Nekromanti Egna världar

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
Hej alla.

Jag undrar hur många det är som har gjort egna världar som de spelleder i, och om dessa finns publicerade någon stans.

Själv spelleder jag i en feodal(are) värld än standard-DnD, utan alver och arcane magic. (Jag hatar fireballs. :gremwink: Jag har försökt skapa något konsekvent, som jag kan tänka mig fungerar. Jag behöver det för att kunna relatera till världen. Jag är inte bekväm med:

-Men hur kan det bo 10 M personer under marken? Vad äter de??.
-ehh joo hmm magiska svampar.

fast vi spear ju fantasy, så det är klart att det kan vara så.


-J (fd babylon)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
10 M är väl lite att ta i? .. dessutom finns det massor med möjliga förklaringar till vad de äter..
Till exempel kan raser göra som tolkiens orcher.. äta varandra.. Det finns i alla fall i Fearuns underdark stora svampar som är ätbara.. STOOOOORA svampar..
Det finns gott om djur och bestar man kan äta...
Fisk.
Mossa, svamp, alger.

tja.. så det tror jag inte är så stora problem.. dessutom kan man handla med resten av världen också..


Jag håller på att löst planera en egen värld.. mycket av den skall vara okänt område och mycket skall vara öar och vatten.. det hela är tänkt som en värld att spela sjörövar kampanjer i.. det skall vara mycket lowfantasy, kontinenten rollpersonerna kommer ifrån skall bestå av flera små kungadömen som bara bebos av människor, alla andra raser är antingen bosatta på en annan kontinent eller så existerar de inte.. Givetvis finns det kanoner och musköter..

Fighter och Rogue blir de vanligaste klasserna.. Duelisten en praktiskt prestige klass..
funderar på att skapa en musköt skjutar prestige också.. men jag vet itne..

någon som har tips eller ideér?

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
hmm jag skulle nog inte vilja ta bort för mycket saker..
om det ska va fantacy ska det va fantacy..

Däremot tycker jag det är skitkul att du har gjort din egen värld. Det är roligare att spela i en värld som ingen annan har spelat i..

Let's face it,
Gemini rocks..
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,613
Location
Stockholm
De underjordiska raserna är ju rätt få till antalet... allihop tillsammans lär knappast ens komma i närheten av den mänskliga ytpopulationen.

Jag brukar göra egna världar, eftersom de ger så stor frihet, men just nu kör jag en kampanj i The Scarred Lands.

Funderar på att köra något i Al-Qadim också. Kanske en crossover? =)

Har även tankar på att fixa ihop en aquatickampanj. En värld där vattennivån är jättehög ... kanske i stil med earthsea fast med mer D&D stuk.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
Problemet som jag ser det är hur alla dessa svampar kan leva. Vad växer de av?? Solen lär de inte få någon energi ifrån, så då återstår någon sorts geotermisk energi eller maaaaagi, vilket jag ville undvika.

Sedan har vi det klassiska problemet att 90% av all energi försvinner i varje led i näringskedjan, så blir det inte så mycket kvar för alla drows som skall livnära sig på dessa stakcars svampar.


-J (fd babylon)
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
10M var en helt höftad och förmodligen helt fel siffra.


-J (fd babylon)
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Mat i Underjorden

En ras som lever i underjorden har förmodligen lärt sig att utnytta de resusrser som finns tillgängliga, ex:

* Ätbara mossor, lavar, svamp, alger, etc.
* Fisk, skaldjur och annat levande från underjordiska sjöar.
* Ödlor, grodor, reptiler och andra amfibier går att äta.
* Vissa drar sig inte heller för att äta skalbaggar, spindlar, tusenfotingar och andra insekter.
* Varianter av gris, getter, kor, etc som anpassats för liv i underjorden för att producera kött och mejeriprodukter. I Forgotten Realms är den sk Underdark varianten av långhårig buffel, Deep Rothe väldigt populär.
* "Giant" varianter av de flesta djur jag redan nämnt kan man också tänka sig, både tama och som byte.
* Andra humanoids står säkert högt på menýn om du är lite mindre godhjärtad.
* I en magistark värld kan säkert stammens shaman eller häxdoktor även bidra till försörjningen i nödfall, ex genom att frammana mat direkt eller djur som kan dödas och slaktas ;)
* Raida byar och farmer på ovanjorden är också möjligt.
* Handel med ovanjorden behöver inte heller vara en främmande företeelse.

Kan du komma på flera?

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Tamshan on 2001-07-19 15:55.</EM></FONT></P>
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Re: Mat i Underjorden

Finns allt detta egentligen? Har du varit i många grottor och tänkt att "här skulle hela Säffles befolkning kunna leva ett gott liv". Visst de kan utnyttja de resurser som finns, men finns där så mycket?

* Ätbara mossor, lavar, svamp, alger, etc.

Dessa behöver ocksaå nåt att leva på - sten? Vanligtvis är det väl fladdermusspillning, men fladdermöss lever mycket nära ytan.

* Fisk, skaldjur och annat levande från underjordiska sjöar.

