Nekromanti EL för NPCs?

josun000

Veteran
Joined
15 Mar 2001
Messages
63
Location
Stockholm
Hur räknar man ut EL för NPCs? Monstren är lätta för då tittar man bara på CR och bedömmer sedan, men för NPCs? Jag tänkte om man ska bedömma NPCs likadant som för Monster skulle en NPC (Ftr 1) vara ett hot mot en grupp på fyra personer på level ett. Knappast trovärdigt.

MvH Johan.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Det där är ju jäkligt svårt faktiskt. Egentligen har du ju rätt i att en vanlig NPC Fighter på level 1 faktiskt räknas som EL 1, när han är ensam.

Personligen tycker jag att man skall se CR och EL lite mer som RIKTLINJER snarare än ABSOLUTA VÄRDEN. Jag brukar ge mina spelare motstånd i deras egen nivå OCH antal. Skulle en sådan grupp motståndare se lite för tuff ut (till exempel en hög med Orc Barbarians mot spelarnas Rogues och Clerics) så delar jag upp gruppen i två omgångar som TILLSAMMANS blir EN encounter.

I ditt exempel ovan med en NPC (Ftr1) mot fyra PCs Level 1 skulle jag alltså slänga med tre Ftr1 till och låta alla dessa tillsammans utgöra en EL1-encounter.

Men så står det inte i reglerna.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Ni har missuppfattat EL ...

EL 1 ska inte vara en tuff fight för ett level 1-party.

En EL som är lika med partyts level ska göra slut på ungefär 20% av partyts resurser (HP, spells, potions &c.). (Se DMG sid 101.)

Därmed är det rimligt att en level 1-NPC har EL 1 eftersom han/hon inte är någon match för fyra level 1-PCs.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Inte missuppfattat men...

...ansett underligt i vissa fall.

Jag menade att det i ganska många situationer inte funkar att BARA gå efter de CR och EL som DMG anger.

Exempel:
En Halfling Fighter (CR 1) möter ett party på 1 level 1 Half-Orc Fighter, 1 level 1 Half-Orc Barbarian och 2 level 1 Rogues. Denna Halfling har inte en chans att ta ens 20% av EN PCs resurser, än mindre hela partyts.

Jag tycker att man MÅSTE anpassa reglerna i sådana här fall, oavsett vad som faktiskt står i DMG.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Inte missuppfattat men...

Gör det där till en mänsklig rogue istället. också lägger du till en lite högre dex än normalt.. säg 16.
sen har han två feats. improved initiative och någon regional feat som ger +2 i initiativ.

de 4, Rpna dvs kommer springandes. blir överaskade av roguen som alltså sneak attackerar första rundan när de andra är surprised. han sneakar en av roguerna. 2t6 i skada +str. kan mycket väl döda en level 1 rogue.
och har han tur har han högst initiativ och kan sneakattacker nästa runda också. sen med lite tur är 1 rogue till död.

då har han plockat 50% av partyt.

inte illa eller hur.

allt handlar om taktik och tur.

chrull
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Någon har missuppfattat

Men i båda fallen är det ju värt samma XP!

Problemet är inte att man har svårt att hitta lämpliga utmaningar till sina spelare, det kan man ju ALLTID fixa. Det saken gäller är om man skall låta båda dessa rogues vara värda lika mycket, för de kan ju uppenbarligen inte GÖRA lika mycket mot ett och samma party.

Den rogue du beskriver är ju värd lika mycket om han sätts mot en grupp om fyra level 1 Halfling Bards som när han sätts mot fyra level 1 Half-orc Barbarians eller fyra level 1 Elven Wizards. Jag hävdade att en och samma encounter kan ha RADIKALT olika effekter baserat på vilka den ställs mot, vad encountern består av och hur man använder/placerar den. I spelet reflekteras inte detta så bra av reglerna.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Någon har missuppfattat

Encounter level är väl tänkt som ett hjälpmedel och inte som något man måste följa? Dagens krystade liknelse: Om man vill rita en rak linje är en linjal ett väldigt bra hjälpmedel, men om man vill rita ett porträtt klarar man sig bättre utan den. (Jag börjar bli ganska trött. Om nån fattar vad jag menar kan ni ju tala om det för mig)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Någon har missuppfattat

såklart...

hur skulle man annars räkna?

du får ju som spelledare se till att utmaningen blir som den ska. om du har en grupp på 4 rp som är specialiserade magekillers på level 4 så kommer de få det lätt mot en magiker level 4...

förståss...

chrull
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,490
Location
Stockholm
DM måste väl...

