Nekromanti EMP och krutvapen

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Hur fungerar EMP (Electro Magnetic Pulse), rent tekniskt? Tänkte på användandet av EMP-granater. Vad är det som avgör hur mycket den påverkar, hur stora skulle de behöva vara? Finns det några bra sätt att skydda sig mot EMP?

Hur länge, på ett ungefär, kommer krutvapen vara standardvapnet? Är det helt ute om 150 år? Vad är det mest troligt att det kommer ersättas av?

Har charmats av vapnen i Aliens, där det smattrar och smäller som det ska, istället för att poofa och spoofa från laser, plasma eller vad det nu må vara. Men är det realistiskt att krutvapnen finns kvar särskilt länge?
Jag läste lite gamla trådar på forumet och har för mig att någon sa att krutvapen går att använda i rymden. Stämmer det?

Mattias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: EMP och krutvapen (långt)

"Hur fungerar EMP (Electro Magnetic Pulse), rent tekniskt?"

En EMP är en massiv, högenergisk och bredbandig utstrålning av elektromagnetisk energi (framförallt radiovågor och mikrovågor), som leder till starka inducerade strömmar i elektriska ledare. Dessa starka strömmar förstör helt enkelt halvledare genom att överlasta dem och bränna ut dem.

Idag kan man skapa en EMP på två sätt. Det ena är att smälla av ett kärnvapen i den övre atmosfären. Kortvågig gamma- och röntgenstrålning som flödar genom det högre ozonskiktet slås ner i våglängd till radio- och mikrovågsstrålning - ungefär på samma sätt som ozonskiktet skyddar mot ultraviolett strålning. EMPn täcker då ca halva Skandinavien. En markexplosion gör samma sak, men svagare - det är endast inom några kilometer som EMPn är skadlig för elektronik.

Det andra sättet är att ladda upp en schysst kondensator modell större (kring en farad eller större) och sedan kortsluta den. Den kan vara farlig inom några hundra meter.

Det finns tre sätt att skydda sig. Det ena är en jordad Faradays bur, dvs en gallerbur med jordledning. Det andra är en helt isolerad komplett metallinslutning, dvs att man sveper in allt i aluminiumfolie och ser till att inget elektriskt ledande sticker ut ur folien eller är i kontakt med den (fiber går bra). Det tredje är att inte använda halvledare.

Som en ren anekdot på det temat så var USA jättechockade 1975 när löjtnant Beljenko hoppade av och landade i Japan med en MiG-25. Det visade sig att MiG-25an använde elektronrör i sin elektronik, vilket kräver mer energi, är långsammare och är mer opålitligt. Det förblev högsta löje inom amerikanska försvarsledningen att ryssarnas superplan byggde på elektronik från Andra Världskriget, ända tills någon propellerskalle inom försvarsdepartementet kom på att elektronrör tål EMP, till skillnad från de halvledare som används i amerikanska plan. Det vill säga: i händelse av ett atomkrig så skulle inte ett enda amerikanskt plan komma upp i luften. Däremot skulle varenda MiG-25a som inte sprängts bort av chockvågen från atombomberna fortfarande kunna flyga alldeles ypperligt. När den tanken tog skruv så fick amerikanerna kalla fötter: på grund av ryssarnas mer primitiva teknologi så hade ryssarna ett övertag efter förstaslagsförmågan.

"Hur länge, på ett ungefär, kommer krutvapen vara standardvapnet? Är det helt ute om 150 år? Vad är det mest troligt att det kommer ersättas av?"

Än så länge är krutvapnet det enda alternativet. Att omvandla kemiskt lagrad energi till värme- och rörelseenergi genom snabb explosiv förbränning (dvs någon form av krut) är för närvarande det vikt- och utrymmesmässiga enda alternativet för att på avstånd rikta skadeverkan mot fienden.

Det stora problemet är att lagra energin och tillvarata den. En laser kan idag krympas tillräckligt mycket för att bli praktisk som handeldvapen. En liten koldioxidlaser kan orsaka brännskador och synskador, och fortfarande vara liten nog att användas i gevärform idag. En större kvävedioxidlaser kan till och med vara farlig, men är då stor som en lastbil.

En elektromagnetisk masslunga kan inte krympas idag, även om det är möjligt i teorin om man får leka med lite supraledare. Idag kan en sådan masslunga komma ner i omkring tre meters läng och väga omkring 50 kilo för ungefär samma skada som ett normalt gevär.

