Elric

Det är också Atlantis/Numenor om Atlantis/Numenor aldrig sänktes i havet.
Alltså Numenor är väl en blandning av Storbritannien och Atlantis. Men Tolkien har kanske en lite mer positiv inställning än Moorcock..

Även Tol Eressea är ju (mer uttryckligen) Storbritannien.

Det var en diskussion på discord om huruvida "Melniboneans/Vardagh/Eldren are elves". Trams. De är Gnomes!

(Och Gnomes = Elves som Tolkien visste)

Cirkeln är sluten.

Om Elric inte har stärkt tomteluva är jag inte intresserad av serien.
Det äventyret finns på svenska.

Jag ser gärna mer av de hattarna, känns passande för Elric med tanke på att de påminner om antika huvudbonader (indikerar att han kommer från en gammal kultur) men samtidigt sticker ut mot ex. Conan som ju går barhuvad (bortsätt från hjälm då o då).

Hur är kvaliteten på Äventyrsspels översättningar?
Asch, helt ok? Säkert inte bäst nånsin men jag kommer ihåg dem som fullständigt läsbara, inget som störde. Det är ju bra pulp-känsla att läsa dem i Ä-spels vid det här laget väl gulnade och lätt retro böcker oxå!

Det äventyret finns på svenska.

Jag ser gärna mer av de hattarna, känns passande för Elric med tanke på att de påminner om antika huvudbonader (indikerar att han kommer från en gammal kultur) men samtidigt sticker ut mot ex. Conan som ju går barhuvad (bortsätt från hjälm då o då).
Gillar den gamla stilen, lagom psykadelisk och illustrerar väl att det är ett helt annat universum. Men det är såklart rent subjektivt, nya serien är säkert bra men den är inte för mig.

Har precis läst min första Elric-kortroman, Elric of Melnboné som ingår i en samlingsvolym jag nyligen köpte in till biblioteket. Mycket trevlig, Elric har ju alltid funnits i min periferi så det känns bra att äntligen fått läsa.

Jag tycker det är trevligt hittills, jag. Tycker om det väldigt snabba tempot, saker händer i en tät följd. En krönika helt utan transportsträckor.
Du tycker om det snabba tempot?? Det är vad jag har svårast för - ena sekunden det ena, andra sekunden det andra, det är mer som att läsa gamla sagor...!

Kul också i GoT att Valyria är ett så uppenbart riff på Melnibone.
Hela A Song of Ice and Fire med sin onaturliga väderlek verkar följa samma principer som Elrics värld. Slutet på tv-serien med Jon och Daenarys är också väldigt likt slutet på Moorcock's The City in the Autumnn Stars.

Hela A Song of Ice and Fire med sin onaturliga väderlek verkar följa samma principer som Elrics värld. Slutet på tv-serien med Jon och Daenarys är också väldigt likt slutet på Moorcock's The City in the Autumnn Stars.
Fast vad jag tror att slutet faktiskt är är Dark Phoenix Saga.

Årstiderna kan vara lånade från Heliconia-trilogin.

Valyria är tveklöst ett Melniboné, men Moorcock är inte en av de tyngsta inspirationskällorna.

Last edited:
Fast vad jag tror att slutet faktiskt är är Dark Phoenix Saga.

Årstiderna kan vara lånade från Heliconia-trilogin.

Valyria är tveklöst ett Melniboné, men Moorcock är inte en av de tyngsta inspirationskällorna.
Kanske om Cyclops hade dödat Jeanne för att han inte trodde att hennes herravälde skulle vara tillräckligt informerat av upplyst humanism, och om det inte sades i inledningen till A Game of Thrones att något mystiskt skett som satt årstiderna ur spel. Inte får att ovanligt långa vintrar och somrar förekommer i Moorcocks verk, utan att detta och hur folk talar om att magi, drakar, isgastar etc. har försvunnit men plötsligt återvänder rimmar bättre med konceptet med ordning och kaos som man ser i han och Poul Andersons fantasyverk.

Back