och ting befinner sig inte alltid där de borde vara eller som de borde vara.

Extrem: Magikerns hår och kläder rör på sig hela tiden hetsigt och flackigt som om de hade ett eget liv. Det är dessutom svårt att få ett fast intryck av magikern då dennes utseende ständigt tycks variera lite. Hela magikern tycks skifta i färg och att stirra denne i ögonen är obehagligt då ögonen ständigt blixtsnabbt skiftar i färg. Ett mindre kaos utbryter så fort magikern uppenbarar sig då saker och ting plötsligt börjar röra på sig eller rör på sig i ökad grad, får liv eller teleporteras från den ena platsen till den andra. "


Ljusetsriddare - i hopp om att han inte bara varit ännu en av forumets gnällspikar utan också bidragit med något konstruktivt...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Respons

Magiker känner väl till de faror som finns i områden som är kraftiga i Ataxatropi och de dolda möjligheter som kaos har.

Ok, så här långt låter det intressant...vore dock ännu mera mystiskt om magiker INTE riktigt känner till vad som sker där pga. risken av att bege sig ditt inte. Motiverar ju förståss varför rollpersonerna eventuellt skulle bege sig dit.
Jag försökte skriva detta i den damiga och torra ton som en magiker i ett Gille skulle använda. Och faktum är att magikerna i Mundana VET att det finns områden som är kraftiga inom en Aspekt. De vet inte hur varför och exakt deras begränsningar.
Men de är magiker och stolta därförsäger man inte Och vi vet nästan inte något annat än att de existerar..
Utan de säger som man vet väldigt mycket om...
Dessa områden påverkar folks TUR både possitivt och negativt konstiga saker händer konstant.
SL: varje vecka som man 'bor' inom ett Kaos Nexus måste TUR slås om permanent...
Folk har lättare att lyckas och mislyckas inom ett kaos nexus fummel chancer ökar dramatisk men så även chancen att lyckas perfekt.

Ok, turen och slumpfaktorern förändras...Vad gäller turen så vill jag dock minnas att modifiera någons tur positivt är en nomotropisk effekt - borde den då verkligen finnas i ett högataxatropiskt område? O varför ändras den PERMANENT borde det inte förändras tillbaka när man lämnar platsen i fråga?
Ökad chans för fummel/perfekta slag är dock en intressant bieffekt...
Enligt regelboken så är TUR ett slag som man slår EN GÅNG men genom att vara i ett Kaos Nexus så ändras ens tur förmåga personen blir permanent ändrad,.
Tur eller Otur är helt enkelt chancen att något konstigt bra eller dåligt händer DIN person. Genom Nomotropi så ökar man bara chancen att det som händer är något BRA.

En ovanlig egenskap dessa nexus har är att det är enklare att träna grundegenskaper inom dessa områden men det är även stora risker med att bo inom dessa områden.

Varför skulle det bli lättare bara för att kaosenergierna flödar fritt? Låter ologiskt i min mening och vilka är egentligen riskerna med att bo där? Låter som en risk för att platsen alla rollpersoner skulle vilja befinna sig jämt på nämligen...
Det är för att jag glömde att nämna några av riskerna.
Risk 1 Chancen att Grundegenskaperna MINSKAR är lika stor om man latar sig som att de ökar när man tränar..
Risk 2 Chancen att folk missförstår varandra och blir Ovänner eller Vänner är störe. Folk som har viktiga men hemska nyheter tänderar att avslöja dom precis vid FEL eller RÄTT tillfälle... Extrema saker tenderar att inträffa HAR man Otur så har man OTUR har man tur så har man TUR
I ett Kaos Nexus så ska man alldrig säga 'Vad är det värsta som kan hända' för man ska alldrig utmana ödet i dessa områden... Misslan "Titta en arme hungriga Vrakhs" Dvärgen "Du var bara tvungen att fråga vad det värsta var"

Magi av alla de slag specielt magi som syslar med att förändra något som Livsmanipulation en nu glömd konst. Lär ha störe chance att lyckas.