En partikelaccelerator i nivån som kan skada skulle bli en cirkel med några hundra meter, och det är en massa problem med vacuum i ringen et cetera.

Två stora problem föreligger: dels att få fram den elektriska energin, och dels att få fram den tillräckligt snabbt. Den mängd batterier som krävs för att driva något av ovanstående vapen väger omkring tio till tolv kilo, och den kan inte få ut tillräckligt mycket energi tillräckligt fort för att bli farligt. Således behövs en schysst kondensator på några hundra farad (en kondensator på en farad är stor som en cola-burk och väger lika mycket) eller en supraledande spole, som kan lagra tillräckligt mycket energi för ett skott och släppa ut den fort. Än så länge är det inte ett realistiskt alternativ.

Man leker idag med kemiska lasrar som alternativ, dvs att energin till lasern kommer från en kemisk reaktion istället för från en elektrisk eller elektromagnetisk urladdning (som det sker idag). USA planerar att sätta in sådana kemiska lasrar i en flotta om ett halvdussin robotjägarflygplan som ska vara i bruk ca 2010. Det har möjlighet att krympas till gevärsstorlek, men det kan nog ta ett tag - de kemiska lasrarna plus kemikalier för ett dussin skott kommer att fylla en Boeing 747.

"Jag läste lite gamla trådar på forumet och har för mig att någon sa att krutvapen går att använda i rymden. Stämmer det?"

Jajjemen! Det stora problemet med krutvapen i rymden är rekylen och metallutmattning. Rekylen kan alldeles för lätt få en soldat totalt ur spinn, och det är inte ett kul läge. Metallutmattningen kommer av extrema temperaturskillnader - det kan skilja mer än 300 grader mellan solsida och skugga, och det är inte särskilt många metaller som klarar en sådan skillnad.

Däremot funkar krutvapnet i sig alldeles utmärkt. Krut är någon form av blandning av ett bränsle och en oxidator - det vill säga exakt samma sak som rymdfärjan använder för att manövrera där uppe. En vanlig brasa här på jorden har bara bränslet, och oxidatorn (syre) kommer från luften. I krut och andra spräng- och drivmedel är bränsle och oxidator redan blandade i förväg, eftersom man måste få en snabb förbränning för att få en explosion. Närvaron av luft och luftens oxidator spelar ingen som helst jota i sammanhanget. Det är till och med tveksam att luften ens hinner i närheten av bränslet innan gastryckvågen slår bort den.

Svartkrut använder till exempel svavel, salpeter och kol. Kol och svavel är bränslet, och salpeter är oxidatorn. Dessa finfördelas och blandas. Ingen extra syre från luften behövs. I dagens vapen används en pellets bestående av en nitratplast, där plasten står för bränsledelen och nitratet för oxidatorn. Inte heller där används syre från luften.

Så jo, krutvapen fungerar utmärkt i rymden, om de inte fryser ihop eller utvidgas så att delarna kärvar, och man får vara beredd på att ta stöd eller spinna runt lite.
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Re: EMP och krutvapen (långt)

Dessa starka strömmar förstör helt enkelt halvledare genom att överlasta dem och bränna ut dem.

Om man råkar ut för en EMP är skadan alltså permanent, och inte tillfällig. Där ser man.

Du säger att en kondensator på en farad har storleken av en cola-burk, alltså skulle en EMP granat vara ungefär av den storleken? Eftersom det krävs en kondensator på en farad eller mer.

Den kan vara farlig inom några hundra meter.

Det var mer än jag trodde. Ombord på ett rymdskepp skulle det vara förödande. Har pulsen samma räckvidd på ett öppet fält och ett område med mycket hinder?

Det låter inte för komplicerat att skydda sig mot EMP, skulle EMP granater vara ett realistiskt tillägg i ett framtida scenario? Stridsfordon skulle kunna isoleras, byggnader skyddas likaså.

det kan skilja mer än 300 grader mellan solsida och skugga, och det är inte särskilt många metaller som klarar en sådan skillnad.

Rymddräkter klarar det här utan problem eller?

Hur förödande skulle en träff i rymden vara, förutom själva skadan? Jag vill minnas att NASAs rymddräkter har självförslutande system, så man slipper dö av den anledningen i alla fall.

Mattias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: EMP och krutvapen (långt)

"Om man råkar ut för en EMP är skadan alltså permanent, och inte tillfällig. Där ser man."

