Nekromanti Egna stridsregler (rätt långt)

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,591
Location
Helsingborg
Under årens lopp så har jag kommit på olika regler för att "piffa upp" EDD:s regler (alltså inga handlingar) och nu har jag skrivit ihop dem och lagt upp de här.
Kom gärna med kommentarer om husreglerna.

<B>Initiativ</B>
Slås fram med SMI + 1T10.
Om man säger att man avvaktar innan man slår initiativ så får denne +5 på nästa initiativ. Denna bonus är kumulativ. Alltså om man avvaktar två initiativ så får man +10.

Om flera attacker sker så är det initiativ på de också.
Första handlingen. Initiativ mellan kombattanterna.
Andra handlingen. Initiativ mellan kombattanterna igen.
o.s.v.
Detta kan göra att det blir rätt mycket tärningar som slöar ner striden.

Om två slår lika så är det den med högst SMI som är först. Om båda har lika SMI så sker attackerna samtidigt (SL säger till spelaren att han är först men den andra attackerar samtidigt).

Vissa förmågor/färdigheter gör att man blir först. Turordning sker i följande ordning.
Snabbslående (hjälteförmågan/särskilda förmågan).
Demoniska/drakförmågor.
Färdigheter. Om två har likadana färdigheter börjar den med högst differens.
Vanlig turordning (SMI + 1T10).


<B>Strid</B>
Finta.¹
Så mycket du drar av på ditt eget FV får motståndaren minus på att parera ditt slag.
Kanske orealistiskt att en som är dålig kan finta men eftersom denne har så lågt FV så lönar det sig inte.

Flera attacker.¹
Man kan max göra (BC för SMI + BC för vapnet)/2 attacker. Avrunda uppåt.
<EM>Exempel. Olgar har SMI 7 och FV17 i vapnet = (1+4)/2 = tre attacker.</EM>

Om man delar upp FV:et i lika många lika delar som man ska attackera. Avrunda inte utan jämna ut resterna på de första attackerna.
<EM>Exempel. Olgar slår tre ggr och har FV 17. Hans CL blir då 6, 6 och 5.</EM>

Parera flera attacker.¹
Man får reda på hur många attacker man får emot sig men inte om de träffar.
Man kan parera hur många attacker som helst. Max antal som man har handlingar. För varje attack extra som man parerar så får man -5 på FV.
<EM>Exempel: Olgar får fyra attacker mot sig, men får bara parera tre. Den första med ±0, nästa med -5 och den tredje med -10.</EM>

Sikta högt/lågt.¹
Man kan sikta högt eller lågt. Detta ger +2 resp. -2 på träfftabellen. Resultat över 10 är träff i huvudet och under 1 träff i benen.
Detta kan inte göras med avståndsvapen.

Slagsmål.¹
2 knytnävar. Ger två handlingar. Ger +2 på träfftabellen.
1 spark. Ger -2 på träfftabellen.

Undvika.¹
Man kan undvika med ett SMI-slag. Dock får man subtrahera SMI:n med motståndarens differens och differensen mellan initiativen.
<EM>Exempel: Olgar slåss obeväpnad. mot en tjuv och tjuven vinner initiativer med 4. Olgar tänker undvika och får -4 (för initiativet) och -3 (tjuven slår 9 och har 12 i FV) alltså ska slå 0. Olgar skiter i att undvika och attackerar istället.</EM>

Blödning.²
1 KP i kroppsdel. Blöder 1 KP per SR.
0 till -1 KP i kroppsdel. 2 KP per SR.
-2 KP eller mer. 3 KP/SR.
Avhuggen kroppsdel. 4 KP/SR.
Skadorna är på totala KP och när kroppsdelarna läkt så försvinner resten utav skadorna.

