Nekromanti Eget Skadesysstem

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Stridsupplevelser

Jag läste någonstans att det amerikanska försvaret räknar med att ca 5% av infanteristerna kommer vara "stridseffektiva" i ett skarpt läge.

Uppenbarligen spelar de inte tillräckligt mycket rollspel... (om man får tro D&B :)

Det är lite som det står skrivet i N2/Eon angående färdigheten Stridsvana - att en mer stridserfaren individ agerar nödvändigtvis inte snabbare än en oerfaren, men de handlar betydligt mer "rätt".

Vilket är väldigt bra IMHO. Stridsvana kan nog vara mer avgörande i många situationer än ren färdighet i skjutvapen eller liknande.

Hur som helst verkar det olämpligt att förklara den låga träffstatistiken vid automateld i NT med att det skulle röra sig om ovana vid strid... denna ovana hanteras ju redan av annan mekanik och borde slå olika mot vana och ovana kombattanter. :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Eget skadesystem

"Det är ju bra... tänk så höga förluster det hade blivit vid storminigen av Normandie om tyskarna vågat använda sina vapen och dessutom kunnat träffa något :)"

Du har aldrig funderat på varför befäl föredrar veteraner framför gröngölingar?

"Vardå i SoldF och vilken upplaga?"

SoldF 1979 del 1; sidnummer får jag kolla när jag kommer hem.

"Helfigur på 200-300 meter torde ju vara ännu svårare att träffa än halvfigur på 100 så dina siffror verkar konstiga."

Jag kan minnas fel (uppenbarligen gör jag ju det) på den uppgiften, det medger jag, eller blanda ihop dem med 1991 års ballistiska statistik från FBI.

"Tyvärr är denna "spärr" inte så värst pålitlig. Folk kan fås att göra rätt hemska saker om de beordras till det av en auktoritetsfigur..."

...speciellt om de får för sig att deras egen säkerhet är på spel om de inte gör det, och speciellt om de pressas en del. Som sagt var, genom drill, belöningar och bestraffningar kan man pressa folk förbi spärren.

En del har en starkare spärr än andra. Det är helt individuellt, vilket experimentet som du nämner också påvisade: en hel del (som de som visar på experimentet nästan aldrig nämner, eftersom det motbevisar deras punkt) skickade inte strömstötar alls, och en del fann det enkelt att gå över spärren. "En stor procent" är trots allt ett rätt luddigt uttryck.

"Jag önskar att verkligheten såg ut mer som du beskriver den men tyvärr kan jag inte tro att det är så... titta på fd jugoslavien t.ex..."

Tja, jag är tämligen övertygad om att verkligheten ser ut som den gör. Nästan oavsett vilka historiska källor som jag konsulterar - från rapporter från Vietnam till dokument angående Andra Världskriget - så ser jag samma mönster: den gemene skyttesoldaten är komplett urusel på att skjuta. Excesserna står de som redan pressats förbi gränsen för - det är liksom inga gröngölingar som massakrerar Srebrenica eller gasar judar, utan erfarna soldater.

"Om man siktar (det _går_ att sikta, det är vad kornen finns där för) borde däremot statistiken vara bättre."

Och det tror du att du hinner? Du får vara snabb som en räka och iskall som en Findus Torskfilé om du ska hinna och framförallt våga ta dig tid att sikta mot den lede fi när det knattrar och smäller omkring dig. Nähädu, i en någotsånär verklig situation så är det "hellre än bra" som gäller.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Eget skadesystem

Du har aldrig funderat på varför befäl föredrar veteraner framför gröngölingar?

Alla neotech-rollpersoner är knappast gröngöligar eller hur?

Jag kan minnas fel (uppenbarligen gör jag ju det) på den uppgiften, det medger jag, eller blanda ihop dem med 1991 års ballistiska statistik från FBI.

Till saken hör i.o.f.s. att det knappast är ren automateld de talar om i den delen av soldf. Om riktad enkelskotts-eld har 50%ig träffchans så är det kanske inte helt orimligt att vilt automateldssprejande har mycket lägre en så per skott räknat... så du kan ha rätt :)

"En stor procent" är trots allt ett rätt luddigt uttryck.

Tja, jag har inte boken här... jag kan kolla upp det :)
Jag har för mig att det var rätt stort, typ 40% men det var ett par år sedan jag läste det så det kan vara helt uppåt väggarna.

Och det tror du att du hinner? Du får vara snabb som en räka och iskall som en Findus Torskfilé om du ska hinna och framförallt våga ta dig tid att sikta mot den lede fi när det knattrar och smäller omkring dig. Nähädu, i en någotsånär verklig situation så är det "hellre än bra" som gäller.

Det säger jag inget om... Däremot: Det _går_ att sikta och det _går_ att träffa med långa automateldsserier i täta grupper med rätt stor säkerhet. Det kanske inte är så smart eller önskvärt att göra detta eller lägga tid på det i strid men det skulle _gå_... vilket Neotech reglerna inte lämnar särskilt mycket utrymme till.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Givetvis!
Så länge det är såpass bra skrivet att folk förstår reglerna (inte det lättaste, när det gäller regler).

NoGo tar emot allt mellan himmel och jord! Så att alla vet, allt från en treraders beskrivning av konservburkar i Neotech till alternativa spelvärlda och regelsystem.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Om beskrivningen av konserburken består av en rad då, tar du inte med det då? /images/icons/smile.gif.

/Seinet Wintermute - Bara kände för att skriva ett litet busigt inlägg här.

