Nekromanti Ekonomi

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Aktier å Löner

Måste säga att jag inte tycker reglerna för aktiehandel är vidare bra. På grund av ett väldigt högt värde i ekonomi så kommer man att tjäna storkovan. Aktiemarknaden är ju en aning instabil, de flesta experter kan ju enas om en sak och det blir precis tvärtom.

Dessutom, om man tjänar så mycket pengar borde vissa källor bli en aning intresserade. Hur kommer det sig att den där killen alltid tjänar pengar? Har han kanske olaglig bakgrundsinformation etc.

/Azagthoth
 
G

Guest

Guest
Re: Aktier å Löner

<I>Måste säga att jag inte tycker reglerna för aktiehandel är vidare bra. På grund av ett väldigt högt värde i ekonomi så kommer man att tjäna storkovan. Aktiemarknaden är ju en aning instabil, de flesta experter kan ju enas om en sak och det blir precis tvärtom.[/i]

Jag håller med. Reglerna är dessutom mycket otydliga. Bl.a. så vet man inte hur lång tid det tar för aktien att ändras i värde. Det finns inga regler för det. Iofs kan ju SL bestämma hur lång tid det tar. SL måste dessutom slå dessa slag eftersom om spelaren gör det så vet han ju precis när han ska sälja sina aktier. Alltså när dom är högst värda. Det är ju inte så att aktien ligger precis still ett tag och sedan skjuter i höjden under en dag. Det är ovanligt iaf.

Sedan undrar jag hur Ezzy har fått fram den där summan. Hur många gånger har värdet ökat med (5*effekten)%. En gång varje dag?

/Tiamel
 
G

Guest

Guest
Re: Aktier å Löner

"Sedan undrar jag hur Ezzy har fått fram den där summan. Hur många gånger har värdet ökat med (5*effekten)%. En gång varje dag?"

Jag har räknat /images/icons/tongue.gif! man slår ett slag mot ekonomi varje månad. Sedan så tar man effekten och ggr den med fem så får man fram hur mycket aktien stiger. Eller så kan man göra som jag gjorde och räkna på medelvärden dvs en Ob är ungefär lika med 3.75. Eftersom svårigheten för högrisk aktier ligger på 4Ob så tar man 4ggr 3.75. Det blir femton och sedan för att få reda på hur mycket aktien stiger så tar man ju bara 20[värdet i ekonomi]-15[medelvärdet] och då får man fram att aktierna i medel stiger med 25% för min karaktär[som är av feminint genus]
Hoppas att jag inte var för oklar.

Mvh Ezzy
 
G

Guest

Guest
Re: Aktier å Löner

Okej...det enda jag ville veta var hur ofta du hade räknat på att ökningen var. Och eftersom du använt medel av allt så stämmer det ju. Men någonting är ju fel med dessa regler. Så där kan det inte vara. Om du satsade 100 000 euro i fem år med samma ökning så skulle du ha drygt fem miljarder euro. Det kan inte stämma. Något är skevt med dessa regler. Förslagsvis så slår man slaget och sedan så bestämmer SL hur lång tid det tar innan aktierna ökat till detta värde.

/Tiamel
 
G

Guest

Guest
Re: Aktier å Löner

"Förslagsvis så slår man slaget och sedan så bestämmer SL hur lång tid det tar innan aktierna ökat till detta värde."

eller så slår man en tärning? det är ju trots allt ett bordsrollspel och inget storytelling. Men för att det ska spela någon roll så måste det ta mer än en månad för aktierna at gå upp... ett annat förslag är att ifall man misslyckas med slaget så går aktien ner med [effekt]*2% och inte de vanliga [effekt]*1%... jag tycker att det är lite konstigt att risken inte är större med högrisk aktier.

Mvh Ezzy
 
Top