Nekromanti En äkta klants bekännelser + Dogmautmaningsgrejer

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Phew, sådärja.

Blood, sweat and tears är en bra sammanfattning av dagen. Igår var det bara svett och dårar. Jag kom hem idag, hade korrekturläst en bit på bussen hem. Taggad som fanken. Planen är ju att bli färdig innan midnatt. Åtta av de närmare tjugoen tusen tecknena är skrivna. Svänger förbi forumet en kort sväng för att kolla om något viktigt har hänt. Mitt liv går i kras. Tusen bitar. Värre än olycklig kärlek, svek och död. Neeeej!

Vi snackar om Dogmarollspel här.

Jag ser tråden "Trobergs Dogmautmaning - Finalen". Oj, tänker jag och tittar in. Detta är det ögonblicket där min värld rasar samman. "Kompendiet är färdigställt" och andra hemska meningar börjar flyga omkring i mitt huvud. Jag letar fortare än en cyklist i Tour de France upp Trobergs Dogmautmaning - Diskussion-tråden. Upptäcker till min förfäran att jag är en klant.

Jag uppfattade fel på datum. Jag trodde att inlämningen var senast idag, och när jag kom hem för att skriva färdigt dogmarollspelet som jag kom på igår var tiden redan ute. Jag blev så deprimerad att jag gick in i #rpgonline på ircnet och berättade att nu tar jag självmord. Sedan satte jag mig ner och svor en stund. Jag som hade planerat hela dagen så fint för att hinna färdigt trots att jag inte gjort ett dyft under hela den månad som man fick på sig för dogmautmaningen. Min plan var att skriva färdigt spelet idag och posta det i inlämningstråden precis före midnatt.
Så blev det såhär. Besvikelse. Ilska.
Nåja, jag satt med ett spel som var nästan helt klart i huvudet, och bara skulle präntas ned på papper. Dogmautmaningen var slut, och troberg sa att man inte kan ändra i pollarna nu. För sent. Han uppmanade mig att spara på idén och lämna in nästa gång.
Men vad i helsike, jag kan ju inte sitta på ett färdigt spel i närmare ett år och vänta på att få lämna in det. Dessutom är det i ett så pass ruttet skick att jag inte kan lämna in det med hedern i behåll efter ett helt år.

Men däremot skulle jag kunna lämna in det nu, och vara lite stolt över att jag fick ihop ett helt dogmaspel på bara ett par dygn. Då skulle det hålla måttet, med tanke på omständigheterna. Ska det här spelet lämnas in nästa utmaning måste jag skriva om alltihopa, fräscha upp och tänka om. Om jag kunde lämna in det nu vore det helt acceptabelt.

Därtill, mina kära vänner, kommer jag inte få ro nog i själen att läsa era bidrag om jag inte får tömma huvudet på mitt eget spel först. Och jag vill läsa de andra bidragen och mysa lite i dem.
Därför skrev jag klart mitt soptippslir.

Så, här kommer Soptippen. Totalt out of competition, men jag fick det postat precis före midnatt, precis som min plan sa. Jag är förbannad för att jag tog fel på datum, men det går väl över.

I give to you; ett dogmaspel efter alla trobergs regler och förordningar. Till och med med en medföljande hundraordspresentation (den enda textsnutt som är mer än några dagar gammal):

Hundra ord följer:
"I Soptippen kan du få gestalta en spionerande fluga, en skränande fiskmås, en klipsk ormvråk, en bepansrad skalbagge eller någon annan av soptippens alla invånare. Du kan spela en arbetarmyra och göra revolt mot myrornas överstrukturerade och opersonliga samhälle. Du kan få vara en lömsk maffiaråtta för en stund och sätta skräck i soptippens invånare. Soptippen är ett annorlunda rollspel med betoning på den sociala biten. Djuren i spelet har mycket gemensamt med människorna; de blir kära, arga, ledsna, är smartare än man kan tro och intrigerar ständigt. Det enkla, kortbaserade regelsystemet skapar en lagom blandning av slump och kontroll."

Spelet är bifogat.

Rasmus, som postar sitt spel bara för egenintresse. Jag menar, möjligen är någon kanske intresserad av att läsa det, men jag gjorde det mest för min skull. :gremwink: Jag missade dogmautmaningen med tjugofyra timmar, men jag kommer tillbaka nästa år.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Gratulerer!

Bra Rasmus!

Konkurransen er flott, og det er synd at du ikke fikk bli med, men spillet ditt ser riktig spennende ut.

Gleder meg til å spille det! Gratulerer!
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Tack! [NT]

Tja, det värmer att även en indie-dogma-tråd kan glädja någon. =)

Rasmus
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Ny version av filen.

