Nekromanti Elementarvarelser (Eon III)

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Jag började fundera över hur elementarvarelser fungerar i Eon III (som egentligen bör vara kompatibelt med gammal material)

Regelmässigt får elementarvarelser aldrig några extraskador (dvs. 'allvarliga skador' i Eon III), vilket gör att de alltid får skada enligt 'skadeverkan 1-9'. Eftersom Trauma-, Smärt- och Blödningsmultiplarna från Eon I är försvunna, så kan en elementarvarelse alltså bara få 1 poäng Trauma per attack (de är immuna mot Smärta och Blödning) oavsett skadeverkan, nu i Eon III.

Krosskador ger dessutom aldrig någon Trauma vid skadeverkan 1-9, vilket gör elementarvarelserna så gott som odödliga.

Man skulle ju givetvis kunna öka Trauma-mängden med 1 för varje tiotal i skadeverkan, men det känns ändå rätt så klent.
Förr kunde man åtminstone göra lite mer skada, då Trauma-multipeln ibland var x2 (exempelvis i huvud och bröst).

Förslag på lösningar (för dem som inte orkar vänta på en reviderad magi-modul)?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Hmm, sånt där man aldrig tänkt på... fast det borde väl ha varit konstigt i Eon II också, för den enda skadan man fick vid en träff som hade reducerad skadeverkan över 9 var väl i form av extraskador?

Nåja, förslag på lösning - använd skadetabellerna för vandöda från V&N om du har den. Det är inte så mycket skada som delas ut med dessa, men i alla fall lite mer än 1T per träff och efter lite nednötning så faller målet till sist. Om du vill att elementarvarelser ska gå snabbare att slå ihjäl så använd den förenklade skadevarianten från Eon III (hälften av skadeverkan tas som T, andra hälften som S), även om du bara kommer att göra T. Själv skulle jag nog föredra tabellen för vandöda, som gör att man får slita lite, för liksom vandöda så har väl elementarvarelser inga vitala delar som man kan få in fullträffar på utan man måste verkligen göra råbiff av dem.

Mvh / Phelan
 

Arrowroot

Veteran
Joined
6 Nov 2000
Messages
15
Location
Åkersberga
Men skadekapitlet beskriver ju ett förenklat system, där alla skador ger trauma och smärta = halva skadeverkan. Nåt liknande, t ex T = skada / 5 skulle nog fungera.

Det känns lite som nåt slags poängsystem men å andra sidan är väl elementarer inget man stöter på varje dag direkt. Ganska trista varelser.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Skadetabellen i Vandöda & nekromanti = error

Den är inte korrekt.Vid vissa fall så spelar det ingen roll om du gjort 20 eller 39 i skada. Samma trauma ändåså.

Nä, skada/10 + 1 skulle vara en bra (iallfall hyfsat enkel)formel.

<table border=1><tr><td>Skadeverkan:</td><td>Trauma</td></tr><tr><td>1-9</td><td>1</td></tr><tr><td>10-19</td><td>2</td></tr><tr><td>20-29</td><td>3</td></tr></table>
åssådärvidare...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Nallo-ponken, se hit! ,-)

Fast det blir inte heller bra om man vill få med att vissa delar av en vandöd är mer känslig för våld (tex huvud och torso).

Jag skall snacka med Petter och se vad han tycker - han måste ha haft ett designmål när han designade tabellen.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Nallo-ponken, såg hit...

Anledningen till att skadetabellen i Vandöda är mongo på många områden är att den skulle följa Eon II skadetabeller. Så att man skulle kunna använda den boken om man hade själva grundtanken med systemet i huvudet.
Detta ledde i sin tur att vissa skadenivåer inte innebar någon som helst skillnad (vilket minst sagt är trist).

Det förslag som Avatarex kommer med känns om möjligt ännu tristare när (som Marco påpekade) det inte blir någon skillnad var på den vandöda man träffar.

Vandöda är dock gjorda för att vara sega (oki skelett krossar man rätt så enkelt, och att slå omkull dem är ännu lättare) eftersom jag funderade på vad som egenteligen händer när du driver in ett spjut i död vävnad. Vad för typ av skada tar en Zombie av ett knytnävsslag, eller en pil i bröstet. Inga vitala organ finns att skada. Således är vandöda mer anpassade för att antingen sega ned genom strid. Använda tunga vapen till lemlästning (ett populärt alternativ) eller magi (Biotropi exempelvis) som gör full skada.

Om man vill ha lite mer splattereffekt så kan man ju öka slagen för amuptationsrisk.
Om man vill ha lite mer tabellrullande så kan man använda Eon III's skadetabeller och ge extra skada (samt mer detaljerade slag mot brytrisk) vid träffar mot nacken, skallen och ryggrad (där den nekrotropiska energin binds i huvudsak).

Jag skall skissa på en ny tabell som följer Eon III:s system lite mer. Och blir den något att ha så läggs den upp på hemsidan...
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Nallo-ponken, såg hit...

Jag skall skissa på en ny tabell som följer Eon III:s system lite mer. Och blir den något att ha så läggs den upp på hemsidan...

Och när Du ändå är inne på hemsidan... Hur vore det med att lägga upp träff- och skadetabellerna online, precis som för Neotech 2?
Är det strid, så blir det en del bläddrande bland just de här sidorna. Det skulle vara så mycket smidigare att ha dem utskrivna på lösblad.

Jag är själv inte så mycket för att kopiera, eftersom kvaliten brukar blir sämre och man måste dessutom bända upp boken mer än jag är villig att göra...
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Nallo-ponken, såg hit...

Well...
Nu är jag lika skicklig på HTML som att dansa Squardance och Joddla... DVS mina kunskaper är ringa...

Skall dock se vad CJ säger om detta. Hur som helst kommer lösa träff och skadetabeller nog finnas med i spelledarskärmen.
 
Top