Utöver den permanenta koka-kisel-effekten så har de dessutom en massiv tillfällig radiostörningseffekt. Radiostörningseffekten går över.

"Du säger att en kondensator på en farad har storleken av en cola-burk, alltså skulle en EMP granat vara ungefär av den storleken? Eftersom det krävs en kondensator på en farad eller mer."

Ungefär.

Det kanske ska tilläggas att kärnvapen bara ger upphov till EMP i eller i närheten av atmosfär. I rymden har de ingen EMP.

"Har pulsen samma räckvidd på ett öppet fält och ett område med mycket hinder?"

Framförallt är det mängden metallskrot som begränsar räckvidden. I ett område med mycket armerad betong (till exempel en stad) är räckvidden högst begränsad.

"Det låter inte för komplicerat att skydda sig mot EMP, skulle EMP granater vara ett realistiskt tillägg i ett framtida scenario?"

Just nu har man problem att använda skyddad elektronik, i och med att en optisk kabel innebär ett hål i skyddet, och en ledande kabel är en antenn för EMPn. Med helt innesluten elektronik (även batteriet eller kraftkällan innanför skyddet) så är det lättare att skydda sig. Det innebär att det som är EMP-skyddat idag oftast är bergrum med egen reservgenerator.

"Rymddräkter klarar det här utan problem eller?"

"Utan problem" är ett relativt begrepp. Idag arbetar astronauter i skuggan om de kan, eftersom det är lättare att isolera och värma upp i vacuum än att isolera och kyla ner. Men visst, de klarar både skuggsida och solsida.

"Hur förödande skulle en träff i rymden vara, förutom själva skadan? Jag vill minnas att NASAs rymddräkter har självförslutande system, så man slipper dö av den anledningen i alla fall."

NASAs dräkter är bara till viss del självförslutande. De kan däremot kompensera för tryckfall för ett hål i kvadratcentimeterstorlek i ungefär en halvtimme (förutsatt fullt laddad ryggsäck). Större hål innebär kortare tid, och ett skott genom hjälmen kan inte kompenseras alls, eftersom den är trycksatt på en atmosfär (till skillnad från resten av dräkten som bara är trycksatt till en tredjedels atmosfär).

Dessutom vill man helst inte vara EVA utan en halvtimmes reserv.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,375
Location
Helsingborg
Re: EMP och krutvapen (långt)

När det gäller snabblagning av dräkter så vet jag att amerikanarna jobbar på en dräkt som kan snabblaga sig själv(för en potentiell Marsmission). Ett svensk-tyskt sammarbete jobbar på samma sak, fast för Civila kemdräkter(för personal vid kemanläggningar alltså), själva grundiden är vår egen kropps blodplättar.
Alltså dräkten är fylld med långa kolkedjor som lätt krokar fast i varandra. De gör det samma med ett mellan skickt i dräkten. Så snart som det blir en läcka så färdas kolkedjorna i dräkten mot hålet(tillsammans med luftflödet) och där så krokar de fast i varandra och täpper till en eventuell läcka.


När det gäller EMP granater så har jag för mig att för att en kondensator stor som en kolaburk skulle inte ha så himla stor räckvidd.
Själv så tror jag inte att en EMP granat skulle vara särkilt effektiv förutom mot fjärrstyrda vapen(om nu Mördarrobotar skulle någonsin bli på modet) eftersom det enda som inte kan isoleras från en EMP shock är kommunikations utrustning och datorer som är anslutna till sådan utrustning.

Om EMP granater någonsin kommer till användning tror jag det blir som en typ av avancerad flashbang(alltså EMP i kombination med en tryckvåg, ljud och ljus).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: EMP och krutvapen (långt)

"Själv så tror jag inte att en EMP granat skulle vara särkilt effektiv förutom mot fjärrstyrda vapen(om nu Mördarrobotar skulle någonsin bli på modet) eftersom det enda som inte kan isoleras från en EMP shock är kommunikations utrustning och datorer som är anslutna till sådan utrustning."

