Nekromanti Elementarer

Matt Evans

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
89
Håller på att arbeta med ett rollspelsprojekt (där just nu bara världen och dess monster, djur, varelser etc skall leva).

Just nu gäller den en form av vareleser som jag arbetar med. Detta gäller elementarer, dock har jag lite svårt med att namnge dem (vill ju t.ex. inte att alla eldelementarer skall kallas något med eld, det blir liksom lite tjatigt)

Därför skulle jag vilja ha tips på synonymer (samt även namn på olika elementarer). Jag kommer att använda samma antal element som fanns i Drakar och Demoner (Expert). Dvs huvudelementen Eld, Vatten, Jord och Luft, samt de fyra underordnade Mörker, Ljus, Värme och Kyla.

Dessutom kommer jag även använda tre kosmiska varelsetyper (hjälp mig med ett bra namn, motsvarande elementar), där solen, månen och stjärnorna är källan till krafterna (dvs något i stil med Mundana, dock inte på det sättet, kan ju inte avslöja för mycket)

Även om inte alla dessa varelser kommer med i världen (när den presenteras, så finns ju gott om utrymme till en modul expansion)

Alltså: Detta vill jag ha lite namnförslag/varelseförslag på.

Kosmiska varelser (namn motsvarande elementar)
Kosmisk Källa: Sol (Varelser/Namn)
Kosmisk Källa: Månen (Varelser/Namn)
Kosmisk Källa: Stjärnorna (Varelser/Namn)

Elementarkälla: Eld (Varelser/Namn/Synonymer på Eld)
Elementarkälla: Jord (Varelser/Namn/Synonymer på Jord)
Elementarkälla: Vatten (Varelser/Namn/Synonymer på Vatten)
Elementarkälla: Luft (Varelser/Namn/Synonymer på Luft)
Elementarkälla: Kyla (Varelser/Namn/Synonymer på Kyla)
Elementarkälla: Värme (Varelser/Namn/Synonymer på Värme)
Elementarkälla: Mörker (Varelser/Namn/Synonymer på Mörker)
Elementarkälla: Ljus (Varelser/Namn/Synonymer på Ljus)

Sedan en sak till: Odöda, vilket namn anser ni passar bäst Odöda eller Vandöda (eller finns det något annat bättre?)

// Matt Evans
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
På elementarer kan man ju köra paracelsus klassiska indelning.
Eld: Salamandrar, ödlehistorier som brinner.
Jord: Gnomer, små underjordiska troll-/tomteartade figurer.
Luft: Sylfer, féer ungefär.
Vatten: Undiner elelr nymfer, vattenlevande kvinnogestalter.

Vad gäller mörker, luft, värme och kyla använder jag personligen namnen umbra, flammifer, flogist och glacial. De kosmiska varelsernas namn kan ju bygga på latinska temer (solar/lunar/stellar) eller greksiak (helios/selene/astral).

Odöda jag använder är vålnad (immateriell odöd med fri vilja), gengångare (materiell odöd med fri vilja) samt de klassiska skeletten och zombiesarna. Vampyrer, gastar med mera är undergrupper av gengångare och vålnader.
 

Matt Evans

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
89
På elementarer kan man ju köra paracelsus klassiska indelning.
Eld: Salamandrar, ödlehistorier som brinner.
Jord: Gnomer, små underjordiska troll-/tomteartade figurer.
Luft: Sylfer, féer ungefär.
Vatten: Undiner elelr nymfer, vattenlevande kvinnogestalter


Nu handlar det inte om att vara helt klassisk (även om Salamander [eld], Gnom [jord], Undin [vatten], Sylf [luft] finns med. Dessutom är det inte en elementar av varje element (antal är okänt, men man kan nog anta att det finns minst 2-3 av varje element)

Kan ta några exempel på eldens element i planeringen:
Salamander (ödleliknande), Igel (ser ut som en igel, namn ej utklurat), Fladdermus (ser ut som en fladdermus, namn ej utklurat).

Bland de odöda/vandöda kommer det att finnas många klassiska som Gengångare, Spöke, Skelett, Mumie och Zombie, men även bl.a. Dubbelgångare.

// Matt Evans
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,353
Location
Helsingborg
När det gäller odöda så gillar jag det klassiska Draugr.

