Nekromanti Elityrken

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Ett par av mina spelare börjar närma sig möjligheten att ta sig an ett elityrke. Jag tänkte därför höra med er SLs hur ni tänkt er introducera elityrken. Gör man ett litet äventyr av det hela eller snabbspolar man bara och säger något i stil med "du har nu varit på träning i en månad och är nu en vredesgardist.". Och sen tycker jag elityrken som vredesgardist, järnsvuren och drottningspion är lite lurigt. Vredesgardist tex är ju en soldat som hänger på Karvosti. Man förlorar ju all sin självständighet om man väljer den vägen, hur tänker ni där?
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Senast vi körde det så var det i ett längre uppehåll (in game tid) där SL berättade att det dök upp lite typer, eller någon började umgås med några i stan. Det var genom de kontakterna man fick tillgång till en ny klass. För mig var det ett gäng internutredare som värvade min poliskraktär och för skurken var det mötet med den organiserade brottsligheten i stan.

Så din idé om - "en månad går" och du värvas till vredesgardisterna skulle nog vara det jag skulle göra också. Du dubbas under en hemlig ceremoni med order om att fortsätta ditt liv som vanligt tills du kallas till Karvosti.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Jag skulle lyssna på spelarens önskemål och sen se till att möjligheten uppkommer. Vissa yrken kan ju gå ganska smidigt, men jag skulle ändå göra det som ett uppdrag eller att det är en konsekvens av spelarens handlande under längre tid. Jag skulle alltså inte göra det under Downtime om de inte först förtjänat det på något sätt. Det finns alldeles för mycket coola intriger som dyker upp i mitt huvud när jag tänker på hur mina spelare skulle förvärva elityrkena.
 

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Bra input. Ska nog göra någon form av kombination av äventyr och snabbspolning. Det som dock stör mig lite är att typ vredesgardisten är så snålt beskriven. Oklart vad som förväntas av en som vredesgardist, men jag får väl använda mitt eget omdöme. :)
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Utan att kolla i böckerna tänker jag att den information vi har om vredesgardisterna är att de väljs från klanerna och att de är Tharabans(?) elitstyrka och livvakter. Jag tänker att de håller till på Karvosti men genom att det går att spela en vredesgardist så borde de också ha möjligheten att färdas fritt i någon mån, eller att de skickas på andra uppdrag än att skydda Tharaban. Har för mig att de inte kan abdikera, förutom på grund av ålder och att det inte handlar om ett val utan om en roll som tilldelas dig och som du måste tacka ja till. Jag håller med om att det inte är det mest lättspelade yrket.

Det kanske skulle funka om spelaren på något sätt infiltrerar vredesgardisterna och lär sig deras hemligheter, för att sedan fly från Karvosti. Konsekvenserna av ett sådant svek borde bli någon form av blodsjakt tänker jag. Sen tänker jag att spelaren borde vara barbar. Visst kan det möjligtvis finnas en öppning för att något annat släkte skulle bli en vredesgardist men det borde vara långt utöver det normala.
 
Top