Nekromanti eldgast m.m

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
om man gör en elementarvandöd (ragn 5) och stoppar i en sallamander (eller vad du nu vill) rang 5 i den är den ran 5, 9 eller 10 då ??
 
"om man gör en elementarvandöd (ragn 5) och stoppar i en sallamander (eller vad du nu vill) rang 5 i den är den ran 5, 9 eller 10 då ??"

Elementarvarelsens rang läggs till den vandödes, i ditt fall 5+5 = 10
 
Elementarvarelsens rang läggs inte till den vandödes.

Knökar du in en rang 5 golem i en rang 5 vandöd så får du en rang 5 vandöd.
Däremot så innehåller denna vandöda en 5:e rangens golem, men det förändrar inte den vandödes rang. Se exempel på sid 52 i V&N.
Där gör Zathuri en rang 6 vandöd (för att han vill ha sin vandöd 1 rang tuffare än normalt, det har inget att göra med att en elementarvarelse ska in), sedan sätter han in sin andra rangens golem.
Resultat blir en rang 6 vandöd innehållandes en rang 2 golem.

Gjorde jag mig själv förståelig?

/Naug
 
Ok, du har säkert rätt.

Jag har nyss inhandlad modulen och inte läst så noga. Under den alkemiska processen "Elementarbunden reanimation" står följande:

"Elementarvarelsens rang läggs till den vandödes..."

längre ner gå att läsa:

"Observera att den vandödes rang inte ökar då elementarvarelsen binds till den."

:gremsmile:
 
Re: jordgast m.m

En golem av högre rang (t ex 4) kan få exempelvis STY 40 och TÅL 11. Då får jordgasten två mer i rang (och blir därmed svårare att reanimera). Så hög rang på en golem kan ge hög rang på jordgast (dock så har de andra elemantarvarelserna inte så mycket i STY+TÅL även om de skulle ha rang 4).
 
Nja...

Regeln för att animera stora varelser gäller väl bara om grundvarelsen är stor (Typ ett troll) och inte vad slutresultatet blir.


Ex.
Om man gör en zombie, och sedan spenderar massa ranger på att låta honom få extra STY och TÅL (+1T6 per rang). Om sedan STY + TÅL överskrider den aktuella gränsen, så ska man ju inte få lägga på extra ranger på den vandöda bara för att man medelst nekrotropi förstärkt hans STY och TÅL.

Slutsats.
Regeln för att animera stora varelser handlar om just det. Stora varelser. Om den vandödes STY och TÅL förändras på magisk väg när han animeras så förändras ju inte hans storlek för det. Och det är ju storleken som ställer till bekymmer.

/Naug, trött och sjuk.
 
Re: Njo!

Regeln för att animera stora varelser gäller väl bara om grundvarelsen är stor (Typ ett troll) och inte vad slutresultatet blir.

Du har rätt, men ändå fel. Golemen är ju grundvarelsen ju! (Och jordgasten slutresultatet)
 
Re: Njo!

Du har rätt, men ändå fel. Golemen är ju grundvarelsen ju! (Och jordgasten slutresultatet)

Nej, den döda kroppen som man ska animera är grundvarelsen. Golemen upplöses ju i ren energi och infuseras i den döda kroppen. Att räkna med golemens storlek är ju inte korrekt


Golem i ren energi + Död kropp = Jordgast.


Alltså ska regeln om stora varelser appliceras om man försöker binda i en golem i ett skogstroll eller en björn, men inte om man ska binda in den i bondkatt.

/Naug, som älskar såna här småaktiga regeltolknings diskussioner :gremsmile:
 
Re: Njo!

Naug, jag är på. (inser dock att ditt senaste argument var ganska bra, men jag startade diskussionen för att visa att nåt fattades i din argumentation)

Men Golemens styrka ska ju ändå räknas med!
 
Re: Njo!

"Men Golemens styrka ska ju ändå räknas med!"

Jaförfan. :gremwink:

Visst blir jordgasten starkare ju högre rang golemen har, men den blir inte svårare att animera för det eftersom det är en slags magisk styrka som tar vid. Det förändrar alltså inte kroppens storlek, och det är ju storleken på kroppen som ger extra svårighet att animera, inte styrkan (detta kan man exempelvis se om animerar skelett, som är mycket enklare att animera just för att det är mindre massa som ska styras av dom nekrotropiska energierna).

/Naug
 
Back
Top