Morgoth påpekade att det blev lite väl oläsligt att ha tacktexterna i bakgrunden, så här kommer en ny version. Enda skillnaden från den förra är att tacktexterna ligger annorlunda.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: En äkta klants bekännelser

Synd att du inte hann..
ditt spel hade säkert varit med och tävlat vid toppen..



Om du inte misstycker.. jag postar en grej jag blev inspirerad att skriva, lite på grund av ditt missöde och dels för att jag inte kan sova.

Deadline Now - ett spelsupliment..

Ett universalsuppliment till alla spel men mitt eget i synnerhet, allt som behövs är en kortlek och nerver av stål...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag kommer läsa det iallafall.

Gav tråden en femma, för den var så mysig.
Tröstigt vemodigt, berättelsepotential och "statement" (Vad ska man säga på svenska?)
Men du, själv så hade jag fyra potentiella Dogmarollspel, varav jag verkligen ville göra två.. Vi gör vår egen indiedogmafestival sen.. :gremwink:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Hmm... [ot]

"statement" (Vad ska man säga på svenska?)

Uttalande är väl statement?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Hmm... [ot]

Njä, det ligger lite mer av ställningstagande i ett statement.

Okej, tänkte på frasen "make/take (vilket är det?) a statement". Men det låter vettigare med ställningstagande... :gremsmile:
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: En äkta klants bekännelser

"Synd att du inte hann.. ditt spel hade säkert varit med och tävlat vid toppen.."

Aaaw, nu blir jag alldeles rörd. Tack!
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: Jag kommer läsa det iallafall.

Gav tråden en femma, för den var så mysig.
Tröstigt vemodigt, berättelsepotential och "statement"


Är jag en hund? Åh, tja lite är det väl så. Om man bara tar fram de stora hundögonen och släpper en tydlig krokodiltår vinner man på något äcklande sätt alltid kärlek och omtanke i slutändan.
Äh, allvarligt talat blir jag alldeles till mig när du säger så. Jag menar, att få omdömet vemodigt och berättelsepotential, det är väl högsta betyg enligt mig i alla fall.
Tack som fan.

Men du, själv så hade jag fyra potentiella Dogmarollspel, varav jag verkligen ville göra två.. Vi gör vår egen indiedogmafestival sen..

Åh, ja! Det kan vi ta sedan när höstmörkret faller på.. Eller kanske snarare när inspirationen faller till. Men visst, jag är på.

Rasmus, glad över att ha fått ett riktigt erkännande idag.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: Han lever!

"Bra jobbat. Fabelrollspel är ju kul och så, men det är mycket trevligare med spel där man spelar *riktiga* djur. "

Tackar.
Men, nu förstår jag inte. Menar du att mitt spel är ett spel där man spelar *riktiga* djur?
De har ju den mänskliga intelligensen, precis som alla fabler (och mjuka tassar, vassa tänder). Men djurens liv i Soptippen är väl någon slags blandning av människans och djurens liv?
Tja, i allmänhet håller jag nog faktiskt med dig. Det är mycket trevligare med spel där man spelar *riktiga* djur.

Rasmus
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Ytterligare en version av filen.

Åh, nu fortsätter jag spamma med filer.
Om någon skulle vara intresserad så är den här samma som den förra, fast både mindre och högre kvalité.

Rasmus, upptäckte att pdf-ningen buggade lite.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tjosan

Gav tråden en femma, för den var så mysig.
Tröstigt vemodigt, berättelsepotential och "statement" (Vad ska man säga på svenska?)


Det verkar som om folk höll med mig, för tre personer till röstade 5 stjärnor! Makalöst! Aldrig har betygsröstarna ställt sig bakom en tråd och stöttat den på samma sätt! :gremlaugh:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Han lever!

Men, nu förstår jag inte. Menar du att mitt spel är ett spel där man spelar *riktiga* djur?

Näh, det är klart att man spelar fabeldjur. Ärligt talat har jag svårt att se tjusningen med ett spel där man spelar *riktiga djur*. Däremot kan man rangordna fabelgenren från det allra mänskligaste till det allra mest djuriska.

1. Människorna ser ut som djur. Exempel; Kalle Anka. Fabeljazz. Enda poängen med att göra invånarna i en sån här värld till djur, är för att förenkla associationsbanor och för det grafiska intryckets skull.

2. Djuren beter sig som människor: Exempel: "landet för länge sedan". Här får karaktärerna en lite mer djurisk livsstil, men mentalt är de ändå människor.

3. Djuren lever som djur, beter sig i stor grad som djur, men tänker som människor: det är här mitt eget "mjuka tassar, vassa tänder"-projekt kommer in, och var jag fått för mig att ditt eget "soptippen" platsar. Här kan man utforska djurens naturliga relationer och problem samtidigt som deras intelligens fortfarande gör det möjligt att associera till dem.

4. Djuren är djur. Det är här vi lämnar fabelns område och kommer in på Mitt i Naturen med Arne Weise.
 
Top