Tvärtom. En EMP-granat skulle bli förödande effektiv om den placerades på rätt ställe. Den kanske inte skadar soldater direkt, men i princip allting utom uniformen, hjälmen och karbinen är beroende av elektronik:

* Samverkan förintas totalt om sambandet slås ut. Sambandet är ner på gruppnivå beroende av kommunikationsutrustning, och inom kort ner på soldatnivå. Slå ut den, och soldaten är blind och döv.
* Samverkan mellan vapenslag omöjliggörs om sambandet slås ut. En haubitspluton kan enbart ge eld om den har något att ge eld mot. Slås eldledarens eller haubitsplutonens samband ut så kan den inte skjuta. Dito flygplan - slås flygplanets samband eller eldledarens samband ut så kan de inte fälla smarta bomber.
* Smarta bomber, ja... idag blir de mer och mer beroende av GPS. Kan man slå ut GPS-mottagarna så blir de smarta bomberna stendumma. Vilket påminner mig om att autopiloter i den senaste generationen stridsflygplan också använder GPS. Slå ut den, och piloterna får själva flyga genom dalar eftersom planet inte vet var det är, eller flyga på hög höjd och bli sårbar för målsökande robotar.
* Idag används IK-signaler på olika sätt. Slå ut den, och du vet inte om målet är vänligt eller fientligt, och "friendly fire ain't" som det heter. Mind you, de största förlusterna under Desert Storm var just som resultat av "friendly fire".

Och detta är bara på taktisk nivå. Vad händer om vi tar armestaben och slår ut dess kommunikationer med EMP av någon form? Strategisk samordning försvåras gravt. Televäxlar kan slås ut på avstånd - sabotagetrupper behöver inte komma i närheten av dem. Och idag är vi snorberoende av telekommunikation. Utan den rasar hela det civila samhället, och utan det civila samhället kan krigsmakten inte fungera.

Så nej, jag håller inte med. EMP är totalt livsfarligt för den moderna armén. Däremot klarar man sig ypperligt om man spolar tillbaka femtio år.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,375
Location
Helsingborg
Re: EMP och krutvapen (långt)

Notera att jag sa en EMP-granat(eller gjorde jag?)?

En EMP laddning är fullkommligt förstörande om den har den räckvidden den får från en taktisk neutronbomb(lite udda namn på bomben, den är ju faktiskt en helt vanlig bomb som är designad för att sända ut så mycket av sin energi som möjligt som magnetisk, gamma och neutronstrålning).

Men med så liten räckvidd? Aldrig....
Modernt pansar är i teorin sett EMP skyddade.
Om ett praktiskt EMP-vapen kommer i bruk så kommer den teorin omsättas i praktik. Och då är det nog bara genom artilleri.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: EMP och krutvapen (långt)

Hejsan. som vanligt, bländad av dina kunskaper.
1. Pluggar elektronik nu, och jag undrar vilken effekt en kortsluten kondensator skulle ge? antar att du har stenkoll, för det har inte jag.. får snacka med min lärare.. menar du att man tar en kondensator[med två ben], kopplar loss från spänningskällan, och sen placerar en ledare mellan benen, så blir det en kraftig magnetisk puls?
2. Den pulsen bränner alltså sönder kiseln[kislet?] i halvledarkomponenter, som dioder? Vi skyddar oss från ESD, som kan 'döda' IC-kretsar genom att man lyckas ladda ur så mycket ström att man går igenom plastskalet och bränner av ledarbanorna i de små kretsarna..[som oftast innehåller logiska grindar] och på så sätt får en icke sluten krets, och då funkar det inte, helt enkelt. vi såg en informationsfilm där de måste <myskoröst>Stop killing precious IC's!</myskoröst> och sen såg en snubbe i hockeyfrilla sitta vid en arbetsplats fylld med porrbilder och slarva med jordning[som förhindrar ESD], således bränna av en IC-krets.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: EMP och krutvapen (långt)

"1. Pluggar elektronik nu, och jag undrar vilken effekt en kortsluten kondensator skulle ge? antar att du har stenkoll, för det har inte jag.. får snacka med min lärare.. menar du att man tar en kondensator[med två ben], kopplar loss från spänningskällan, och sen placerar en ledare mellan benen, så blir det en kraftig magnetisk puls?"

Elektromagnetisk puls, dvs en puls av elektromagnetisk strålning (radiovågor, mikrovågor, ljus, röntgenstrålning, gammastrålning etc), inte magnetisk puls. Är urladdningen tillräckligt kraftig så får du en blixt mellan ledarna. Och är ledarna rätt avpassade så får du en radiosändare som kräks ut en puls mikrovågsstrålning.

"2. Den pulsen bränner alltså sönder kiseln[kislet?] i halvledarkomponenter, som dioder?"

Ska man vara helt petig så förstör den dopningen i halvledarkomponenterna genom att överlasta dem.