Då antar jag att dessa sjöar måste ha riklig förbindelse med ett vanligt hav som spolar in mat till fiskarna. De flesta sådana varelser lever mycket nära havsytan där tillgången på solljus gör planktontillgången riklig. Fantasyfiskar lever antagligen på äventyrare.

* Ödlor, grodor, reptiler och andra amfibier går att äta.

Kallblodiga varelser som bör vara extremt illa anpassade till ett liv i underjorden. Återigen: Vad äter de?

* Vissa drar sig inte heller för att äta skalbaggar, spindlar, tusenfotingar och andra insekter.

Finns antagligen endast precis i ytlagret, matjorden. Är man så nära ytan kan man väl leva på vanligt käk.

* Varianter av gris, getter, kor, etc som anpassats för liv i underjorden för att producera kött och mejeriprodukter. I Forgotten Realms är den sk Underdark varianten av långhårig buffel, Deep Rothe väldigt populär.

Vad ska de leva på? Vet du hur mycket en ko äter? Ständiga raider av orcher som letar efter hö...

* "Giant" varianter av de flesta djur jag redan nämnt kan man också tänka sig, både tama och som byte.

Större varianter av varelser behöver ännu mer mat än de små. Stora djur finns bara när tillgången på föda är stor.

* Andra humanoids står säkert högt på menýn om du är lite mindre godhjärtad.

Folk från ytan med andra ord? De är många och har vassa svärd. Antagligen är de fantastiskt mycket fler eftersom det finns mat på ytan.

* I en magistark värld kan säkert stammens shaman eller häxdoktor även bidra till försörjningen i nödfall, ex genom att frammana mat direkt eller djur som kan dödas och slaktas ;)

Här är antagligen födokällan nummer ett. Magikunniga matförsörjare bör vara extremt mäktiga. Jag kan även tänka mig magiska portaler till mer matnyttiga trakter. Det finns kanske också olika typer av magiska varelser som inte äter, men går att äta. Det är ju fantasy.

* Raida byar och farmer på ovanjorden är också möjligt.

Se ovan. Dessutom bör man leva mycket nära ytan.

* Handel med ovanjorden behöver inte heller vara en främmande företeelse.

De lär få byta allt mot mat.


Jag tycker som ni kanske märker att det är lite väl mycket folk i underjorden. Någon form av magi måste vara förklaringen.


/The Danno
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Mat i Underjorden

Någon form av magi måste vara förklaringen.
-Eller så äter de sten och mineraler, eller så äter de inte alls....

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Mat i Underjorden

Vi snackar fantasy här, inte Riiiiiil Laaajf.

Seriöst, i en fantasy värld kan det mycket väl finnas fladdermöss som älskar att leva långt ner i Underjorden där deras deras favortimat, lysmaskarten LKdflkczvlökn finns, eller rent utav underjordiska hav fullproppade med liv som är skapade av någon mäktig svartalvsmagiker eller gud. Etc etc. Du kan inte utgå i från de förutsättningar som gäller i vår värld utan måste vara förmögen att skilja på rollspelsfantasy och vad som står i dina biologi böcker från gymnasiet.
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
Re: Du skriver vad jag tänker =) [NT]

Nice Teeth


-J (fd babylon)
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
Re: Mat i Underjorden

Du kan inte utgå i från de förutsättningar som gäller i vår värld utan måste vara förmögen att skilja på rollspelsfantasy och vad som står i dina biologi böcker från gymnasiet.

Det gör vi inte, vi funderar på vad som måste till för att alla dessa varelser skall kuna leva i underjorden, vad som krävs som vår värld saknar.

Det enda svaret verkar vara magi.


-J (fd babylon)
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Mat i Underjorden

Inte alls. Jag listade själv ett antal ex som inte nödvändigtvis är relaterade till magi. Jag tror t ex att ni missar att handel med ovanjorden eller rent utav regelbundna jakt expeditioner ovan jord inte alls behöver vara så värst komplicerat för raser som bor i "Upper Underdark". Läs Driz'zts Guide to Underdark till Forgotten Realms eller varför inte klassikern A Journey to the Centre of the Earth av Jules Verne om din egen fantasi är begränsad i detta avseende.
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
Re: Mat i Underjorden

Man skulle kunna ha åkrar ovan jord och "regelbundet" skörda dem, men då kan man lika gärna bo i ett hus. Jag är inte intresserad av "ovan jord" då jag funderar på hur samhällen kan försörjas av underjorden. Och med tanke på hur lång tid det tar (och hur farligt det är) att ta sig från menzoberanzan (hur det nu stavas) till överjorden är regelbunden hander eller raider förmodligen en liten faktor till dess försörjning.

Hela jordens ekosystem (undantaget några få arter) är byggt på solen. Ta bort solen och det finns i vår värld väldigt lite kvar. Därför bor det inte så mycket under marken (nedanför matjordsskitet). I havet blir det lite lättar då maten sakta trillar nedåt.

Men nu är det som sagt fantasy. Men skall man ha något att identifiera sig med tycker jag att man får vara försiktig med miljonprojekt långt ned i underjorden.


-J (fd babylon)
 
Top