Nekromanti egenskaper <-> färdigheter

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag fick en liten idé om ett annorlunda sätt att koppla grundegenskaper till färdigheter. Det känns litet trist att de bara används (i bästa fall) till att öka eller minska ens FV i olika saker. Som i EDD där skillnaden mellan smidighet 3 och smidighet 18 är ungefär +3 på relevanta färdigheter.

Vad jag tänkte var att man skulle helt dissociera egenskaperna från färdighetsvärdena och i stället använda dem på ett annat vis: för att förhindra fummel.
När tärningen i EDD landar på 20 skulle man, i stället för att slå för samma färdighet igen, slå ett slag för motsvarande grundegenskap. 20 med kortsvärd skulle därför innebära fummel omm jag därpå misslyckas med ett smidighetsslag.

Denna mekanik skulle representera hur man genom sin generella talang inom området kan styra upp ett tekniskt misslyckande till att inte bli fullt så illa; som när man halkar till men lyckas hålla sig på benen eller när man räknar katastrofalt fel men inser att svaret är totalt orimligt.

Bra/dåligt?

(btw: systemet det primärt är ämnat för är inte EDD, men jag tyckte det var enklare att förklara med något som alla känner till :)
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Det var inte en dum idé men det kommer endast att pressa fuskarna och grundegenskaps jagarna ännu mer att få högre på dessa.
Men idé är intressant och troligen inte helt fel...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja.. Om man nu vill låta grundegenskaperna påverka färdigheterna så bör det nog gälla dom HELT, inte bara fummel. (Det vet ju alla att jag tycker, om dom läst mina tidigare poster.) Och sedan så vill jag ha kvar mina fummel! /images/icons/smile.gif Nä, men allvarligt så låter det helt.. bra!



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Om man nu vill låta grundegenskaperna påverka färdigheterna så bör det nog gälla dom HELT, inte bara fummel.

Jo, det är ju en poäng... det finns ju inget som hindrar en kombination dock :)

Och sedan så vill jag ha kvar mina fummel!

Det är nog sällan så att det finns ett optimalt system för alla fall. /images/icons/smile.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det var inte en dum idé men det kommer endast att pressa fuskarna och grundegenskaps jagarna ännu mer att få högre på dessa.

Mjo, man är aldrig säker för sådana :/

Men idé är intressant och troligen inte helt fel...

Whee /images/icons/smile.gif
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Fanns det ett optimalt system skulle det väl inte finnas fler än ett? :)

Feliath - vägrar flashiga gula flinande gubbar
 

Stearn.com

Veteran
Joined
3 May 2001
Messages
130
Location
Sollentuna
Hmmm..... Jag e förvirrad men jag spelar med systemet som tillhör spelett och struntar i om det e kronligt HA
Jag fuskar ändå inte(skulle göra gubbe men vet ej hur)
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Ett optimalt system ser nog alldeles för olika ut hos olika personer, tyvärr :)

Om man vill kan man öka kostnaden för färdigheter när dessa når samma värde som grundegenskapen, detta skulle få en mer generell genomslagskraft för grundegenskaperna...
Och defeninivt inte sätta stopp för fuskarna :)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Det var inte en dum idé men det kommer endast att pressa fuskarna och grundegenskaps jagarna ännu mer att få högre på dessa.

Mjo, man är aldrig säker för sådana :/<p><hr></blockquote><p>Det kan man ju i och för sig styra upp med poängen som finns tillgängliga för grundegenskapsvärdesköp eller tärningskombinationen om de slumpas...

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
När tärningen i EDD landar på 20 skulle man, i stället för att slå för samma färdighet igen, slå ett slag för motsvarande grundegenskap. 20 med kortsvärd skulle därför innebära fummel omm jag därpå misslyckas med ett smidighetsslag.

Denna mekanik skulle representera hur man genom sin generella talang inom området kan styra upp ett tekniskt misslyckande till att inte bli fullt så illa; som när man halkar till men lyckas hålla sig på benen eller när man räknar katastrofalt fel men inser att svaret är totalt orimligt.


Frågan är ju om inte skickligheten i att använda t. ex. ett vapen också spelar roll? Kanske är det optimala att ha färdighetsvärden där grundegenskapen spelar en väsentlig roll och använda dessa både vid ageranden och fummel?

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Stearn.com

Veteran
Joined
3 May 2001
Messages
130
Location
Sollentuna
Jag har lösningen!!!!!!!!/images/icons/cool.gifSela bara inte med fuskare./images/icons/laugh.gif

May the force be with me!!!
 
Top