Nekromanti Eksem OSR-spanar

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
[h=1]The Ruined Hamlet/Terror in the Gloaming[/h]

Into the Unknown! The wilderness around the cave stronghold called Gold Hill Trading Post is dangerous and scattered with ruins of large and small settlements. Will your party find fame and fortune, solve ancient mysteries, or just disappear into the Borderlands like so many that came before? This module contains underground and wilderness maps that form a detailed adventure and mini-campaign for beginning characters, including an abandoned village, haunted graveyard, ruined church, traders’ camp, wilderness encounters, and monster lairs. It also includes a ruined keep and dungeon as well as a mapped and detailed “base camp” stronghold.


http://rpg.drivethrustuff.com/produ...BL12-The-Ruined-Hamlet-Terror-in-the-Gloaming

Ska tydligen vara ok och verkar vara en bra startmodul om man har det behovet
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Omslagen till kommande AS&SH-modulerna ser ju läckra ut iaf:



 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Supernice! Fast jag vet inte hur stilen skulle funka i Sverige. Tjejen har ju inga byxor på sig på mittenbilden.

Vi försöker i lite samma stil:

 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Mazes&Miniatures http://www.lulu.com/shop/timothy-low...-20685778.html

Tyckte conceptet på detta är lite intressant. Spelet är gjort efter premissen som Dave Arneson körde på i den första (kända) spelsessionen i sin proto-D&D Blackmoor kampanj. Spelarna delar upp sig i två lag mot varandra. Ett lag kör äventyrarna, ett lag kör ondingen och dennes minions i en katt och råtta-lek genom en dungeon. Verkar förutsätta användande av minis.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Fick hem Wonder & Wickedness från Lost Pages igår. Det är en snygg liten bok som med gigantisk font och för små marginaler beskriver ett alternativt magisystem till D&D-liknande spel.
I korthet:
  • Inga spell levels, istället skalar de flesta spells med level.
  • Fortfarande Vancian, en spell slot per class level och fire and forget.
  • Alla spells går dock att offra för en attack, man bränner den magiska energin och attackerar antingen alla inom melee range eller ett mål på avstånd, hur den attacken ser ut är unik per magiker och när man skapar sin rollperson kan man välja om det är eld, luft, skugga eller liknande och detta uppmuntras att ändra exakt hur attacken fungerar (eld kan sätta eld på saker etc).
  • Inlästa spells kan också dumpas för att skydda sig själv och andra mot magiska attacker från andra magiker. Systemet är skitlätt: En dumpad spell skyddar ett antal personer som är lika med magikerns level. Valet att dumpa spellen och vilka man skyddar görs innan saves och/eller skada slås.
  • Beskrivningarna är inspirerade av OD&D-beskrivningarna och är med flit inte heltäckande tex beskrivs spellen Bind såhär:
    Summon invisible, extra-dimensional chains. The chains bind a number oflevels worth ofcreatures equal to the sorcerer's level. Saving throws apply. Bindings may be set as traps by laying a binding sigil.
    De går alltså att tolka och eventuellt att använda till olika saker av kreativa spelare.
  • Sigill är magiska synliga runor/tecken som är "uppenbart arkana" och en magiker kan bara ha en av varje sort aktiv åt gången. Massor med spells bygger på dessa sigill och eftersom det tar en exploration turn att göra ett kräver dessa viss planering.
  • Några spells kan ha farliga effekter för magikern om man inte är försiktig.
Dessutom finns det med olika "Spell Catastrophies" men inga klara regler för när de inträffar och sen finns det med en hel hög magiska föremål, men de har jag inte hunnit läsa än.

Efter en snabb genomläsning så gillar jag det verkligen, som ett alternativ till de ibland alldeles för torra och exakta spells som är vanliga idag.
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Eksem;n72715 said:
Jag fick den här idag och jag är ganska förtjust i den även om jag bara har kikat lite grann på den. Som vanligt är det hög level 8-12, alla stats är till AD&D, ej häftat omslag med kartor på insidan nya monster, spells och skatter.

Jag kanske kör den här på nästa Hobocon då jag inte riktigt har haft tid att göra klart det äventyr jag hade tänkt att spela.
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Eksem;n74692 said:
Snabbt kirrat! Min är fortfarande hos posten i LA.
Nu har jag läst lite mer och den är kanske inte så bra iaf den känns lite oinspirerad jämfört med hans vanliga grejor. Jag upplever den som en aning rälsad, tråkig dungeon och för en gångs skull känns det som att motståndarna skulle få svårt att utmana en grupp på den här nivån. Den har dock flera bra element så om man anstränger sig lite så kan det nog bli hyfsat.
 
Top