Nekromanti Eldavbrott

Tägt_UBBT

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
33
Location
Borlänge, Dalarna
Om man får eldavbrott med ett vapen som använder hylslös ammunition och slår på tabellen och får blindgångare, hur gör man då?

Hylslösa vapen saknar ju hylsutkast och hur får man då ut patronen, ska man plocka loss manteln och avfyrningsmekanismen för att sedan komma åt patronen?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Om man får eldavbrott med ett vapen som använder hylslös ammunition och slår på tabellen och får blindgångare, hur gör man då?"

På Heckler&Koch G11 så kan man manuellt rotera kammaren med en ratt på sidan av vapnet, just för sådana eventualiteter. Det finns ett hål på undersidan av vapnet bakom pistolkolven där en patron ramlar ut om kammaren roteras 180 grader från matningsläget. Du kan hitta motsvarande ratt på de flesta av N2s hylslösa vapen.
 

Tägt_UBBT

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
33
Location
Borlänge, Dalarna
På större gevär förstår jag att det finns en mekanism men på pistoler finns det inte plats för något sådant, det var i första hand pistoler jag menade menade med inlägget dock så glömde jag skriva det.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Jag skulle vilja hävda att man inte kan få resultatet "Blindgångare" på hylslös ammunition. Nu är jag ingen expert, men är det inte så att blindgångare normalt sett beror på fel i hylsan på patronen, alltså den där lilla delen som ska detonera laddningen? Eftersom detta saknas på hylslös ammo, är det ju själva vapnet som ser till att laddningen detonerar. Man kan således inte få blindgångare.

Däremot kan det hända att själva avfyrningsmekanismen pajar så att en patron inte avfyras, men då är det en annan sorts eldavbrott.

Tror JAG i alla fall!
 

Tägt_UBBT

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
33
Location
Borlänge, Dalarna
Men om den elektriska stöten misslyckas att antända laddningen eller att drivmedlet är defekt så kan man få resultatet blindgångare, eller?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Nja, som jag beskrev det är det visserligen en blindgångare i den betydelsen att "patronen avfyras inte" men själva anledningen är inte att det är en defekt patron utan att VAPNETS elektronik inte lirar som det ska.

I slutändan blir ju resultatet detsamma, nämligen eldavbrott, men det är alltså inte en RIKTIG blindgångare.

Defekt drivmedel låter osannolikt, det händer inte i "vanliga" blindgångare heller om inte någon avsiktligt modifierat patronen. Vad som händer (tror jag) är att själva delen av hylsan där slagstiftet ska dra igång patronens drivladdning blivit felaktigt konstruerat (fabriksfel eller oaktsam hantering av patronerna).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Nu är jag ingen expert, men är det inte så att blindgångare normalt sett beror på fel i hylsan på patronen, alltså den där lilla delen som ska detonera laddningen?"

Du tänker på tändhatten. Det är en helt annan sak. Det är den runda fläcken baktill på patronen.

I dagens hylslösa ammunition så finns den fortfarande kvar som en slagkänslig fläck på patronens baksida. Så det kan fortfarande hända att tändhatten inte tänder vid anslag och även hylslös ammunition kan alltså feltända.

Det som saknas i hylslös ammunition är hylsan, det vill säga metallbiten mellan tändhatten och kulan. Tändhatten finns fortfarande kvar, om än i något annan form så att det inte används några metallplåtar som i vanliga patroner. Förmodligen finns den även kvar i elektriskt antända patroner också, fast istället för att antändas av ett slående slagstift så antänds den av en elstöt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"På större gevär förstår jag att det finns en mekanism men på pistoler finns det inte plats för något sådant"

Får man plats med en matningsmekanism och hylsutkastare i en helt normal 9mm-pistol så ska man väl få plats med en manuell kammartömmare i en hylslös pistol också. Visserligen finns det ingen nutida förebild som i H&K G11, men jag kan för allt i världen inte komma på någon orsak till att det inte skulle gå att bygga in.

Exempelvis skulle man kunna bygga en mekanism så att om man tar ut magasinet så vänds kammaren neråt genom pistolkolven, så att eventuella patroner i kammaren ramlar ut genom den numera tomma pistolkolven. Dessutom får man en ypperlig automatisk patronlägestömmare - så fort man tar ut magasinet så töms patronläget/kammaren. "Patron ur" och "magasin ur" blir alltså samma sak.
 

Hellectrician

Veteran
Joined
29 Aug 2003
Messages
152
Location
Lapplands Väsby
Blir inte det lite onödigt mycket fippel i en stridssituation om man måste slita ut mag:et för att åtgärda eldavbrott? Vapen om 60 år borde väl ngt som motsvarar mantelrörelsen i eldavbrottsåtgärdandehänseende (puh!), dvs ett enkelt handgrepp som tar ca 1 sekund att utföra.

Om någon orkar ta reda på hur problemet hanterades med H&K's konceptvapen G11 PDW i kaliber 4.73 x 25 Caseless så skulle det antaligen besvara originalfrågan i tråden.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Blir inte det lite onödigt mycket fippel i en stridssituation om man måste slita ut mag:et för att åtgärda eldavbrott? Vapen om 60 år borde väl ngt som motsvarar mantelrörelsen i eldavbrottsåtgärdandehänseende (puh!), dvs ett enkelt handgrepp som tar ca 1 sekund att utföra."

Det borde ta två sekunder, max, att dra ut magasinet ur pistolen, skaka ut en patron och smälla in magasinet igen. Större delen av jobbet (utom att smälla in magasinet) sköter gravitationen.

"Om någon orkar ta reda på hur problemet hanterades med H&K's konceptvapen G11 PDW i kaliber 4.73 x 25 Caseless så skulle det antaligen besvara originalfrågan i tråden."

Det är redan besvarat här. Den här deltråden rör specialfallet pistoler.
 

Hellectrician

Veteran
Joined
29 Aug 2003
Messages
152
Location
Lapplands Väsby
Det borde ta två sekunder, max, att dra ut magasinet ur pistolen, skaka ut en patron och smälla in magasinet igen. Större delen av jobbet (utom att smälla in magasinet) sköter gravitationen.

Hrmm... du har ingen vidare erfarenhet av combatskytte, va? :gremgrin:

För mig låter "att skaka ut" en patron genom en magasinbrunn som är tillräckligt oslät för att fånga upp den och riskera ett nytt, och värre eldavbrott. Att göra ett halvt magasinbyte för att bli av med en blindgångare verkar inte vara särdeles tidseffektivt.

Den här deltråden rör specialfallet pistoler.

...som är precis vad jag menar. PDW är/var en "pistolvariant" på G11-konceptet. Du menade att det inte finns något nutuda exempel. PDW är ett sådant.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: Eldavbrott&hylslös ammo

En annan sak med hylslös ammo är att man nog inte kan behandla den som man behandlar hylsad, den borde vara betydligt känsligare för både slag och stötar som fukt och smuts. I H&K G11 löste man det problemet genom att låta kassetten fylla funktionen att skydda drivladdningen, det innebar bl.a. att man inte kan ladda om magasinen.

Om man gör patron ur genom att göra magasin ur skulle det också vara logiskt att låta "patronerna" vara kavar i magasient till dess att du trycker på avtryckaren, så vapnet laddas och avfyras i en rörelse. Det förhindrar slöseri av skott om man man måste göra patron ur, och ökar även säkerheten.
 
Top