Nekromanti Egna regler till figurspel i andras världar

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Hej. Jag håller på att fixar med egna regler till olika figurslagspel.

Det är en del frågor om copyrigt och allmänt hyfs som jag hoppas att nån här kan hjälpa mig med.

Jag vet att ingen troligen bryr sig om att jag bryter mot copyright och upphovsrätt ifall jag inte sprider det jag skriver. Problemen kommer när jag ska dela med mig utav det jag har gjort.

Här kommer min fråga:

Jag hade tänkt att göra ett allmänt regelsystem som jag uppmanar till att använda i andra spelvärldar vilka jag inte själv har gjort.

Jag hade även tänkt gör trupplistor för ett regelsystemet, men använda mig utav spelvärldar från andra spel tex. Warhammer och Warzone.

Får jag göra så?

Jag kommer inte att kopiera några texter. Dessutom kommer jag att tydligt att säga att det jag srkiver inte är något officiellt material. Samt att alla namn och saker är (c) eller (tm) "den som gjort det"

Spelet tänkte jag sprida som gratis PDF på internet samt ge till folk i min spelförening.

EDIT: Ändrade rubriken och kom på att jag egentligen bara hade en fråga.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Referat

Det du gör är helt lagligt så länge allt det du gör är ditt eget material (eller att du fått tillåtelse av den/de som äger upphovsrätt)
Att referera till något är helt lagligt, illa vore ju annar för då kunde man ju inte skriva så mycket om saker i tidiningar ju :gremwink:

Så gör du reglesystem, ska väl inte vara några bekymmer alls så vitt jag kan se
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Tack för hjälpen

Ok. Referat verkar vara lagligt ja, men vad som verkar vara olagligt är att sälja sitt spel på ett annat spels bra namn. Det blir visserligen en helt annan sak om man tar betalt för det man gör, men det var inte det jag tänkte mig.

Jag började en liknande diskussion på Rollspelsmakarforumet.

Bara ifall du är intresserad.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Figurspelsregler eyh? Nyfiken... vad är det för typ av spel då? Stora slag i olika miljöer eller?

/Johan
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Nyfiken... vad är det för typ av spel då?
Det var tänkt att bli väldigt expanderade husregler till Warzone. Får se om det blir något, jag fick just reda på att det kommer nya regler till warzone inom någon månad. Jag får kolla hur dom är först.

Stora slag i olika miljöer eller?
Nej, små slag i olika miljöer. :gremwink:

Det är det som är fördelen med warzone, att det inte behövs tusentals (överdrivet) figurer för att spela.
 
Top