Nekromanti Eldskur på 10 kulor?

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Kpisten Ultech ASMG9/1GTW har EldH 4/10/50. Med andra ord så avfyrar vapnet 10 patroner per handling när det är inställt på att skjuta eldskurar...

Men det finns inga regler för eldskurar på fler än 4 kulor. Eller har jag missat dem?

/Emil
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Antingen finns det inga regler eller också har jag missat dem med. Du får väl köra som om det är tre skurar med 4 kulor och en med två kulor.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
RipperDoc?

Jo... men det känns väldigt mycket som ett feltryck, eftersom det är det enda vapnet som skjuter mer än 4 kulor i en eldskur.

Fick höra att vapnet var en av RipperDocs skapelser... Så hur är det med vapnet egentligen?

/Emil
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Vad är det svåra?

vad är svårtigheten?

Jag kanske har missat lite i reglerna.. men det enda som behövs är ett sätt att slumpa fram hur många av de 10 kulorna som träffar..

hmm.. vi behöver ett sätt att slumpa fram ett tal mellan 1-10 ..

hmm..
det är en svår nöt att knäcka det..

chrull - ber om ursäkt för sin ton. men ibland så..
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: RipperDoc?

nej.. just det här vapnet har en eldskur på 10 .
det är ett snabbt vapen :D

chrull
 

Dr Ikusha

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
56
Location
Malmö
Re: Vad är det svåra?

Nja... reglerna i n2 är ju lite annorlunda på den punkten..... Tabeller och så....
Men 1T10 går ju snabbare och JAG skulle då inte märka av nån realism-förlust. Det borde kanske ändå sagts i boken vilka regler som är tänkta att gälla.
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Enkel snabb regel ?

För att förenkla så skulle man kunna köra med en modifikation på DO M/7 rapidkill genom att helt enkelt multiplicera skadan med D3 (ej OB) och även höja PEN med det slagna värdet på D3:an, kulorna må inte gå genom samma hål som DO M/7 men det går speltekniskt mycket mycket snabbare än att räkna skada och nerbrytning av pansar för 10 skott.

Alternativt så gör du en egen tabell förslagsvis på D20 där 1 & 10 skott har minst chans medan 4-6 är störs chans, med tanke på beskrivningen av vapnet så är det inte så stor chans att någon Rp skulle få tag på det.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Vad är det svåra?

tja.. det stämmer ju.. men tabellen är inte sådär jätte svår..

och om man inte orkar göra en liknande tabell (1t20 kanske?)
så är det ju bara att köra med 1t10 ,,,

och visst det borde stått i boken.. men det är ingen större förlust..

dessutom har jag svårt att se mina spelare komma över en Spitter..

chrull
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: RipperDoc?

en eldskur på två skott och en på tio skott är precis lika mkt Automateld. Regeltekniskt (äger nu inte offensiv, men iaf) så är det nästan lika stor chans att träffa med lika många kulor automateld som eldskur.
Min lösning på problemet:
Använd reglerna för automateld. Slå för att kontrollera den (det är som sagt tio kulor...) och sen slår man lika många T6:or, alla ettor OCH tvåor är träffar. detta för att simulera att det kommer fler kulor mot samma ställe i en eldskur, eftersom vapnet skjuter snabbare (ibland) än vad rekylen hinner påverka skottet. (se Drei-schutzen-systemet)

om man ställer in ett vapen på att skjuta eldskurar med tre skott (inte med DSS nu då va../images/icons/smile.gif) så skjuter vapenet helt enkelt en skur med kulor i full hastighet (dvs så lite tid mellan kulorna som möjligt), på samma sätt som om man kramar avtryckaren i automateldsläge. alltså borde automateldsreglerna gälla på tioskotts-salvan, eftersom det är så många skott (och vi skjuter sällan mycket mer än tio skott i en automateldsalva i vår grupp. bruakr vara 'jag skjuter full eldhastighet med min Uzi. det är typ tolv skott eller nått (just a rhyme without a reason/images/icons/laugh.gif))
en skur med två kulor påverkar inte träffsäkerheten märkbart (inte lika mkt som en på tio, iaf) och bör därför behandlas enligt de reglerna.

Det är mina två öre, som de säger i Staterna.

PS jag är mästare på att 'flumma ut' och skriva en massa jävelskap som bara gör det svårare att fatta. vet inte varför, jag skulle kunna skriva det som man skriver i en regelbok för ett rollspel *host* neotech *host, host* men jag vill och orkar inte. ska snart iväg och ha hand om 40-50 bångstyriga ungar i Basketskolan. Mercy me. DS
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: RipperDoc?

men automateld i neotech är mer spray and pray än vad eldskurarna är.

en eldskur är alltid riktad mot ett mål, inte ett område som automatelden är..

det är där det skiljer sig..

men det skulle väl funka.

chrull
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: RipperDoc?

jo jag försökte få med det. även om vi extremt sällna har skjutit 'kuta och hoppas att de inte trä'ffar eld' på eldzon sex meter.. vi brukar täcka in ett mål på enmeters-zoner. alltså är elden riktad ddirekt mot ett mål.
 
Top