*som också tycker att Luminar är ett bra namn på Ljuselementar*
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Har för mig att Vandöda är det svenska namnet [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Matt Evans

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
89
Re: Har för mig att Vandöda är det svenska namnet [NT]

Båda förekommer: Odöda hette det i bl.a. Drakar och Demoner, medan Vandöda heter det i bl.a. Eon.

Vandöda är nog vanligast i allmänhet i svenska språket, medan odöda uppfattar jag det som förekommer oftast i svenska språket i just rollspel t.ex. (kanske just pga Target Games, eller så), odöda är dessutom en rak översättning från det engelska ordet undead.

// Matt Evans
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
ja.. som folk har påpekat.. man kan ju alltid använda sig av grekiska eller latinska ord som bas... :gremgrin:

ska se om jag inte kan plocka fram några latinska ord iaf.. (har ju läst lite latin, vore ju pinsamt om inte nåt fastnat)

eld - pyro (lr är detta grekiska?), inferno, flamma (faktiskt!), ignis (kan ju slängas in)
vatten - aqua, flumin(flod), pluvia (regn), mare (hav), lacus(sjö)
jord - terra (öhm..)
vind - ??? (hjärnsläpp), nebula (dimma)

oj.. kanske flummade iväg där..
mörker - obscura, tenebra, caligo(svart?), nox (natt)
ljus - lux, nimbus(moln), nix, albulus(vit), candidus(vit?)
värme - termo, ignis
kyla - cryo, kyro(inte latin)

hmhm.. som sagt... lite virrigt. taget från egna vilsna anteckningar... :gremcrazy:
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Bland de odöda/vandöda kommer det att finnas många klassiska som Gengångare, Spöke, Skelett, Mumie och Zombie, men även bl.a. Dubbelgångare."

Dubbelgångare? Tja, det ska bli intressant att se hur du klämer in dem under rubriken "odöda"...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag har inga bra förslag på namn men har ändå några andra kommentarer:

Dvs huvudelementen Eld, Vatten, Jord och Luft, samt de fyra underordnade Mörker, Ljus, Värme och Kyla.
Av de fyra underordnade är det egentligen bara ljus som jag ser någon egentlig motivation till. Värme är för mig detsamma som eld. Kyla är bara frånvaron av eld, mörker är bara frånvaron av ljus. Man kan antagligen dessutom argumentera för att ljus också hör till eld (alternativt luft).

Med andra ord så skulle jag skippa dem och försöka hitta element som inte tjuvskuter lika mycket på andra eller bara är deras motsatser. Exempel:

Kött (Djur och människor)
Växter
Själ
Magi (används för metamagi, tex antimagi, magiska batterier, scrolls och så vidare)
Grönsaksskärare (ett av de ursprungliga fyra elementen, men valdes så småningom bort till förmån för jord)
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Av de fyra underordnade är det egentligen bara ljus som jag ser någon egentlig motivation till. Värme är för mig detsamma som eld. Kyla är bara frånvaron av eld, mörker är bara frånvaron av ljus. Man kan antagligen dessutom argumentera för att ljus också hör till eld (alternativt luft)."


Men det är ju tradition , juh! Det har alltid varit så... Dessutom grundar det sej i ditt argument. Emellan vatten och luft finns exempelvis kyla, emellan jord och eld finns värme. Det är alltså "övergångar" mellen elementen.

/Mask - som bygger helaa Öriket utifrån alkemiska läror...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Har för mig att Vandöda är det svenska namnet

Vandöda är nog vanligast i allmänhet i svenska språket, medan odöda uppfattar jag det som förekommer oftast i svenska språket i just rollspel t.ex. (kanske just pga Target Games, eller så),

Stämmer nog; första gången jag såg "odöda" var i Drakar och Demoner, medan gamla skräckserier o dyl alltid använde "vandöda".

--
Åke
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
värsta språket?

ja, ni som har läst boken eller sett tv-serien vet nog vad jag talar om. poängen är iallafall att författaren tycker att så länge dom man vänder sig till förstår orden så är det okej att använda dom. vandöda vs. odöda är ett typiskt sådant fall, (nästan)alla rollspelare lär förstå både odöda och vandöda därför går det att använda båda två. det finns inget rätt och fel när man talar, bara saker som är mindre lämpliga.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: värsta språket?

Kan man inte göra det entydigt och lättbegripligt genom att konsekvent skriva "odöda/vandöda"? :gremgrin:
 
Top