.... alltid bedöma EL och CR utefter hur han tänker spela händelsen.

Samtidigt tror jag att du underskattar halflingen. Varför skulle han välja att slåss på ett sätt som passar de andra fyra? Varför skulle han välja att ställa sig mitt på vägen och be om att de fyra ska anfalla honom alla på en gång?

En halfling har följande fördelar som kan användas i strid (från d20 SDRD):

+2 Dexterity
Small size = +1 på AC
+2 racial bonus on Jump and Move Silently checks
+1 racial bonus on all saving throws
+1 racial attack bonus with a thrown weapon

Alltså
= bättre AC än sina fiender
= bättre Saving Throws än sina finder
= bättre på att ta folk med "Suprise"
= Ett extra plus på kastvapen

En 1st level halfling fighter har ju plus på AC för att han är liten. Halflings har bättre DEX i grunden, så om man väljer ett smart vapen (kastdolk) och utnyttjar sin smidighet och sin bonus för kastvapen, OCH Move Silently för att hålla sig undan, skulle nog jag kunna se till att den halflingen ställer till en massa förtret.

En dolk eller två skulle kunna sänka en av Rougerna, eller till och båda två, innan de ens har upptäckt eller sett sin fiende. Vips är 25% av deras resurser borta. Eller till och med 50%. Om halflingen sen kan utnyttja sin storlek i närstriden så räcker det med att han träffar orcerna två eller tre gånger med ett svärd eller nått sånt, så är de sänkta. Bocka av ytterligare procent resurser förlorade.

Visserligen räcker det att de träffar en eller två gånger för att sänka halflingen, MEN han är ju svårare att träffa, så statistiskt kanske det jämnar ut sig.

Är alltså helt säker på att han INTE skulle få heldäng av de andra på en gång. Jag tror att han skulle kunna ställa till en hel del skada, om DM spelar honom enligt HANS förutsättningar, och inte de andras.

Man kan lika gärna säga att de fyra andra inte har en chans mot halflingen, om de är fast i en grop och inte kan nå honom. Då är det nog kört för den gruppen. Ungefär likadant anser jag att man resonerar om man säger att halflingen skulle gå mano a mano med gruppen. Klart att han skulle få stryk, men att han skulle ha en sån strategi är lika dumt för honom som det är för de andra att hoppa ner i en djup grop innan striden.

MVH

Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,490
Location
Stockholm
Nyckelordet är "GENOMSNITTLIG"

Såklart att en Mage inte klarar sig mot 4 Mage Killers.

Men om man tar detta som intäkt på att EL och CR är fel, är man ute och cyklar. 4 Mage Killer är knappast en GENOMSNITTLIG grupp. 4 Mage Killers mot en Mage är knappast en GENOMSNITTLIG händelse.

Nyckelordet är alltså GENOMSNITTLIG.

Och om man räknar genomsnittliga grupper och händelser, då funkar EL och CR ganska bra. Inte perfekt, men ganska bra. Om man enbart räknar med extremfallen är det inte svårt att bryta sönder vilken regel som helst. Men det är inte extremfallen som ligger till grund för motorn, det de genomsnittliga fallen.

MVH

Magnus
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Kan man inte fuska?

Det är uppenbarligen svårt att i förväg veta hur svår en situation kommer vara. Kan man inte då helt enkelt fuska? I stället för att tilldela saker EL och CR i förväg och hoppas att allt funkar genomsnittligt så kan man väl hitta på dem i efterhand. Om Level 1 halflingen var jättesvår så får den räknas som litet högre level... justerar man det efter hur smart folk agerade och hur mycket tur de hade så lär det vara få som märker någon skillnad...

Jag har i.o.f.s. en förkärlek för att vända D&D-regler bakochfram men det kan ju funka :gremsmile:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Klart man kan fuska!

Det är precis så som jag brukar göra, just på grund av att olika Encounters kan bli så olika.

Mitt tips är att aldrig använda sig av helt slumpmässiga möten. Jag brukar se till att de olika Encounters som spelarnas rollpersoner skall råka ut för alla är färdiga från början. Då kan jag ju planera hur de skall användas, var de skall in och hur tuffa de blir INNAN Encountern sker.
 
Top