Om det nu är ett högmagiskt ataxatropiskt område som manifesterat sig borde det då inte vara just denna magin som har större chans att lyckas? Kanske finns där glömda effekter inom ataxatropin som numera är glömda som exempelvis "Förändra sannolikhet"?
Absolut 'förändra sannolikhet' är en del av Kaos.
Samt tänk på detta de förändrade egenskaper som man kan ge ett djur genom avel är nödvändingt visst inte exakt de dom tänkte sig NÄR de började med aveln.
Test genom att avla Djur inom ett Kaos Nexus har visat att chancen att en spontan förändring av djurets egenskaper har störe chancer att lyckas inom ett sådant område.


Cool idé! Den faller mig helt i smaken...denna effekten, påverkad slumpfaktor och ökadchans för ataxatropisk magi vore tillräckligt enligt mig för att skapa en intressant äventyrsplats. Krydda extra med lite mystiska ruiner, otydbara magiska symboler och tecken på en numera utdöd civilisation, kanske rentav av kaosvarelser, så blir den fullständig...
Folk tenderar att göra mistag i ett Kaos Nexus så att en kung som rest igenom ett plötsigt får försig att DET är det perfekta stället för bygga en ny stad på.
Är inte ovanligt vad ovanligt är att den stannar kvar någon längre period.
Därför kan sådana ställen vara fyllda av intersangta ruiner.
Samma sak kan tempel där kaos dyrkare haft sina HK och magiker som utnyttjat möjligheten att lyckas med extremt svåra saker.. (riskerna ÄR att mislyckas är LIKA stora men många fanatiker och magiker har stor ego och tanken ATT DOM kan mislyckas fattar dom ej. )
Och om någon av er har sett en gris flyga var inte orolig det är bara en av våra nu många existerande bevingade svin.
Ok, så mundana blev just invaderat av en massa flygande grisar och annat otyg...nja är inte så säker på att det är vad jag önskar med mitt Mundana. Vore det inte bättre att dessa djur om de lämnade området tenderar att dö väldigt snabbt som ett slags defekt av mutationen? De behöver helt enkelt energin som skapade dem för att hålla deras verklighetsabnorma kropp vid liv?
Hela Gris konceptet baseras på den engelska ordspråket "When Pigs can fly" som menar först när något omöjlight inträffar.
Jag menar INTE att Flygande grisar existerar OM du inte vill det.
Sedan angånde varelser som dör är klart möjligt.
Allt vad Kaos nexus gör är att öka chancen till att en mutation inträffar därför borde det finnas varelser som har speciala kaos baserade förmågor men som ej överlever utanför Nexuset.

Sammanfattningsvis kan man säga att fantasin din är det inget fel på, du har diktat upp ännu en intressant idé till Mundana. Vad jag dock saknar är nyckelordet KONSEKVENS (ja, det är en av mina favoritord ). Intressant idé visst men vad får den för konsekvens på världen i stort och på spelarnas karaktärer om de hamnar där? Är den konsekvent mot Mundana för övrigt osv.
Nej den ÄR inte konsekvent med övriga Mundana. MEN den kan lätt anpassas genom att göra dom extremt sällsynta.
Den skulle även kunna förklara VARFÖR det finns så många konstiga monster i mundana många har uppståt I ett Kaos Nexus.
Och jag har gott om idear som jag inte använder men som i övrigt är roliga så jag tenderar att dumpa dom här tillsammans med dom ideer som jag själv kommer att använda.
Gnällspikar eller människor med konstruktiva idéer brukar det finnas gott om här på forumet som säkert kan hjälpa dig med den saken. Den viktigaste egenskapen besitter du dock själv nämligen - den skapande tanken.
Det är enkelt att komma med synpunkter på vad andra har gjort men det är desto svårare att komma med något själv. Bra jobbat således!

