Nekromanti Elskada och regenerering

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
Hej.
Efter att ha stört mig på att en blixt är såpass mkt bättre än övriga anfalls magier bestämde jag mig för att använda neotechs regler för elskada på blixten. Dvs att skadan man får läks med en takt av 1 trauma och smärta per runda.

Här kommer frågan: Hur mycket läker en person som har regenerering, är det mer än 1/ runda. Kommer det blir en jäkla massa om man anser att läkningstakten skall vara proportionel mot tidigare, eller nått.

ps. med person menas troll eller odöda, vet inte om det finns något mer som reggar.

Sedan tar jag återigen en fråga jag inte riktigt fått svar på ännu.
Eldskada, jag vet hur de eldskadorna funkar just nu.
Men det finns vissa luckor som jag gjärna vill fylla ut.
Är dessa påståenden sanna eller falska?
1. Rustning eller kläder har ingen rustnings faktor alltså spelar eldintensiteten ingen roll utan endast hur lång tid den påverkar person ifråga.
2. När "tiden" löpit ut för skyddet ifråga har det brunnit upp eller smält och är numera värdelöst.
3. En eldstråle som varar en runda kan aldrig skada en person som skyddas av normala kläder.
4. En person som får ett eldsprut på sig kan tillbakabuttas av kraften.

Måste en magiker övervinna sitt offers psy om man kastar smärta, trauma eller liknande besvärjelse på denne.
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
Efter att ha stört mig på att en blixt är såpass mkt bättre än övriga anfalls magier bestämde jag mig för att använda neotechs regler för elskada på blixten. Dvs att skadan man får läks med en takt av 1 trauma och smärta per runda

tror du att man bara får paralyserande skada av att få en blixt i sig? blixt behöver inte vara den bästa dödar magin. om du jämför med elbollen så tänk på att elden stannar kvar i en minut.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Jag skulle nog säga att fler av de nekrotropiska effekterna är farligare, främst Blödnig, ger 1T6 blödnings takt, dödlig redan på 2 filament. Inge skydd möjligt...
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
tror faktiskt han syftade på direkt dödande besvrjelser. men döda kan ju funka bra. en normal människa får problem vid 3 filament
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
men döda kan ju funka bra. en normal människa får problem vid 3 filament

Dödsslag på Ob2T6... Du menar kanske vid 4 filament?
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Ta Trauma då, Like mkt skada i T som Blixt, men inge skydd hjälper. Blixten gör dock smärta också...
Men jag tror att när det gäller att skada folk så är nekrotopin helt klart det man skall använda.

Tänk också på den dramatiska effekten, en som drabbas av blöda 3t6, då han inte har några skador så forsar blodet fram ur all kroppsöppningar, han kanske även börjar svettas blod. Borde vara rätt skrämmande.
 

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
Ok.
1. blixt anser jag gör elektrisk skada likt från ett vägguttag eller liknande enligt neotechs regler är det en återhämtnings takt på dessa skadepoäng 1/sr, elektrisitet finns inte i eon varav saknas regeln. Frågan rörde igentligen hur mycket en reggande varelse skulle läka, men i alla fall.

Eld boll är värdelös i min mening pga. väldigt sälla stannar målet kvar för att ta skada i 1 minut. Första rundan kommer det inte bli någon skada för att kläder och rustning skyddar.
Antändning sker först vid höga effekter och då finns det andra saker som är bättre.
Metall skyddar dessutom inte mot blixt,
Poängen var dock att en blixt gör båda trauma och smärta medans övriga enbart gör en sak, utmattnings skada är sämst pga. den behöver dubbelt så hög magnitud för att skapa samma effekt. Fototropi är dessutom lätt att alstra.

Och likt idag är inte det farligaste att döda sitt mål utan att skada det, så den farligaste effekten enligt mig är smärta (om man nu bortser från blixt) och den liksom trauma, blödning, döda tycker jag borde kräva ett vil mot vil slag för att påverka sitt offer, eller har jag fel.

Men helst av allt vill jag ha åsikter kring återhämtningstakt repsektive eldskada från monster och magikrar
 

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
1. Jag anser att ett vil mot vil slag är befogat eftersom det påverkar kroppen från insidan så att säga, medans blixt har en mer direkt påverkan.
2. Eftersom det står att effekten blödning höjer blödningstakten med 1T6 per effektgrad, kan man ifrågasätta om man kan höja något som inte finns, dvs, krävs det inte att man blöder från början. sedan är den effekten mest effektiv mot spelare och dä känns den som sagt lite väl elak, mot SLP så har den mindre verkan.
3. Hur upplever en person som får effekten kastad på sig, det känns ju inte direkt eftersom ingen smärta erhålls. det blir mest som att: Oj nu rinner det mycket.
 

