Nekromanti Egyptologer, hör hit!

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Förstastycket om gamla riket och den fördynastiska tiden:

Redan från början var Kemet (den svarta jordens rike, som egypten benämnde sig själv) splittrat i en hop småstater, kallade Nomer. Dessa var av stadsstatskaraktär, och var fullständigt autonoma, men identifierades kulturellt som tillhöriga Falkriket (horus rike, kallat nedre egypten, motsvarande Nildeltat och medelhavskusten), eller Setriket (tillbedjandes kaosguden Set, som identifierades med bland annat flodhästar och åsnor, kallat övre egypten, motsvarande sudan och delar av den egyptiska nildalen). Nomernas antal var omkring 40, i egypten som helhet, och deras gränser förändrades knappt under de 3500 år som beteckningen överlevde, dvs. till dess Araberna invaderade Egypten, och medvetet krossade all den kultur som de upplevde som hednisk. Sedan slutet av roms regering över Egypten (från omkring 300 ekr) hade nomerna i praktiken förlorat sin politiska roll, i det att den reella makten förföll till baronierna inom Nomernas gränser, men det var araberna som fullständigt avvecklade systemet.

Omkring 3000 före kristus, förenades de flesta av Nomerna under Kungen Menes, från Övre Egypten. Menes var valkung av Theneskonfederationen, en adelsrepublik som dominerade delar av Övre Egyptens politik, och var alltså inte given som furste över ett enat Egypten. Teorierna om hur denna småfurste lyckades ena landet är många, och vanligen mycket varierade. En av de mer etablerade indikerar att hans äktenskap med furstinnan Neithhotep av Naqada, i nedre Egypten, gav de två kraft och legitimitet att förena de motsträviga rikena – det som stöder tanken är att Neithotep, som överlevde Menes, efter hans död var en stark politisk kraft, och förefaller ha uppfattats som instrumentell i staternas enande. Hennes med tidens mått mätt storslagna grav, är en indikation på detta.

Som tecken på sitt regentskap över hela Egypten, bar Menes den dubbelkrona som senare kom att bli tecknet på faraonerenas myndighet. För att vara så långt tillbaka i historien som det ändå är, så Menes regering relativt välbelagd. Vi vet att han vördade apor som gudomliga budbärare, och att han hade representanter i Kanaan, dvs. nuvarande Israel och Syrien, som sålde egyptiska varor, och genomdrev egyptens vilja.


känns det läsligt, och någorlunda korrekt? Jag har givit viss credence åt maneto, vilket jag är medveten om är kontroversiellt, men det blir en bra historia. Vad tänks?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
2:

Menes efterträddes av kung Horaha (ett tronnnamn, som betyder Horuskrigaren), som av allt att döma var hans son. Horaha var i första and var en religiös figur, vars regerings höjdpunkt tycks vara ett besök i Neiths helgedomar. Under stora delar av sin regering satte han en ära i sin underordning under sin mor, och kallade sig ”moderns tjur”, där tjur indikerar den kultiska rollen som vapen, eller aggressor. I denna roll attackerade han Nubierna, eller invånarna i Sudan, men uppnådde inga resultat som satt spår i historien. Han hade två hustrur, varav den dominanta var Kentap, som av allt att döma själv var prästinna; från henne stammade egyptens två nästa furstar.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
3:


Den äldre av dessa, Djer, förefaller ha varit en menlös varelse som i huvudsak existerade genom sin libido. Den näste Djet, var den första farao att äkta en släkting – hans syster Merneith, som förefaller ha varit makten bakom tronen under hans regering, och själv var regernade farao därefter. Massiva människooffer följde på hennes död, och hon begravdes (som första bekräftade kvinna) med en Solbåt, en form av religiös artefakt, som skulle ge henne möjlighet att bli en del av Solens garde, och därmed en av existensens beskyddare. Denna värdighet ställer henne i samma auktoritetsnivå som hennes företrädare på tronen.

Jag är missnöjd med detta stycke. Vet inte vad jag skall göra med det. Merneith är en häftig individ, men jag känner inte att jag kan göra henne rättvisa på detta sätt.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
4.
Merneiths stora framgång var hennes utbildning av sonen Dewen som hon regerade samman med, under den första halvan av hans 20-åriga regering. Under denna systematiserades Egyptens administration, Dewen omskapade och standardiserade adelsrangerna och byggde upp ett hovceremoniel som i huvudsak förblev oförändrat under 1000 år, och skapade räntekammare och revisionsorgan för de statliga och provinsiella administrationerna. Därutöver förefaller han ha bedrivit systematiska utrotningskrig mot omgivande stamfolk under större delen av sin regering. Dessa hade tidigare utgjort ett konstant hot mot egyptens egna befolkning, som levde längs en långsträckt och oförsvarbar flod. Summan av händelserna under Dewens regering grundlade det komparativa välstånd som senare kom att karaktärisera Egyptens historia.
Tell said:
Efter honom följde tre dynaster, innan riket förföll i inbördeskrig, under vilket gravarna plundrades, och diverse pretendenter slet sönder stora delar av vad Menes och Neithoteps efterträdare hade lyckats bygga upp.

