PROMOTION Eloso kickstartar tre Chock-böcker 26/11

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
På torsdag 26 november aktiverar Eloso kickstartern för trippelkombon Skymningens fasor (monsterboken till Chock Åter från Graven), Anna Gables bok om folkloristiska väsen, samt min västafrikanska settingbok Basker Blå.

UNAFORbasker1.jpg

Basker Blå
handlar om FN:s fredsbevarande operation UNAFOR i det fiktiva landet Atlântida, en före detta portugisisk koloni, under andra halvan av 1980-talet. FN-soldaterna är där för att övervaka vapenvilan efter ett långvarigt inbördeskrig.

Atlântida är en fiktiv ö utan koppling till något existerande land. Jag valde detta tillvägagångssätt av följande orsak: cirka 1980–2010 genomled flera västafrikanska länder blodiga inbördeskrig. Krigsherrar som Samuel Doe, Charles Taylor, Foday Sankoh och Prince Johnson beordrade fruktansvärda övergrepp mot civila. Sådana brott ska inte användas i rollspelsskriverier om övernaturliga konspirationer; det handlar om att respektera offrens minne.

Atlântida är en otäck plats, det är därför FN har skickat dit sina blå baskrar för att försöka upprätthålla vapenvila och möjliggöra återuppbyggnad. De politiker och militärer som ansvarar för landets elände är hänsynslösa människor; inga väsen har viskat förledande i deras öron eller hetsat dem framåt med magiska medel. Homo homini lupus est – »människan är människans varg« – skrev den antike författaren Plautus. Maximen gäller även i Chocks spelvärld; annat vore att omyndigförklara ansvariga personer.

Däremot har många väsen kommit till Atlântida för att likt hyenor kalasa på mänskligt lidande. Här ligger kampanjens fokus, även striderna människor emellan ibland tränger in i äventyren.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
På torsdag 26 november aktiverar Eloso kickstartern för trippelkombon Skymningens fasor (monsterboken till Chock Åter från Graven), Anna Gables bok om folkloristiska väsen, samt min västafrikanska settingbok Basker Blå....
Spännande och kul nyheter!
 
Top