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
vid 3 filament kommer antingen du dö om du misslyckas med +2T6 dödsslag
eller
en person du rör vid dör om han misslyckas med ett +0T dödsslag

det krävs 4 filament för att någon skall få slå ett +0T dödsslag på avstånd

döda är pinsamt dålig, men det gör inte så mycket. Den är iaf balanserad
 

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
1. Nekrotropi är såpass mycket svårare att kasta en besvärjelse som har sämre effekt knappt känns som något man vill satsa på, sedan är trauma skadan den sämsta formen skada eftersom den inte minskar stridskapaciteten hos offret.
Och här anser jag också att man påverkar kroppen mentalt och alltså kräver ett vil mot vil slag.

Eller har jag gimpat magin totalt genom att kräva vil slag, tycker inte om saker man inte kan försvara sig mot, känns obalanserat.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Jag tycker helt klart att du har fel beträffande VIL mot VIL.
Vad nekrotropi skapar är massiv vävnadsdöd i offret, tänk på att Nekrotropi är ren dödsenergi, klart att levand varelser tar mkt skada av att ustättas för den (likt vandöda och biotropi). DU kan inte med viljan hindra den än du kan hindra radioaktiv strålning i ved vilja i vår värld. Jag tror man kan tänka på besvärjelser som blöda och truma som en osynlig stråle av nekrotropi som magikern skjuter (likt blixt) men de verkar först då de träffar levande vävnad, som då dör.

Beträffande att du tycker att det känns obalanserat att man har mindre möjlighet att undkomma skada, så tycker jag att balansen ligger på ett annat plan. Det är inte lätt att på studs alstra nekrotropi, antingen måste du transformera eller ha kongelat (fler lösningar finns i V&N), det senare är bäst. Så nekrotropi är en aspekt gynnar en förberedd magiker.
 

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
Svaret missar fortfarande regenereringsfrågan, men i alla fall...

Hur yttrar sig en trauma effekt på en kropp, jag tolkar det som en påfrestning för kroppen, och att dö av trauma effekten liknar att dö av hjärtinfark eller motsvarande, men jag kan godta din förklaring med osynlig dödsstråle som pajar kroppen.

"Borde man inte ha en möjlighet att undvika eller blockera en stråle eller blixt ."

Och nekrotropi är tillräckligt svårt att jobba med så det är balanserat, det som är obalanserat är smärta från psykotropi och blixt från fototropi.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
2. När "tiden" löpit ut för skyddet ifråga har det brunnit upp eller smält och är numera värdelöst.

Nja, det beror nog på hur skyddet är beskaffat. Kan tänka mig att ett metallpansar fortfarande kan vara intakt, men djävligt varmt. När metallen blir såpass varm att du som bärare tar skada, är du ändock låångt ifrån metallens smältpunkt.

4. En person som får ett eldsprut på sig kan tillbakabuttas av kraften.

Tryckvågen som genereras av utandningen. Är det ngt drakliknande vi pratar om? Om det är någon form av andedräkt får man försöka gissa om ett normalt "utblås" kan blåsa omkull motståndaren. Dvs anser du att draken (eller vad det nu är för varelse) kan blåsa omkull målet med sina lungors kraft, så är svaret ja, om inte nej.

På ett (1) och tre (3) vet jag inte och mina svar är inte förankrade i ngn regelbok, utan endast i mitt vridna sinne.
 

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
Tack! äntligen några svar.

Beträffande metallpansar kan det vara så att fästena som håller skyddet på plats pajar när metallen blir såpass varm eller skall man räkna det som helt.
Eller skall man använda BRYT på något sätt?
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
3. Beror lite på, tror jag... Om man följer reglerna slaviskt, så är påsåendet helt korrekt. (tror jag). Rent förnuftsmässigt så borde det bero på hur kraftig elden är... Den behöver inte vara jättekraftig, though, eftersom det ändå är en fyre-fem sekunder... Sedan beror det ju också på hur stort det eldhärjade området är...

Förklara regeln bakom påsående 1, tack... Har inte regelboken för händerna...
 

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
1. Kläder tar ett visst tag innan de brinner igenom, enligt reglerna klarar vanliga kläder 1 runda, metall en runda(fast det är då den blir så het att den inte skyddar), läder 2 rundor.
det spelar ingen roll om det är en tändare som utsätter skyddet eller napalm varaktigheten är lika lång oavsett.

Sedan kan det faktiskt vara så, vilket jag är osäker på, att skyddet inte minskas förrän plagget har blivigt antänt.
 
Top