Nekromanti Egenkomponerade moduler till andras spel

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Varför gå med på d20STL?

Jag måste erkänna att jag har haft mycket svårt att hitta referenser till ett varumärke som dessutom har ansetts vara en bild - dvs skyddat av URL. Jag kan tänka mig att det beror på att logotyper vanligen endast är utsmyckade ord och därför inte kan skyddas av URL. Det bild som växer fram är dock att en logotyp visserligen kan vara en bild (och alltså ha skydd enligt URL) men när denna bild används som ett kännetecken gäller bara VML. Överfört på D&D-logotypen så skulle det betyda att den visserligen är en bild men skall behandlas som ett varumärke - vilket betyder att privat användning är fri.
För att räta ut mina egna tankar :gremwink:

Syftet med ett varumärke är att skapa ett särskiljande kännetecken som symboliserar en produkt, om detta varumärke är en bild så ligger det inte i varumärkesägarens intresse att varumärket också används som en bild - frikopplad från produkten. Alltså gäller VML för användning av alla varumärken även om varumärket råkar vara skyddat av URL som en bild. Om varumärket av någon anledning blir avregistrerat eller på annat sätt slutar vara ett varumärke så kan det fd. varumärket i egenskap av en bild i stället få skydd av URL. Varumärken som inte också är bilder borde inte rimmligtvis kunna skyddas av URL.

Sådeles: privat användning av varumärken är fri, oberoende hur varumärket ser ut, vare sig det är ett eller flera ord, om det är en bild, en färg, en doft eller 'what ever'.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Varför gå med på d20STL?

Det låter som en orimlig bedömning då .com inte är en amerikansk TLD, utan sedan länge är internationell.
Är den verkligen det formellt?

Rimligare är väl att jurisdiktion avgörs efter var servern är fysiskt placerad eller var ägaren till domänen/webplatsen är bosatt.
Håller med. Mer servrar på Sealand!

Eller skulle en publicering på www.rollspel.nu bedömas efter Niues lagar?
Å fan, jag har alltid trott att den av Sverige annekterade domänen 'nu' har stått för Nassau. Man lär sig något nytt varje dag.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Varför gå med på d20STL?

Reservdelstillverkare får ange att deras produkter kan användas med ett visst varumärke men detta får inte ske så att man kan tro att varan kommer från innehavaren av varumärket eller sker med dennes tillåtelse.

Den sista inskränkningen är intressant för rollspelstillverkare, med hjälp av denna regel kan man ge ut t.ex. en rollspelsvärld och informera kunder om att produkten går att använda med ett visst regelsystem.
Tackar, det var det jag var ute efter.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Varför gå med på d20STL?

Så lagen talar om att just detta är ett exempel på en otillåten handling. Implicit borde då allt annat vara tillåtet, men juridik följer inte alltid boolsk algebra. Har du något rättsfall som visar på vad som tillåts? Eller något stycke ur lagens förarbeten?
Men så länge som man gjort en rimlig tolkning av lagen så brukar en eventuell rättsprocess vara förstående och även om man förlorar så blir det lindrigt.
 
Top