Slutligen så kommer lite vidarefunderingar. Conjugiterna som beskrivs i L&H - kanske har de något att göra med de olika kaosnexusen? Kanske finns det rentav lika många kaosnexus som conjugiter?
Just nu står det stilla i mitt huvud kommer inte ihåg VAD en Conjugiter är/var så ?
Nedan följer också ett saxat stycke från min regel för verkligthetsabnormaförändringar som konsekvens av negativ qadosh. Den gäller en magiker med ataxatropi som huvudaspekt. Kanske sker något liknande med ALLA personer som träder in i ett kaosnexus? (och JA det är tänkta att vara konsekventa mot hur ataxtropin beskrivs i huvudboken och M&M ) Den ökade graden av verklighetsförändringar skulle kunna motsvara ju närmre centrum för nexuset man befinner sig.
Intresangt :gremsmile:
Mindre: Omgivningen kan notera att någonting inte riktigt är som det ska med magikern. Det är som om dennes hår och kläder ibland tycks röra på sig även när ingen vind blåser.
Stor: Magikerns hår och kläder tycks röra på sig som om tycks de hade ett eget liv. Ögonens färg kan ibland tyckas skifta i regnbågens färger. Även små detaljer i magikerns omgivning tycks drabbas av mindre kaos. Snören trasslar ihop sig, saker faller till golvet m.m.

Kraftfull: Magikerns hår och kläder rör på sig hela tiden som om de hade ett eget liv. Det är dessutom ganska svårt att få ett fast intryck av magikern då dennes utseende ständigt tycks variera lite om ändock i små onämnbara detaljer. Ögonen tycks hela tiden skifta färg i regnbågens alla färger. Även små detaljer i magikerns omgivning tycks drabbas av kaos. Rummet kan plötsligt framstå som stökigare och saker och ting befinner sig inte alltid där de borde vara eller som de borde vara.

Extrem: Magikerns hår och kläder rör på sig hela tiden hetsigt och flackigt som om de hade ett eget liv. Det är dessutom svårt att få ett fast intryck av magikern då dennes utseende ständigt tycks variera lite. Hela magikern tycks skifta i färg och att stirra denne i ögonen är obehagligt då ögonen ständigt blixtsnabbt skiftar i färg. Ett mindre kaos utbryter så fort magikern uppenbarar sig då saker och ting plötsligt börjar röra på sig eller rör på sig i ökad grad, får liv eller teleporteras från den ena platsen till den andra. "
Klart lämplig att anpassa till ett Kaos Nexus.
En magiker med LÅG Quadros borde hålla sig på extremt avstånd från ett Kaos Nexus om han vill leva/vara sig själv...
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Respons på responsen för responsen...

Jag försökte skriva detta i den damiga och torra ton som en magiker i ett Gille skulle använda. Och faktum är att magikerna i Mundana VET att det finns områden som är kraftiga inom en Aspekt. De vet inte hur varför och exakt deras begränsningar.
Men de är magiker och stolta därförsäger man inte Och vi vet nästan inte något annat än att de existerar..
Utan de säger som man vet väldigt mycket om...
Ok, således är mystiken bevarad - me like! :gremtongue:

Genom Nomotropi så ökar man bara chancen att det som händer är något BRA.
Vilket spelmässigt inte är helt olikt att Turen höjs vilket ju också ökar chansen att något bra händer. I reglerna verkar ataxatropin behandla Otur medans Nomotropi verkar behandla Tur således tyckte jag att en ökad chans till att något bra händer (vilket ju är ganska tursamt eller hur?) borde vara kopplad till nomotropin. Således hade kaosnexusen blivit riktigt otrevliga ställen då de hade kunnat generera en del otur... :gremcrazy:

Det är för att jag glömde att nämna några av riskerna.
Risk 1 Chancen att Grundegenskaperna MINSKAR är lika stor om man latar sig som att de ökar när man tränar..
Risk 2 Chancen att folk missförstår varandra och blir Ovänner eller Vänner är störe. Folk som har viktiga men hemska nyheter tänderar att avslöja dom precis vid FEL eller RÄTT tillfälle... Extrema saker tenderar att inträffa HAR man Otur så har man OTUR har man tur så har man TUR
I ett Kaos Nexus så ska man alldrig säga 'Vad är det värsta som kan hända' för man ska alldrig utmana ödet i dessa områden... Misslan "Titta en arme hungriga Vrakhs" Dvärgen "Du var bara tvungen att fråga vad det värsta var"
O si där hade vi ju konskvensen i det hela - bra! :gremgrin:

Är inte ovanligt vad ovanligt är att den stannar kvar någon längre period.
Att det hela tiden flyttar på sig känns ataxatropiskt men går inte riktigt med linje med hur högmagiska områden beskrivs i reglerna dvs. som statiska. Jag ser o andra sidan ingen anledning till varför de inte skulle kunna röra på sig, om ändock sakta vanligen men ataxatropin kan ju vara ett lysande undantag (det är ju trots allt KAOS vi talar om).
Dock så försvinner isåfall möjligheten till ruiner o dyl. att utforska o tolka gåtan bakom det hela vilket ju i och för sig kan vara lite synd...

Just nu står det stilla i mitt huvud kommer inte ihåg VAD en Conjugiter är/var så ?
Typ åtta stycken stenar laddadde med ataxatropi vars kraftfullhet ökar om de förs samman (se L&H sid. 71)
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Respons på responsen för responsen...

Vilket spelmässigt inte är helt olikt att Turen höjs vilket ju också ökar chansen att något bra händer. I reglerna verkar ataxatropin behandla Otur medans Nomotropi verkar behandla Tur således tyckte jag att en ökad chans till att något bra händer (vilket ju är ganska tursamt eller hur?) borde vara kopplad till nomotropin. Således hade kaosnexusen blivit riktigt otrevliga ställen då de hade kunnat generera en del otur...
Kanske det.. Men se det mer som att Kaos Ataxatropi ÄR möjligheter. inte otur.
Allt vad Nomotropi 'tur' gör är enligt mig att den förhindrar att en dålig möjlighet inträffar. Därför borde Nomotropi fungera på Oturs besvärjelser. Den förhindrar att något Bra inträffar.

Och ja Kaos nexus ÄR i mitt tycke Otrevliga ställen därför man kan alldrig vara säker på VAD som kommer hända.
Det blir sällan någon längre period då man kan koppla av och ta det lugnt.


Att det hela tiden flyttar på sig känns ataxatropiskt men går inte riktigt med linje med hur högmagiska områden beskrivs i reglerna dvs. som statiska. Jag ser o andra sidan ingen anledning till varför de inte skulle kunna röra på sig, om ändock sakta vanligen men ataxatropin kan ju vara ett lysande undantag (det är ju trots allt KAOS vi talar om).
Dock så försvinner isåfall möjligheten till ruiner o dyl. att utforska o tolka gåtan bakom det hela vilket ju i och för sig kan vara lite synd...
Aaa lite misförstånd. Vad jag menar när jag sa flyttar på sig. ÄR att de BO fasta flyttar på sig. Inte Nexuset även om det inte vore omöjligt.

Då kaos nexus är en plats där extremt osanorlika saker inträffar regelbundet är det ett ställe som många borde ha försökt att tämja göra till sina utnyttja deras positiva sidor samtidigt som de blundar för chancen att det negativa skulle hända DOM.


Typ åtta stycken stenar laddadde med ataxatropi vars kraftfullhet ökar om de förs samman (se L&H sid. 71)
Ååå Dom..
tja jag skulle nog säta att dom har vissa Kaos nexus potential. Om jag skulle använda dom i rollspel samtidigt som jag använder mig av Kaos nexus ideen så skulle dom vara ett Kaos Focus.

Kaos Focus = Kaos nexus men mobilt föremål ELLER person. Konstiga saker händer Runt dessa personer eller FÖREMÅL.. Givet viss drabbar kaos dom med.

Om ett Kaos focus vandrar in i ett Kaos Nexus så kan endas gudarna gissa vad som kan inträffa.
Allt man vet är att Kaos effekten verkar multiplicerar.
Som tur var är det gott om Nomotropiska varelser som aktivt försöker hindra att det ska hända. För VEM vet VAD som kan hända om Kaos nexuset är extremt kraftigt och Kaos focuset är extremt kraftigt.
 
Top