Eget material till rollspel

Nidvisa

Veteran
Joined
6 Dec 2019
Messages
36
Jag diskuterade med min 1,5 åring och funderade på en sak. Många har ju lite husregler till system man spelat länge. Vi had en fyllelista vi använda i flera spel tills den försvann i en flytt. Folk skapar egna rasar, klasser och rymdskepp. Jag upplever att mycket mer sådant delas med av inom OSR och inte inom brp. Iaf inte i Sverige. Kanske bara jag som missar det dock. Hur upplever ni andra det? Och ni som har internationell erfarenhet. Är det någon skillnad i olika delar av världen? Handlar det om licenser eller bara att folk som spelar brp inte skriver ner lika mycket?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Jag tror att om folk hade haft tillgång till datorer och internet i större omfattning 1985-1995 så skulle det funnits oändligt med material till Drakar och Demoner och Mutant tillgängligt. Nu skrevs det istället ner på vanliga papper och förvarades i pärmar och byrålådor där ingen annan än författaren och eventuellt hens spelgrupp hade glädje av det.

Så det var väl mer så att BRP var stort vid fel tidpunkt än att folk inte gjorde eget material. Jag gjorde massor.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Det fanns massor med material till både DoD och Mutant online sent 90-tal/Tidigt 00-tal, när folk började skaffa egna hemsidor, och det fanns massor av aktiva småforum om allt möjligt (jag minns med värme pyris patrioter. Det fanns hur mycket material som helst om vad du än ville ha med äventyr, husregler, extramaterial...

Jag minns att jag nån gång laddade ner en supermaffig lista till DoD på alla möjliga sorters örter, deras effekter, växtplats etc... Var du än var i Ereb Altor kunde du dra fram den listan och ha dussintals olika nyttoväxter. Och det fanns sånna grejer om allt möjligt man kunde få tag på.

Men... tror ett av de stora problemen var att alla dessa grejer existerade för sig själva, som isolerade öar kontrollerade av enskilda individer. Så allt eftersom folk slutade spela rollspel och skaffade familj istället så försvann de där hemsidorna med sitt innehåll. Och om dessa personer sedan började igen, ja då hade sånt där försvunnit i en eller annan flytt. Det var ju på den tiden du kunde köpa typ alla gamla äventyrsspelsboxar i så gott som nyskick för en hundralapp styck, eftersom det fanns så många av dem i omlopp som folk sålde av.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,845
Location
Off grid
Jag diskuterade med min 1,5 åring och funderade på en sak. Många har ju lite husregler till system man spelat länge.
Jag har också vid flera tillfällen försökt diskutera rollspelsmaterial med 1.5-åringar, men det har sällan gett nåt.

De verkar hålla på sina husregler mer än vad vi gamlingar gör. Några äventyr har det dock resulterat i. 🤔

//EvilSpook
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
597
Location
Göborg
Jag har snarare fått intrycket att det har gått tillbaka till hur det var före webben; allt material stannar på den egna datorn istället för att publiceras på hemsidor med blinkande uppmaningar om att snart komma tillbaka. De gånger jag numera letat material har jag numera allt som oftast inte hittat något. Förvånansvärt ofta hamnar jag på ett forum där någon frågar efter material... Det känns som om ambitionskraven är så mycket högre nu; tröskeln till att publicera på DriveThru är rätt hög och det tar tid att fylla en wiki.

Vilka vägar publiceras material inom OSR? Hur länge finns det sedan tillgängligt?
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
597
Location
Göborg
Det jag försöker komma fram till är två teser: 1) Det produceras fortfarande lika mycket material per capita nu som förr men det sprids inte, alternativt 2) Det produceras fortfarande lika mycket material per capita nu som förr men det sprids via mycket snävare kontaktnät, Google räcker inte längre för att hitta det.

Nollhypotesen blir väl 0) Det produceras mycket mindre mängd material per capita nu, det är därför det är så svårt att hitta något.

Jag står personligen och väger mellan 1 och 2. Orsaken till 1 skulle i så fall vara att 1b) de (självpåtagna) kraven på grafisk kvalité är så höga och/eller 1c) det finns inte samma naturliga sätt att sprida det som med en hemsida (en bilaga på ett inlägg i ett forum är inte alls lika lätt att hitta/länka till för andra).
 
Top