Nekromanti Emilkeps?

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Köpte "Western: Rollpersonen" igår och började läsa igenom, mest för att få läsa lite i en snygg rollspelsbok igen, inte så mycket för att jag trodde att jag skulle bli sugen på att spela...

...men det blev jag. Western IV är ett mästerverk!

Speciellt gillar jag den myriad av äventyrsuppslag som öppnar sig med det ökade fokuset på olika etniciteter (kung-fu-järnvägsarbetare, voodoopräster mm). Introtexten - med att varje kampanj är en ny tidslinje som kan gå vart som helst, gör direkt att många hämningar släpper som jag annars drabbas av i historiska rollspel. Det hjälper ännu mer att det finns regler för steampunkgrejer, och om man dessutom breddar till att alla vita fläckar som fanns på kartorna 1876 på nytt är vita och kan innehålla vad som helst... upptäckarlusta!

Mest sugen blev jag på att göra något i utvandrarnastil, fast mer actionfyllt - nybyggarsöner/döttrar från Minnesota som beger sig ut i väst mot okända bravader och äventyr. Fastnar lite i startgroparna bara, hur ser de ut egentligen? Har svenskimmigranter hattar 1876, eller kör de på något i stil med "emilkeps"? Och vad sjutton heter en sån kepa i så fall?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
De hade slokande, filtade hattar. Billigt och slitstarkt. Bara pojkarna hade någon form av keps, flickorna och kvinnorna hade sjal. Mitt tips är att googla "svensk-amerikansk migrationshistoria". Jag hittade en del roligt där men kan fortfarande inte lösa hur man länkar på det här forumet så jag avstår från det.

Mitt andra tips är att kika lite på Mobergs Nybyggarna och sista brevet till sverige. Det är nog de böcker i den sviten som passar bäst in på ditt önskemål om bravader och äventyr. Brodern Axel men vän drar ut för att leta guld men blir lurade och dör, en av förgiftat vatten från ett vattenhål och en av sjukdom som han bär med sig hem igen. Där är det också skrivet om konflikter mellan de svenska nybyggarna och indianerna i området. Bland annat.

Jag sitter själv också med böckerna till Western och bläddrar lite varje kväll och du har rätt i att de är sjukt inspirerande! Lycka till!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Huvudbonaden ifråga är en vegamössa - döpt och populariserad efter Nordenskiölds vegaexpedition 1878-1880. Snarare än svensk allmoge- är det en sjöfararmössa - mycket snarlik olika varianter av tysk skepparmössa
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Cissi;n173662 said:
De hade slokande, filtade hattar. Billigt och slitstarkt. Bara pojkarna hade någon form av keps, flickorna och kvinnorna hade sjal. Mitt tips är att googla "svensk-amerikansk migrationshistoria". Jag hittade en del roligt där men kan fortfarande inte lösa hur man länkar på det här forumet så jag avstår från det.

Mitt andra tips är att kika lite på Mobergs Nybyggarna och sista brevet till sverige. Det är nog de böcker i den sviten som passar bäst in på ditt önskemål om bravader och äventyr. Brodern Axel men vän drar ut för att leta guld men blir lurade och dör, en av förgiftat vatten från ett vattenhål och en av sjukdom som han bär med sig hem igen. Där är det också skrivet om konflikter mellan de svenska nybyggarna och indianerna i området. Bland annat.
Ja Utvandrarna och Invandrarna (filmerna) såg jag rätt nyss och de håller absolut måttet än idag! Lillebroderns äventyr i Colorado är verkligen Western, och Karl-Oskar är ju dessutom mycket mer badass än jag mindes honom. Och Kristina har mer råg i ryggen hon med förstår man nu. Men jag tycker det är svårt att googla fram detaljer som klädnader, utrustning, redskap och så.

Läste lite om indiankrigen som är med runt tiden av inbördeskriget - tydligen ganska mycket folk som dog. Nybyggare i området skall ha bildat en paramilitär grupp: "Knights Forest" och sökt driva ut indianerna. Det låter verkligen som en bunt ärkeskurkar att ha med i kampanjen.

Vegamössa, tackar Peter!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Ett annat tv-serietips, som dock inte handlar om svenska nybyggare, är High Chaparal. Westernserie från 1968-1970 ish. Den tar plats i södra Arizona på en ranch nära den mexikanska gränsen och är omskriven för att vara väldigt historiskt korrekt. Underbar serie där pistolskotten ekar av studiemiljön i bland. ;)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Cissi;n173662 said:
Jag hittade en del roligt där men kan fortfarande inte lösa hur man länkar på det här forumet så jag avstår från det.
Funkar det inte att helt sonika kopiera länken från webbläsarens adressfält, och sedan klistra in den som text direkt här i inlägget?

Så här http://web.comhem.se/~u98400668/gene...vandrarna.html alltså.

Jodå. Texten förvandlas till blå länk automagiskt.

Om du är på en telefon är det kanske lite knixigare förstås.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Minimoni;n174292 said:
Jag lärde mig i serien "Deadwood" att nybyggare från skandinavien tydligen kallades "square heads". Tydligen har vi fyrkantiga huvuden!? :)
Mer sannolikt då att vi var obotligt square ärliga och naiva, raka och direkta; vilket ju bara är ett steg ifrån att vara dum och lättlurad. Att inte har lärt sig se mellan fingrarna eller acceptera lite hederlig korruption och bestickningskultur låter som en dödsdom, iallafall i Deadwood... :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Minimoni;n174292 said:
Jag lärde mig i serien "Deadwood" att nybyggare från skandinavien tydligen kallades "square heads". Tydligen har vi fyrkantiga huvuden!? :)
Jag kan bekräfta detta. Mitt huvud ser ut som en skokartong
 
Top