Smärta.²
Man får lika mycket minus på Smi-baserade färdigheter och Initiativ som man har max skada i en kroppsdel.
Benen ger bara minus på Initiativ och "fel" arm ger inget minus på FV.
<EM>Exempel: Olgar har blivit skadad i tre kroppsdelar. 1 i skada i v-arm, 3 i bröstet och 3 i benen. Han får -3 på alla SMI-baserade färdigheter och -3 på initiativ.</EM>

Utmattning.²
För varje sak man gör så dra ett streck. När strecken är mer än (dubbla BC för FYS) så får man -1 på SMI-baserade färdigheter och Initiativ. Rida och springa ger 2 streck.
Skjuta med avständsvapen ger inget streck men man får å andra sidan inte vila.
Man kan radera (BC för FYS) streck per SR som man vilar.
VARNING! Denna regel kan göra striderna grymt mycket längre så det är därför jag kör med dubbla FYS så man inte får hur mycket minus som helst (skada + utmattning).
<EM>Exempel: Olgar har FYS 15 och har gjort gjort 7 handligar under striden. Han får -1 på allt han gör.</EM>

Särskilda slag.
Ett vapen gör +2 i skada, rustning skyddar.

Om man slår BC för färdigheten så blir det särskilt slag och ger 1T2 erf. Detta är en husregel.
Egentligen är det ¼ av FV:t och ger inget extra erf.

Perfekta slag.
Ett vapen gör +2 i skada, rustning ignoreras liksom naturligt skydd men inte magiskt skydd.
Detta är för att göra mindre vapen bättre.

Storlek.
Om en har hälften så stor STO så får denne -1 på träfftabellen, en tredjedels STO så -2 o.s.v.
Vapenlängden negierar lika mycket minus som den är värde.
<EM>Exempel: Olgar (STO 11) slåss mot en jätte (STO 60) med ett spjut (längd 2). Olgar får (60/11=) -5 på träfftabellen men spjutet gör att han bara får -3.</EM>

Två vapen.
Ger två handlingar per SR. Måste specialiseras på en kombination. Ex. Parerdolk, kortsvärd.
Man får automatiskt hälften av det lägsta FV:t som man har i vapnena och Två vapen kan inte överstiga det lägsta vapnets FV.
Färdigheten ersätter de två vapenfärdigheterna.
Man får erf. i både vapnet och Två vapen när manlyckas och även om man kommit upp i det lägsta vapnets FV så fortsätter man få erf, man höjer bara inte.


¹ Skriv upp dessa på en lapp och ge till spelarna så de vet vad de kan göra.
² Givetvis ska spelaren hålla reda på sådant själv.

Med differens menas att det FV i färdigheten minus det tärningen visar.
<EM>Exempel: Olgar stöter med sitt spjut och får 5. Han har FV 17 och får differensen (17-5) 12.</EM>

BC (baschans) är följande. Egentligen har bara grundegenskaper som har BC men jag kör med att färdigheter också har det.
Värde på grundegenskap: BC
1-3: 0
4-8: 1
9-12: 2
13-16: 3
17-20: 4
21-25: 5
+5: +1

Jag har även laddat upp ett Worddokument med där alla mänskliga vapen finns samlade.
Jag är inte orginalförfattaren men gjort modifikationer och gjort om priserna för att anpassas till Expert. Orignalförfattaren är Håkan Jonsson, en storebror till en spelare i gruppen.

/[color:green]Han</font color=green> som hoppas att han får respons på detta
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<I>Blödning.²
1 KP i kroppsdel. Blöder 1 KP per SR.</I>

Kroppsdelar är ett ofog som inte har i DoD att göra. Vapnen är anpassade för att handskas med hela personer med runt 5-15 totala KP, inte för att handskas med kroppsdelar där man är glad om man har 5 KP. Införandet av kroppsdelar är, enligt min ringa mening, nog den enskilt största försämring som DoD utsatts för.

I och med att vapens skada är slumpmässig får man redan in en simulation av att olika delar är olika ömtåliga. Gör man 9 poäng i skada med sitt bredsvärd har man träffat nånstans riktigt otrevligt. Gör man 2 poäng med sitt tvåhandssvärd var det en nästan-miss i en arm.

Det hade iofs inte så mycket med dina regler att göra, men jag kände att jag ville säga det ändå.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Idmur

Veteran
Joined
5 Jan 2001
Messages
24
Kroppsdelar är ett ofog som inte har i DoD att göra.

Jag håller inte riktigt med dig i det påståendet...
DoD är faktiskt ett av de få spelen som klarar av kroppsdelsreglerna på ett bra sätt. Och det gör ju bara spelet bättre...
 
Top