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv! (när det nu kommer)</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>

 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Stridsupplevelser

På ett sätt gör det det i N2 - ovana RPer får inte ens chansen att skjuta. =)

-Marco Behrmann
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Eget skadesystem

Det kanske inte är så smart eller önskvärt att göra detta eller lägga tid på det i strid men det skulle _gå_... vilket Neotech reglerna inte lämnar särskilt mycket utrymme till.

Läs på dina regler innan du kritiserar dem - reglerna i N2 tar visst hänsyn till det. Är du så kall att du siktar så sänks din svårighet och med sänkt svårighet ökar chansen att få perfekt slag markant. Och vad sker med MEI vid perfekt slag...?

-Marco Behrmann
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Eget skadesystem

Aha, det kan ju förklara en del... Om man skjuter på måfå efter spårljusen så är det klart att man träffar rätt kasst statistiskt sett... Om man siktar (det _går_ att sikta, det är vad kornen finns där för) borde däremot statistiken vara bättre.

Ett litet problem med att sikta längs pipan på Ksp58... mynningsflamman gör att du knappt ser ett smack...
Då är det bra att ha nån som slår dig på hjälmen för att få dig att rikta elden åt rätt håll....

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
jo för fan. jag är jävligt intresserad.
jag skulle vara tacksam om du kunde skicka mig lite info om det till email-adressen nedan

MVH
 
Last edited by a moderator:

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
preview alpha beta

Ehh... döm själva. Det är det layoutade dokumentet med grundregler. Inte klart. Fattas strid, skador och neotechplugin.

Snow
Dead, but still walking around
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
och här kommer filen!

som skulle in i förra inlägget.

Snow
Dead, but still walking around
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Eget skadesystem

mynningsflamman gör att du knappt ser ett smack...

ehm? talar vi nattskytte här eller?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Eget skadesystem

Läs på dina regler innan du kritiserar dem - reglerna i N2 tar visst hänsyn till det. Är du så kall att du siktar så sänks din svårighet och med sänkt svårighet ökar chansen att få perfekt slag markant.

Mjo, men det är ju inte riktigt motsvarande den möjlighet man i verkligheten har att faktiskt sätta alla kulorna i en tät grupp. Det krävs inget extraordinärt för det. ksp58 på stativ hoppar inte så fasligt mycket alls så rekylen är inget problem. Om jag klarar det första gången jag håller i vapenfanskapet borde ett proffs också kunna klara det.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Eget skadesystem

ehm? talar vi nattskytte här eller?

speciellt nattskytte... men även dagtid... ksp58:an är inte välkänd för sin lilla diskreta mynningsflamma...
Faktum är att det är nästan omöjligt rikta elden samtidigt som man skjuter i liggande ställning, utan man får skjuta korta skurar och korrigera efter hand eller ha någon som korrigerar elden till dig... förslagsvis samma person som länkar på nya band...
Nu säger jag inte att en ksp är innefktiv skött av en ensam liggande man, men den är jävligt mycket bättre med två...

Och jag talar av erfarenhet...


Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Eget skadesystem

Hmm... Jag har skjutit 58:an både löst och skarpt. När man skjuter löst är det en helvetisk mynningsflamma. Det kommer man ihåg eftersom man ofta var på "fel" sida och såg det blinkande ljuset och hörde de dova knallarna. Jag har däremot ett minne av att jag avlossar 20 skott (det var vad jag laddat bandet med) mot en grupp sabmål på 70 meter. Jag ser alla skottens nedslag (de går över och slår in i sandbanken bakom). Det blev lite rökigt mot slutet och damm från marken virvlar up. Mynningsflamman är dock inte alls störande på dagen. Jag hade inga som helst problem att inse att jag skulle rikta lägre nästa salva. Om avståndet ökar har man säkert mycket bättre koll om man ligger bredvid, men det beror nog inte på mynningsflamman.
Jag har aldrig skjutit skarpt på natten så det kan jag inte uttala mig om. Jag har bara skjutit kpist löst (fullauto ett mag i taget), den ser ut som en blinkande gasspis.

För att säga något helt ovidkommande föredrar jag Max Payne hundra gånger över flashpoint :)

Snow
Dead, but still walking around
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Automateld.

Jag visste inte att du hade varit i strid. ,-)

BTW - för banskytte krävs enbart ett lyckat slag för att träffa där man vill.

-Marco Behrmann
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Automateld.

Jag visste inte att du hade varit i strid. ,-)

Har du?


Nåja, vi får väl ha olika åsikt om detta :)





<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Vindhand on 2001-08-21 17:28.</EM></FONT></P>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Eget skadesystem

Tja, jag har enbart testat skarpskytte på dagen och jag noterade ingen störande mynningsflamma. Klar sikt hela tiden, ingen notervärd mängd rök.

Skjuter man med träplugg så kan jag föreställa mig att det både blir rök och eld av denna när den träffar lösskjutningsanordningen... men det torde väl inte vara ett problem i krig :)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Eget skadesystem

Tja... mynningsflamman varier rätt kraftigt med ammunitions typ, vilket läge gasregulatorn står på och hur pass väl urdragen pipan är...

Det går att se längs pipan med rikt medlen är näst intill överflödiga i de flesta fall då det är lättare att rikta efer nedslagen, och en andreskytt/laddare ser dem betydligt bättre än skytten själv.

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Eget skadesystem

Det går att se längs pipan med rikt medlen är näst intill överflödiga i de flesta fall då det är lättare att rikta efer nedslagen, och en andreskytt/laddare ser dem betydligt bättre än skytten själv.

Det kan jag tro på... spårljus m.m. är mycket trevligt :)
 
Top