Nekromanti Ekonomi-system

Apleif

Veteran
Joined
19 Jul 2001
Messages
41
Location
Borlänge
Jag skrev början på ett ganska invecklat ekonomi-system till ett fantasy-rollspel i stil med DoD -91 för ett par månader sedan, och jag undrar om det eventuellt finns något intresse för ett sådant. Det var då tänkt som någonting i stil med "Köpmannens Handbok" till ovan nämnda system, då de flesta rollspel endast har special-böcker för de mer arketypiska fantasy-karaktärerna. I handboken tog jag dels upp lite om olika myntsystem, ett handelssamfund som bl a hade gjort ett universalsystem för att räkna om en valuta till en annan, ett kortfattat Lotto-system (de togs faktist i bruk redan i mitten av 1600-talet, i Italien), banker, olika grader/beteckningar och rättigheter för köpmän (t ex så fick inte "vanliga" köpmän hålla sig till bl a droghandel, vilket de av högre grader fick göra, i viss utsträckning) samt även lite annat. Idén till detta fick jag då jag blev väldigt sugen på att spela en karaktär liknande Silke i David Eddings serier om Belgarion.

Nu är dock problemet att hårddisken som detta låg på totaldog för några veckor sedan, och om jag ska skriva om allt vill jag först veta om det finns intresse av en sådan bok.

Om det finns, ge mig då gärna mer idéer på saker som borde tas med. Ingen idé är dålig, så länge den är seriös!

- The only war to be won is the one to your heart, not a country to another -
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Ett flertal handels orginasationer och deras förhållande till varandra. Deras inflytande på sin omgivning.´Är två saker som jag kom på på rak arm som jag skulle vilja se i ett sådant supplement.

Till vilket rollspel hade du tänkt skriva detta till?


"Våga vara dum!"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Varför inte likställa bokförning (som en italiensk munk kom på under italienska rennesansen), med en hemlighetsful och nästan magisk kunskap, som endast initierade har tillgång till. Detta "geni" hittade på bokföring bara för att snabbt kunna kontrollräkna vad hans akolyter plottrat ned under dagen, dels för att se om de gjort rätt för sig, och dels för att se om de frestats att roffa åt sig lite.
Bokföring, som ett maktmedel och kontrollapparat.

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Apleif

Veteran
Joined
19 Jul 2001
Messages
41
Location
Borlänge
Det jag skrev fån början var generiskt, riktat mod DoD -91, men även med information från bl a Eon och Rivas Skrifter (David Eddings bok om varför och hur han skrev Sagan om Belgarion, och en hel del matnyttig information om världen). Det jag i sådana fall kommer att skriva igen är väl i princip samma sak, då detta är i särklass det största rollspelet i Sveriges historia.

- The only war to be won is the one to your heart, not a country to another -
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Om bokföringen skall vara magisk och hemlighetsful så innebär det i stort att nästan alla andra inte kan räkna eller? Kanske inte så praktiskt. Bokföring är ju inte så jädra svårt, bara addera och subtrahera.

(Ja, jag kan bokföring)

// VÄDUR

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

Apleif

Veteran
Joined
19 Jul 2001
Messages
41
Location
Borlänge
Problemet under medeltiden var att folk i största allmänhet inte kunde läsa, och många hade även svårt med att räkna till mer än 100 (om ens så mycket) ;)

Se det så här. Vad heter talet 1000000000000000000000?
Fråga en normal människa på 1500-talet vad 100000 är. Den har antagligen aldrig kommit i kontakt med sådana siffror, vilket gör att bokföringen antagligen kommer att kunna hållas någorlunda mystisk.

- Allting behöver inte vara magiskt -

- The only war to be won is the one to your heart, not a country to another -
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Du verkar ha minst lika bra koll på vad som borde inkluderas som jag har, så jag avstår från att upprepa vad andra sagt/säger/kommer säga, och nöjer mig med att säga attt intresse finns i stora mängder...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Du verkar ha minst lika bra koll på vad som borde inkluderas som jag har, så jag avstår från att upprepa vad andra sagt/säger/kommer säga, och nöjer mig med att säga att intresse finns i stora mängder...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Apleif

Veteran
Joined
19 Jul 2001
Messages
41
Location
Borlänge
Det bästa med det hela är också att jag har så gott som allt kvar i huvudet, och kan således skriva ihop samma text som då på 2-3 dagar. Jag vill dock som sagt få mer respons innan jag gör det :)

- The only war to be won is the one to your heart, not a country to another -
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Tycker det hela låter väldigt intresant, håll oss underättade. Jag skulle även kunna tänka mig att hjälpa till på ett hörn om det skulle vehövaas :gremsmile:.

"Våga vara dum!"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Nej, ordet mystiskt var nog det jag sökte. När man använder ordet magiskt i svenska språket tenderar det att handla om mystik, om man nu inte talar om fantasy, för då handlar det om....magi.

Dock var faktiskt läskunnighten under medeltiden förvånansvärd hög, i Sverige det vill säga (sen medeltid upp till 80-90%, skrivkunnigheten var det dock sämre med). Det var sämre i de feodalstyrda länderna med hög procent av livegna bönder.
-Jo jag vet vad jag pratar om, det är mitt jobb!

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Under medeltiden kanske vissa hade problem med att räkna men detta brukar inte hindra giriga köpmän eller rollpersoner att kunna räkna ut exakt vad de skall ha tillbaka när de betalar för något eller byter in ett värdeföremål etc.

Det skulle vara kul tycker jag om du kunde berätta för mig vad talet 1000000000000000000000 heter (med bokstäver). I de vanliga fall jag sysslar med brukar inte sådana tal ingå i bokföringen.

"Fråga en normal människa på 1500-talet vad 100000 är. Den har antagligen aldrig kommit i kontakt med sådana siffror"

1. Det beror kanske lite beroende på i vilken världsdel man rör sig. I asien var de inte alltid så taskiga på att räkna.

2. Om han aldrig kommit i kontakt med sådana siffror vad är det då för mening för honom att göra en bokföring över dem.





// VÄDUR

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Bokföring...

Om jag inte är ute och cyklar (vilket händer lite då och då..) så är det väl inte särkilt svårt att skapa en viss mystik kring bokföringen... En slug köpman som vill hålla sin bokföring hemlig, eller åtminstone svårtläst för andra (och detta gäller väl främst personer - inte bara köpmän - som fifflar med något på ett eller annat sätt; olagliga varor, mutor, etc.) använder väl antagligen något slags enkryptionssystem. Enkryption har ju faktiskt funnits väldigt länge och för en SL som vill ha exempel på lätta, men i en bokföring ganska förvirrande sifferkrypteringar kan vanliga "sifferknepsböcker" finnas på biblioteket.
Bara för att det är pseudomedeltid behöver väl folk inte vara korkade?

- Nej, jag har ingen aning om vad jag säger - men ofta så låter det väldigt smart. (För att följa mönstret..)

/MiD[K]NiGHT. - som vaknade för tio minuter sedan och nu ska förtära en ohyggligt nyttig pizza som frukost. Tänk att man blir slusk så fort man blir ensam i huset... /images/icons/wink.gif

 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Re: Bokföring...

1. Självklart kan man skapa en mystik kring bokföringen genom att använda kryptering men då är det ju inte själva bokföringen som är mystisk utan snarare krypteringen som man sedan tillämpat på bokföringen. Det har jag inget emot och det var inte igentligen detta jag diskuterade.

2. Självklart behöver folk inte vara korkade för att det är medeltid därmed menar jag att själva bokföringskonsten inte behöver vara mystisk eller?

// VÄDUR

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 
Top