Nekromanti Elever i Chock efter rollspel enligt DN

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Men... rollspel?

Hur som helst så skulle jag nog inte bli särskilt förbannad, utom efteråt. Jag skulle nog mest bli jävla panikslagen, och rädd som attan.

-Hjalle, dumkök!
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Galet, jag skulle bli orolig till döds och inte en chans att jag skulle kalla det rollspel om någon satte på en radio och den spelade upp att gbg (i mitt fall) hade blivit terrorattackerat.
Det är ju bara sjukt.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Bra exempel på saker som inte är roliga... [ANT]

Nån borde på sparken för det där... och då menar jag så långt upp att bara medarna sticker ut ur rumpan.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,955
Location
The Culture
Det spontana omdömet är att alla inblandade (på den ansvariga sidan) måste vara extremt korkade om de inte fattade att en stor andel av studenterna skulle tro att det är på allvar.

Bra att de använder rollspel i undervisningen.
Dåligt att de inte klarar av sådana enkla saker som att tala om när det börjar.

(Jag misstänker att mina spelare skulle bli chockade om jag drog fram en pistol, sköt i taket och bad dem lägga sig ner på golvet och först ett par minuter senare förklarar att de befinner sig på en bank och jag spelar en bankrånare.)

/tobias
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Precis så ja... :gremtongue:

Men jag håller med dig om att de bör införskaffa lite mer rollspel i undervisningen.
Min historielärare gillar tydligen det, eller något lajv inspirerat i alla fall och har talat om att göra något med vår klass (vi vet när det börjar...) och det gillar jag.
I många ämnen finns det mycket att hämta via rollspel.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Låter som om någon fått en djävligt bra och intressant pedagogisk idé ("Skolan har en pedagogisk dramametod som kallas Storyline") men som genast fumlats bort på grund av att man inte fattar skillnaden mellan "hej, nu ska vi latja rollspel" och "hej, nu ska vi på det mest omotiverade sätt provocera fram panik bland grundskolekids". Patetiskt och förkastligt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Mmm. Lägre än bredband från Glocalnet. :gremtongue: Instämmer med Feuflux om sparken...

/Hellzon - pulka i röven
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Hemsk sak, men...

...media gör ju sitt bästa att peka ut rollspel som det hemska. Det hemska har ju ingenting med rollspel att göra, det enda är att skolan använder sin storyline, lärarna spelade med(dom rollspelade) och att rektorn säger att det är rollspel(eftersom storyline är det). Är man oförbered så spelar man inte rollspel då spelar man sig själv vilket snarare är ett psykologiskt test, de enda som rollspelade var ju lärarana. Så segt att rollspel alltid ska vara jagat av media... :gremmad:
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Re: Hemsk sak, men...

Det stämmer, det är inte rollspel någonstans men ändå lyckas Media få det att framstå som att rollspel är vad det handlar om.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Hemsk sak, men...

det är inte rollspel någonstans
Fast nog får man väl säga att storyline är en rollspelsform ändå. Problemet var ju att det i omnämda fall inte var rollspel på allas villkor, dvs att det bara var lärarna som visste om att det var fråga om rollspel medan eleverna hölls oinformerade om den saken. Misslyckat rollspel, fast ändå rollspel. Kanske skulle man kunna säga att tilltaget var någon form av extremt spelledarcentrerad friform. :gremtongue:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,591
Location
Helsingborg
Re: Hemsk sak, men...

"Det stämmer, det är inte rollspel någonstans..."
Glöm inte att det finns olika sorters rollspel. Kom hem till mig så ska du får lära dig vad äkta rollspel är.

/Han som har varit singel för länge (men som fått tillbaka sin homohumor)
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Hemsk sak, men...

Det stämmer, det är inte rollspel någonstans men ändå lyckas Media få det att framstå som att rollspel är vad det handlar om.
Fast representanten för skolan säger att det är "lite som rollspel", så jag ser det inte enbart som ett mediadrev mot hobbyn. Snarare är det en permanent bieffekt av att det engelska snäva begreppet roleplaying games översätts till det svenska betydligt vidare begreppet rollspel. "Rollspelsspel" vore ju riktigare om än helt absurt.

Själva övningens tema känns lite onödigt. Folk är rätt medvetna om just terrorhotet. Snarare verkar oron ibland onödigt tilltagen och onyanserad.

Annars är Storyline inget som Hemmestaskolan är ensamma om och metoden verkar ha en del fördelar om den används lite mer genomtänkt.
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
"Roll" för rollspel?

Ok, jag vill inte riktigt gå in på vad som är rollspel, men jag säger hur jag tänkte iaf. Jo, dom säger att det är "lite som rollspel", så det är så klart media hoppar på det och sen är ju storyline rollspel, det håller jag med om. Fast är det verkligen rollspel när man inte spelar en roll? Jag menar om jag går och snor mina spelares plånböcker så är det ju inte rollspel, men om jag säger att jag har snott era plånböcker, ni är nu brottsoffer spela vidare(och kanske snott dom också), det är rollspel. Fast visst kanske skulle sagt att det var min syn på det hela...

Så jag tycker att hade dom sagt till ungarna att dom kommer simulera en terror attack så visst, då är det rollspel och media kan klaga hur mycket dom vill på rollspels effekt på dom, men här så "spelar" ingen rollspel, dom bara gör nått och ser vad som händer. Inte rollspel för mig iaf.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Bra idé men otroligt dåligt scenario. Om någon skrämde mina barn så att de trodde att jag var död, då skulle jag lägga ner mycket jobb på att få bort honom/henne från lärartjänsten.

Men att "rollspela" historiska händelser, det tycker jag är jättebra, så länge det är anpassat till små barns livliga fantasi.

/Magoo
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: "Roll" för rollspel?

Eleverna spelade inga roller, det håller jag med om. Men det gjorde lärarna, så för åtminstone vissa inblandade var det i någon mening ett rollspel.
Det som gick fel var väl just detta att det blev ett ofullständigt rollspel. Eleverna uppfattade inte den lilla livlina av fiktionsmedvetenhet som gör att man accepterar dylika tilltag på teatrar, i biosalonger eller vid spelbordet. De upplevde uppenbarligen bara att auktoritetsfigurer som normalt jobbar heltid med att förmedla så mycket sanning om världen som möjligt nu samstämmigt berättade om en närliggande katastrof.

SvD väljer modigt nog att inte använda "rollspel" i rubriken utan talar istället om "starkt drama".

Men det är intressant var gränsen mellan lögn/bedrägeri och legitimt skådespeleri går.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Re: Hemsk sak, men...

Jag håller inte med.
För att rollspela måste det finns en roll att spela.
För lärarnas del så tycker jag bara de spelar med i deras påhitt - nog för att de tar på sig eller spelar en roll men det är inte rollspel, enligt mig.

Och förövrigt känns det som om du bjuder hem lite för mycket män för att jag skall vara lockad att acceptera din inbjudan :gremwink:
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Re: Hemsk sak, men...

Nej, det du säger stämmer.
Men media lyckas få rollspel att se sämre ut än vad skolrepresentanten gör.
Rubriken: "Elever i chock efter rollspel" tycker jag inte är särskilt rättvist t.ex.
 
Top