Nekromanti Elpistol

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Taser.

Nu för tiden är det en pistol som skjuter ut två små pilar som är länkade till vapnet via en kabel. När pilarna träffat sitt mål ger de ifrån sig en kraftig elstöt. Tillräckligt för att kunna döda, om man håller på tillräckligt länge. Det är nuet, antingen är det detsamma eller en pistol som avfyrar en liten laddad blixt. Men själv tycker jag det låter lite töntigt. I min kampanj räknar jag det som en taser. Tack för mig.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
ghostbustervapen

en elpistol är en liten fyrkantig låda som till formen ser ut som en liten bandspelare som endel människor i filmer använder sig av för att anteckna personliga röstkommentarer. scully i arkiv x använder sig exempelvis av en sån när hon obducerar.
längst fram på den finns det (antagligen) två ledande pluppar. man trycker de två ledande plupparna mot sitt offer och 'trycker av'. då kopplas kondensatorn till de ledande plupparna och offret upplever en elchock. elchocken brukar vara väldigt liten, kanske bara så att man hoppar till lite och skriker som bara fan... eller nått..

det ska visst gå att skjuta på långt avstånd med elpistoler också. hur det går till vet jag inte alls, men jag kan gissa att man kanske skjuter iväg två kablar som man lett till en kraftig kondensator eller liknande. då får offret en helvetisk stöt om man träffar..

sedan finns det min personliga variant. den finns inte i verkligheten annat än i endel labratorium. kanske inte ens där. nåja.. det går ut på att man joniserar luften fram till målet med hjälp av någon sorts joniserande strålning. man kan nog använda sig av en kraftig gammalaser. sedan leder man helt enkelt iväg ström från en konduktor (statiskt uppladdad moj) genom luften till offret. eftersom luften joniseras kommer den nämligen kunna leda ström. det trista med denhär modellen är att man antagligen måste bära runt på ett litet kärnkraftverk, dels för att kunna alstra en tillräkligt stark gammalaserstråle och dels för att kunna ladda upp konduktorn till en dödlig dos el. det tuffa med denhär varianten är att det kommer se ut som ghost busters vapen när man skjuter [color:red]=o)</font color=red>.

den vanligaste varianten är nog den översta.

smaffy är jag. blä.
[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 
G

Guest

Guest
Re: ghostbustervapen

Varför ska det vara två ledande pluppar? det är juh jäävligt onödigt då kommer strömen i stort att bara gå mellan dom plupparna. men om du tänker dig att du bara skjuter i väg en kabel och jordar den andra pluppen, då jävlar! :C)) MuHaHa!
och sedan det där tjafset om gamma-laser... jag skulle bra gärna vilja veta hur du gör för att få gamma strålar att bli parallela!(jonisera gamma-stråling verkligen luft? går det inte typ bara rakt igenom?) och varför inte använda en vanlig laser? dom joniserar juh åxå luften...

Mvh Ezzy
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: ghostbustervapen

En så kraftig gammastråle borde vara dödande i sig...
det är oxå ett litet problem.. vem vill ha en gammalaserelpistol om det räcker gott och väl med en gammalaserpistol? men lite motgångar får man la räkna med för att få fram en snygg visuell effekt =o)

sen sa ezzy att gammalasern inte joniserar luften.. det gör den visst det. gammastrålning är joniserande. det tuffa kommer vara att om det blåser så kommer kanalen med joniserad luft att flyga iväg..

sen behöver man nog inte ha båda två plupparna.. som ezzy sa räcker det ju gott och väl med en plupp om man inte befinner sig på nån platts där man inte kan jorda nått, typ ute i rymden..

smaffy är jag. blä.
[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Flyby

Veteran
Joined
21 Jan 2001
Messages
33
Location
Luleå
Re: ghostbustervapen

sen sa ezzy att gammalasern inte joniserar luften.. det gör den visst det. gammastrålning är joniserande. det tuffa kommer vara att om det blåser så kommer kanalen med joniserad luft att flyga iväg..

Joniserande strålning är strålning som är så kraftig att den kan rycka lös elektroner från atomskal. *mästra* /images/icons/cool.gif

Den rör sig inte väldigt, väldigt söligt, så "luft-kanalen" kommer inte blåsa bort. Det beror på att när det kommer ny luft så blir den också påverkad, och väldans fort också.
Sen skulle den ju inte fungera i vaccum.

// Flyby
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: ghostbustervapen

Han menade nog att det kommer en puls som joniserar en kanal. Sedan när pulsen slutar finns en kanal kvar som kan blåsa bort? Och gärna i vackra mönster så vi får ett häftig ghopstbustervapen.


Snow
Dead, but still walking around
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
(Detta gäller elpistoler i Neotech, men stämmer överens tämligen väl med nutida manicker)

En standard elpistol ser ut som en liten rakapparat. Två små ledare i fronten leder in strömmen i offret (går genom normala kläder).
Volttalet är mycket högt, tiotusentals volt. Batteriet har plats för en handfull laddningar (varierar kraftigt).
En person som blir träffad av en elpistol förlorar för några sekunder helt kontrollen över sin kropp (man skriker sällan, faller oftast bara lealöst till marken) och har avsevärda problem att "få ordning på sig själv" ett tag därefter. Fullt tillräckligt för att antingen fly eller utföra offensiva handlingar mot offret.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
"offensiva handlingar"

vilken fin omskrivning för att banka skiten är nån....

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 
Top