Nekromanti Eldhastigheter ???

rakketacka

Veteran
Joined
4 Feb 2003
Messages
2
Location
skellefteå
Jag har kollat upp vapen med höga eldhastigheter och fann att det vapen som hadde högs eldh var en gatlinggun på 125 skott per runda.

Jag tyckte detta var lite för lite för en Gatlinggun och räknade ut att den skulle ha 1875 skott per min men där är ju ingenting, det fetaste vapnet idag som är av gatlinggun har en Eldh på 6000 skott per min vilket skulle ge 400 skott per runda vilket är avsevärt mycket mer.

På samma sätt finner jag samma fel på automatkarbiner där Eldh ska vara mycket mer än vad som är i spelet.

Någon som har någon ide angående detta?
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
tro mig, den gatlingen som skjuter 6000skott/min är INGET man gå omkring med, eftersom den är motordriven och är 5meter lång! :C) hur som helst så är EldH inte MAX eldhastighet utan den hastighet man skjuter med när man skjuter automateld... använder man nerhållande eld så fyrdubblas EldH och det är nog ändå inte max eldhastighet...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Lustigheter i automateldssystemet.

Saken är den att du kan deklarera flera handlingar i rundan, och således kan du välja att skjuta automateld flera gånger i rundan.


Så rent teoretiskt så kan du få en oändligt hög RPM. Genom att deklarera ett oändligt antal handlingar. Visst, svårigheten på alla slag kommer vara Ob?T6 vilket med jämnt fördelade tärningar kommer ge ett oändligt antal sexor, vilket alltid kommer leda till fummel. Men det gör ingenting, ty fummel i automateld minskar endast MEI till en fjärdedel.
pajar man ett system :gremgrin:


Nej, allvarligt talat. Du kan deklarera 2 eller 3 automateldshandlingar i rundan ifall du känner dig säker på ditt FV i Automateld.
Men om man vill sansa systemet lite granna så kan man säga att man får kan skjuta mer än 3 eller 4 automateldssalvor i rundan. Eller vill man vara riktigt petnoga så får man kolla respektiva vapens RPM, dela med 4 och säga att man inte kan skjuta mer än så många skott i rundan.

Men systemet är liksom självreglerande som det är nu. Folk skjuter 2 eller max 3 automateldssalvor i rundan beroende på hur säkra dom är på sitt automateldsvärde. Sen kan dom inte skjuta så mycket mer p.ga. 2 anledningar.

1) Dom kommer få slut på ammo
2) Svårigheterna ökar ju som bekant på alla slag vid extra handlingar. Således så kommer man börja missa och fumla sina automateldsslag allt för ofta. Därför är det inte lönt att skjuta mera, för man kommer träffa så kasst.


Frågor på det? :gremsmile:

/Naug
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Eldhastigheten anges per sekund - inte per runda.

Det påpekades någonstans längre ned att nedhållande eld fyrdubblar eldhastigheten, och då en runda är omkring 4 sekunder, så stämmer även detta med EldH/sekund.

Nu går det i och för sig i teorin (enligt reglerna) att skjuta fler än fyra kortare salvor, men svårigheten blir så hög att det ändå sållas bort... Annars kan ju spelledaren begränsa det hela till max 4 sekunders automateld per runda.
 

smagu

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
77
Location
Östersund
Nu har jag inte regelboken eller NO tillgänglig, men om vi först utgår efter att ELDH är antalet skott/s inte per runda så tycker jag inte värderna och felaktiga.
För att ta ett exempel våran svenska AK5:a har en eldhastighet på 650skott/min 650/60= ca 11 skott/s
Ak5:an skulle följdaktligen ha ELDH 11 i Neotechs system
Annat exempel MAC10 tror jag har en eldhastighet på 1200skott/min
=> ELDH=20 (Skott/s).


/Smagu
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Såvitt jag minns så har väl en "vanlig" amrikansk gatling monterad som den i matrix en eldhastighet som ligger kring 4-6000 skott/min. Oavsett vad det nu var så drog armen ner på det i senare versioner då det löjligt höga eldhastigheten bara slösade skott och inte gjorde mycket nytta...
Det finns en gräns för hur många skott det är lönt att skjuta..
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
ja det stämmer nog, men grejjen är den att den femmeters lång saken jag talade om sitter monterad på båtar och skjuter ner missiler och då är det bra att kunna skjuta som satan. dessutom brukar man bara skjuta korta salvor och inte automat eld.... men visst det kan säkert finnas andra gatlings som skjuter 6000skott/min men de är fortfarande inget man går omkring med...
 
Top