"Vi skyddar oss från ESD, som kan 'döda' IC-kretsar genom att man lyckas ladda ur så mycket ström att man går igenom plastskalet och bränner av ledarbanorna i de små kretsarna..[som oftast innehåller logiska grindar] och på så sätt får en icke sluten krets, och då funkar det inte, helt enkelt."

Tänk dig nu samma fenomen, fast istället för en elektrostatisk urladdning som leder till en stark strömpuls så orsakas strömpulsen i ledarna genom induktion. Ledarna fungerar som en radioantenn, helt enkelt. Precis som i en radioantenn så sätter den elektromagnetiska pulsen elektronerna i rörelse, och den mottagna radiopulsen-omvandlad-till-ström är såpass stark att den förstör krestarna.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
Re: EMP och krutvapen (inte långt) [ANT, OT]

"...en informationsfilm där de måste Stop killing precious IC's! och..."
Åh! Såg ni också den.. Såg den för flera år sedan.. Undrar hur gammal den info.filmen eg. är.. *spånar*

/[color:448800]Han</font color=448800> som pluggade datatekniskt
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: EMP och krutvapen (långt)

Elektromagnetisk puls, dvs en puls av elektromagnetisk strålning (radiovågor, mikrovågor, ljus, röntgenstrålning, gammastrålning etc), inte magnetisk puls.

EM-strålning och magnetiska fält är faktiskt bara två olika varianter på samma sak. Det är magnetfältet, alstrat av de laddade partiklarna (vanligtvis elektroner) och överfört i form av fotoner, som inducerar strömmar som kan skada utrustningen.

Och be mej inte förklara något om statiska magnetiska fält - det har något att göra med "virtuella" fotoner, det är allt jag fattade av det...

Är urladdningen tillräckligt kraftig så får du en blixt mellan ledarna. Och är ledarna rätt avpassade så får du en radiosändare som kräks ut en puls mikrovågsstrålning.

Om spänningen är tillräckligt hög mellan två punkter får du en urladdning, och det blir en blixt om ledaren är en gas med dålig ledningsförmåga (typ luft). Du får alltid en EM-puls från spänningsförändringar (= elektrisk strön), men om pulsen inte är kraftig så påverkar den inte så mycket...

Ska man vara helt petig så förstör den dopningen i halvledarkomponenterna genom att överlasta dem.

Ska man vara riktigt petig så förstör strömpulsen oftast de etsade ledarna i metall. Själva halvledaren brukar faktiskt klara sig (den hinner inte gå sönder innan ledarna fram till den brunnit av).

Men det var bra beskrivet i övrigt./images/icons/smile.gif

/Henrik
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: EMP och krutvapen (långt)

Du behöver inte ta dig till militären för att hitta saker som är designade på samma sätt som om de var EMP-skyddade. Du har antagligen två saker hemma: En mikrovågsugn (byggd med ett skärmande skal för att inte stråla ut i köket) och en dator (byggd med ett skärmande skal för att inte påverkas av strålning utifrån, och för att inte störa radioapparater).

...taktisk neutronbomb(lite udda namn på bomben, den är ju faktiskt en helt vanlig bomb som är designad för att sända ut så mycket av sin energi som möjligt som magnetisk, gamma och neutronstrålning).

Den är framförallt gjord för att sända ut så mycket som möjligt av sin strålning just som neutroner och därav namnet. Neutroner absorberas fort av luft vilket gör att neutronbomben gör skada i ett mer begränsat område än en vanlig vätebomb (de konstruerades för att användas mot sovjetiskt pansar i tyskland, de var så jobbigt att spränga bort en by eller stad varje gång man satte in kärnvapen. Det är tätt mellan städerna i tyskland).

/Henrik
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
EMP och cyberpunk (fråga) (lätt OT?)

Vad skulle hända om man använde en EMP-granat mot någon med diverse inopererad elektronik? (jag utgår från att ett typiskt cyberpunkigt implantat inte använder radiorör...)

/JPS - här stod en lång kommentar, men jag tog bort den eftersom den inte var så rolig som jag tänkt mig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: EMP och cyberpunk (fråga) (lätt OT?)

"Vad skulle hända om man använde en EMP-granat mot någon med diverse inopererad elektronik? (jag utgår från att ett typiskt cyberpunkigt implantat inte använder radiorör...)"

Det är ingenting jag skulle rekommendera. Om inte elektroniken är skyddad på något sätt så lär den sluta fungera. I bästa fall innebär det att ens inbyggda MP3-spelare slutar att fungera. I sämsta fall slutar ens konstgjorda Jarvik-hjärta att slå.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: EMP och cyberpunk (fråga) (lätt OT?)

