Nekromanti Elddon?

Juice

Veteran
Joined
18 Dec 2000
Messages
30
Location
Stockholm (Kista)
Har på senare tid grubblat lite över vad ett elddon egentligen är och hur den fungerar. Lyckas inte hitta något riktigt bra svar på min fråga, utan det närmsta jag kommit är (från bonniers svenska ordbok) : " Elddon (primitivt) redskap med vilket man gör upp eld ". Det hjälpte ju inte så värst mycket, så nu vänder jag mig till er! /images/icons/smile.gif
Att det är en något mer avancerad verion av göra-upp-eld-pryl än vad flinta och stål är har jag listat ut, men sen då?

Måste erkänna att jag känner mig lite halvpuckad, men samtidigt - den som ingenting frågar får ingenting veta! /images/icons/wink.gif
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Mheh, mmheh. Fire. Fire!

Om jag inte har förstått allting helt fel så är elddon samma sak som flinta & stål. Eller snarare: Flinta & Stål är en sorts elddon. Hackar man med en flintabit på ett stycke räflat stål så uppstår gnistor. Har man då en massa torra spån och kvistar, kanske lite fnöske också, så kan man lätt starta en eld. Ett annat elddon är den populära Eldbågen. Gnugga en bit trä i en annan bit trä tills det glöder och tar eld. Glöm inte fnösket!

Möjligen kan det vara så att man med elddon menar en komplett samling eldverktyg, med fnöske och så vidare, förpackat i en vattentät liten låda att ta med ut på äventyr.

Fnöske är torkade små bitar av en trädsvamp, men det visste du säkert redan.

/Duddmannen, som föredrar Fireball eller Zippo.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Mheh, mmheh. Fire. Fire!

En variant jag stött på på ett par ställen är att man helt enkelt sparar litet av sin senaste eld. Ett glödande kol förpackat i en burk med massa (isolerande?) aska skall tydligen hålla sig glödande i många timmar (med lufthål tror jag :gremsmile:. När man senare behöver en eld så tar man fram kolet, lägger på litet kvistar och blåser...
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Mheh, mmheh. Fire. Fire!

Det har funnits primitiva "tändare" som bestått av en bit flinta och en stålbit som skrapat mot den när man, t.ex., dragit i en liten spak. Flintan och stålet är monterat i ena änden av en liten låda och i den andra så stoppade man in en bit fnöske.

Fördelen framför att använda löst flinta&stål är ju uppenbart att man får mindre problem med blåst och regn.

/Henrik
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Hmm..

Om jag inte misstar mig har jag för mig att vi människor gjorde så på stenåldern..bar omkring på glödande kol från senaste elden i horn från oxar eller dylikt, eftersom man ofta inte hade den tid det krävdes för att använda den klassiska bågen.. (stålet fanns ju inte ännu)
 

Donk_UBBT

Veteran
Joined
2 May 2001
Messages
40
Re: Hmmmmm...[OT]

Det är i alla fall vad arkeologerna försöker lura i oss./images/icons/tonguea.gif

Tro aldrig på en arkeolog som bestämt säger att "det var så de alltid gjorde" när de hittat bevis för att det förekommit enstaka gånger./images/icons/clever.gif
Visserligen tvivlar jag inte en sekund på att det exempel du tar upp stämmer med verkligheten, men så fort en teori har fått fotfäste inom arkeologin så växer dess trovärdighet mer och mer med tiden tills den blir ett vedertaget fakta./images/icons/frown.gif
Värst av allt är det inom egyptologin där folk fått sparken bara för att de hittat bevis för att någon ansedd egyptolog hade fel för hundra år sen, vilket i sin tur leder till att alla som baserat sina teorier och sin forskning på dessa felaktiga fynd riskerar att deras anseende skall falla ihop under deras fötter./images/icons/sick.gif


DONK
 
Top