Den första regenten av den nya dynastin kallades för Hotep-sekhem-wy, vilket betyder ”den benevolente återförenaren”. Större delen av hans regering förefaller ha handlat just om att hindra riket från att falla samman, och själv behålla makten. Vi vet väldigt lite om detta. Han eftertäddes av kung Nebra, som formaliserade kulten av Horus och Set, och uppställde dem som interna motsatser vars balans höll Maat stark, och höll kaos borta från de Egyptiska staterna. Det finns en kontrovers kring konungens namn – det kan antingen utläsas Nebra (solens mästare) eller Raneb (solens tjänare). Den senare positionen är i minoritet, men det skulle indikera början till den envisa solkult som senare kom att bli en av källorna till religiös kontrovers under Egyptens historia. Omständigheterna kring Nebras trontillträde är oklara – det finns ingenting som indikerar att han ens var släkt med Hotep-sekhem-wy, men ändå gick tronövergången från den senare till den förre helt utan incidenter, och Nebra själv tycks aldrig ha oroat sig för sin legitimitet (eller också har inga spår av hans oro överlevt).
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Set var INTE en Kaosgud. Han var öknens gud (den röda jorden), gud över tumult, krig, stormar, främlingar och annat. Men INTE en kaosgud.
Ma'at kontra kaos var det som absolut definierade Egypten kontra allting annat. Egypten och dess gudar representerade Världsordningen, livets kulle osv. Kaos var Egyptens antites.
Tell said:
jag förstår hur du menar, men håller inte med dig. Se det som systemnivåer - Set tolkar jag, och Stoyanov (som är den jag arbetar utifrån kring just det stycket), som det accepterade, interna kaoset, väsensskiljt från det yttre kaos som Maat stod emot. Däremot borde jag helt klart ta upp det på ett tydligare sätt.
Cybot said:
Tumult tycker jag är ett bra ord. Tumult är ett tillfälligt kaos/konflikt, en omordning. Så slipper man alla de där grekisk-kosmologiska konnotationerna om formlöshet och abyssen (vilket är ganska likt det egyptiska Isfet, oskapande/kaos).

Har inte läst Stoyanov (det är Yuri Stoyanov, eller?), men det känns som om han utgår mer ifrån de föreställningar om Set som finns i det senare egypten (dvs i material ifrån typ 1500 fkr och senare) och inte "Set, Ökengud, beskyddare av övre Egypten"
Tell said:
det stämmer att han helt klart arbetar med koncepten från mellersta riket och längre fram. Det stämmer att det rör sig om Yuri. Tål att tänka på, re personer som kan sin antik-grekiska kosmologi.

Å andra sidan är tomultgud ett sämre stilistiskt val, och givet att den avsedda publiken är ickehistoriker, och möjligen tonåringar, så är jag benägen att ta hänsyn till den avvägningen. Jag har dock tagit till mig vad du sade. Därför har jag kontaktat en egyptolog jag är bekant med om den textdelen.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Off-topic :grin:: Hur såg utvecklingen/skillnanderna/olikheterna ut för de olika dynastierna. Gamla Egypten var ju där ett tag - så viss utveckling måste ha skett. Sedan: http://en.wikipedia.org/wiki/Ptolemaic_Kingdom Som Alexander den Store erövrade och som föll med Kleopatra. Det var ett grekiskt kungadöme - men hur mycket av det gamla egypten hängde kvar? I HBO:s Rome dräller dom runt i traditionella egyptiska kläder med mera - relevant?
Tell said:
Det finns väldigt lite kontinuitet mellan dynastierna i allmänhet, men de fem perioderna (gamla riket --> mellanperiod --> mellersta riket --> mellanperiod --> nya riket) är fullständigt skiljda från varandra, bortsett från viss kontinuitet i teoretiska koncept.
Kärlekscraft said:
Är det verkligen så lite kontinuitet mellan dynastierna? Vad är orsaken(erna) till detta?
Tell said:
Framförallt därför att de i allmänhet kommer till makten genom inbördeskrig, och andra vinnande koalitioner. Om jag förstår den egyptiska historien rätt, var Nomerna konsistent lika starka som polis i grekland, eller kolonierna i rom. Det fanns enorma skillnader mellan dem, vilket innebar att när en ny grupp stadssstater kom till makten, förändrades det prakiska styret en hel del.
Tell said:
Sedan var det antika egypten i allmänhet ett relativt komplext samhälle, med gott om institutioner. Poolen rådgivaren en regent kunde välja ifrån var enorm. Tag ett samhälle som det amerikanska, eller det spanska, och utsträck mandatperioden till en regents livstid. Hur mycket kontinuitet tror du att det skulle bli mellan två regimer?
Tell said:
Sedan finns det naturligtvis kontinuiteter också, framförallt vad gäller ideologiska koncept eller religiösa d:o. Sedan förblir stadsstaterna också de samma över tid, liksom många av de religiösa ordnarna.

Jag antar att man skulle kunna säga att den samlade mängden aktörer är relativt konsistent, men att den politiska ekologin i någon mån varierar med varje farao, och varierar kraftigt mellan dynastier.
Kärlekscraft said:
Kontinuteten BORDE dock inte ändras så mycket tycker man, eftersom det är mer avhängigt det politiska systemet, staten och institutionerna som Farao sitter på.
Tell said:
nu förutsätter du att det finns en stabil kontinuitet i system, oberoende, vilket det egentligen inte gör i den politiska dimensionen under den här tiden. Det finns i vissa religiösa institutioner, och i konstitutionerna i stadsstaterna, men inte på imperienivå. Orders of magnitude.
 
Top