"Vad skulle hända om man använde en EMP-granat mot någon med diverse inopererad elektronik? (jag utgår från att ett typiskt cyberpunkigt implantat inte använder radiorör...)"

Det är ingenting jag skulle rekommendera. Om inte elektroniken är skyddad på något sätt så lär den sluta fungera. I bästa fall innebär det att ens inbyggda MP3-spelare slutar att fungera. I sämsta fall slutar ens konstgjorda Jarvik-hjärta att slå.


Det behöver inte ens vara något särskilt kraftigt. Det har hänt minst en gång att en person med pacemaker fick problem med hjärtat när någon slog på en kraftig radiosändare i närheten.

Fundera på det nästa gång ni spelar cyberpunk - att gå förbi en transformatorstation (och sådana lär det finnas många i en typisk megastad) kan mycket väl slå ut all aktiv elektronik...

/Henrik
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: EMP och cyberpunk (fråga) (lätt OT?)

Något säger mig att cyberjoxet nog är skyddat mot mindre elektromagnetiska fält... skulle kännas lite fånigt annars.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,375
Location
Helsingborg
Re: EMP och cyberpunk (fråga) (lätt OT?)

Skulle nog säga att inopererade cybernetiska delar som är inriktade mot aktiv strid är ganska bra skyddade mot begränsade EMP pulser...I alla fall alpha och beta vara.
 

Torak

Veteran
Joined
1 Nov 2001
Messages
17
Re: EMP och cyberpunk (fråga) (lätt OT?)

>>>"Vad skulle hända om man använde en EMP-granat mot någon med diverse inopererad elektronik? (jag utgår från att ett typiskt cyberpunkigt implantat inte använder radiorör...)"
>>Det är ingenting jag skulle rekommendera. Om inte elektroniken är skyddad på något sätt så lär den sluta fungera. I bästa fall innebär det att ens inbyggda MP3-spelare slutar att fungera. I sämsta fall slutar ens konstgjorda Jarvik-hjärta att slå.

>Det behöver inte ens vara något särskilt kraftigt. Det har
hänt minst en gång att en person med pacemaker fick problem med hjärtat när någon slog på en kraftig radiosändare i närheten. Fundera på det nästa gång ni spelar cyberpunk - att gå förbi en transformatorstation (och sådana lär det finnas många i en >typisk megastad) kan mycket väl slå ut all aktiv elektronik...

Jag jobbade med samband i lumpen, och vissa av antennerna
vill man inte komma for nara, ens utan cybernetik; en, t ex, kan gora att man blir steril bara av att vara inom 100 meter. Om man star 10m framfor en sadan radar som vi anvande, kommer man bokstavligt talat att grillas; mycket likt en
mikrovagsugn.

Andrew
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: EMP och cyberpunk (fråga) (lätt OT?)

Staffan skrev:

Något säger mig att cyberjoxet nog är skyddat mot mindre elektromagnetiska fält... skulle kännas lite fånigt annars.

Mindre, ja. Magnetfälten runt en stor transformatorstation (de stora åbäkena vid högspänningsledningarna) alstrar inte "små" fält. Och frågan är ju om cybernetik kommer vara mer skyddad än vanlig konsumentelektronik idag (slår du på en persondator nära en transformatorstation gäller inte försäkringen längre /images/icons/sick.gif).

Cybot skrev:

Skulle nog säga att inopererade cybernetiska delar som är inriktade mot aktiv strid är ganska bra skyddade mot begränsade EMP pulser...I alla fall alpha och beta vara.

Med största säkerhet. problemet är att skyddet väger - det är inte osannolikt att militärt skydd kommer väga betydligt mer än utrustningen det skyddar (jämför en mobiltelefon och arméns lätta radioapparater). Hmm...en bra anledning till att armén använder lite cybernetik - om du måste släpa omkring på ett halvt kilo skärmburk för din 5-grams cyberpryl kanske det inte är så lockande längre.

/Henrik

(PS. Alfa- och betastrålning är partikelstrålning, inte EM-strålning. DS.)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: EMP och cyberpunk (fråga) (lätt OT?)

"Om man star 10m framfor en sadan radar som vi anvande, kommer man bokstavligt talat att grillas; mycket likt en mikrovagsugn."

Hähä! Gamla goda PS-66. Eller satt du i en giraff?
 
Top