Nekromanti Egenknåpade stridskonster efterlyses!

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Hur fungerade Magi som Moment? [NT]

Nja, jag var bara lite små :gremelak: och svarade med en motfråga.

Nej tanken är att efter som andra spel, minst 1, har implementerat "SpellSwords". Magiker som slåss med svärd samtidigt som de väver en besvärjelse, så ser jag inget hinder att det skulle fungera i Eon.

Blir man träffad så blir det ju fortfarande SVÅRT att behålla besvärjelsen.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Hur fungerade Magi som Moment? [NT]

Jag själv förstår fortfarande inte riktigt hur "magi" fungerar som moment... ersätter det något/några av alstra-/transformera-/besvärjelseslagen i strid, används den för att skydda sig mot dissipation vid smärta, eller gör det något annat?

Nej tanken är att efter som andra spel, minst 1, har implementerat "SpellSwords". Magiker som slåss med svärd samtidigt som de väver en besvärjelse, så ser jag inget hinder att det skulle fungera i Eon.
Du ser uppenbarligen rätt, eftersom Eon har regler för hur det fungerar att väva magi i strid, även samtidigt som man slåss (+Ob1T6 i modifikation för varje annan handling som vanligt, om jag minns rätt).

Så, kan du nu förklara (och gärna ett eller två spelexempel) på hur magi fungerar som moment i era husregler? :gremsmile:
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Hur fungerade Magi som Moment? [NT]

Jepp.

Men vad står det om Tekniken; Två vapen?

Det är främst den jag är ute efter.
För alla hamnar förr eller senare, igentligen förr, i närstrid.
Som jag sa tidigare så är det dumt att stå och låta sig plockas. Då är det bättre att ta det lungt i X ronder och sedan överaska Fi.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Hur fungerade Magi som Moment? [NT]

Om jag tolkar ditt (något svårtolkade) inlägg rätt är alltså momentet Magi är helt enkelt något som lagts in så att en person både kan kasta magi och använda sitt vapen i samma runda utan svårighetsökning mha. (en ganska fri tolkning av?) tekniken Två vapen?
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Hur fungerade Magi som Moment? [NT]

Även om detta är fallet, hur förklarar det hans tidiage hänvisning till att "Hålla kvar besvärjelser"?
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Re: Hur fungerade Magi som Moment? [NT]

Det borde mena på regeln om att "tappa koncentrationen". Att man avbryts väva besvärjelsen alltså... Men det gör man ju om man bara får ett poäng smärta så det är nog mer än "SVÅRT" om man blir träffad av ett vapen som han skrev... Pansar kan väl vara en lösning förstås.
 

Eon-Viktor

Veteran
Joined
31 Dec 2006
Messages
24
Location
Sigtuna, Uppland.
Re: Hur fungerade Magi som Moment? [NT]

Ja, precis. Kan man inte tänka sig att det är en teknik och att den får heta typ "Koncentrationsförmåga" (eller helst något bättre) och att det fungerar lite såhär:

När magikern erhåller smärta så får den slå ett svårighetsslag mot stridskonsten för att behålla koncentrationen istället för att automatiskt tappa den. (Ob3T6+modifikationer av smärta och utmattning?)

Det ska jag lägga till i min tekniksamling iallafall. Fast den kanske behövs finslipas lite?
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Hur fungerade Magi som Moment? [NT]

Som jag tänkte det så var det bara för att 1ggr/ronda kunna göra en extra handling (inom magi).
Biten om att få en bättre tålighet VS smärta hade jag inte funderat så mycket på.

Men tanken är rätt.

Vad sägs om... "Mental fokusering" ?
Som du inte kan köpa in fr början utan som du måste köpa in senare i kariären, som avancerade tekniker.

Jag kör med husregeln Ob3t6+Smärta VS PSY.

Med tekniken skulle man kunna sägga Ob2t6+(Smärta/2) VS (Stridskonst+PSY)/2

Det har jag måttat mellan tummen och armbågen.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Min? Jag har ingen som använder sig av jättebågen i fråga... min längsta RP är väl runt 2 meter (Aunurier)...
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Hur fungerade Magi som Moment? [NT]

To be perfectly honest så tycker jag att tekniken är bra men att magikern fortfarande borde tappa koncentrationen om han utsätts för en allvarlig skada (detta innebär alltså att tekniken hjälper magikern att behålla koncentrationen i lägen där denne utsätts för störande moment såsom örfilar eller mindre allvarliga skador [där den reducerade skadevärkam inte når upp till tio]) eftersom det är vid den skadegränsen som en närstridskille blir såpass chockad av skadan att denne inte kan utföra eventuellt deklarerade anfall.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Hur fungerade Magi som Moment? [NT]

För att i det fallet, samt många andra så följer jag regelboken? Am I not?
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Hur fungerade Magi som Moment? [NT]

Öööh...

Vad jag vet så finns det ingen vägledning ang mängden smärta en Magiker kan utstå innan den tappar koncentrationen för en besvärjelse.
Ska man tolka det som står övernitiskt så tappar man koncentrationen redan vid 1p smärta.

Så mitt svar blir, nej.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Hur fungerade Magi som Moment? [NT]

Nu var det inte det jag pratade om, för det har du helt rätt i och så har även vi kört. Jag pratade snarare om den teknik som nämnts tidigare i tråden, där det föreslogs att en magiker tränad i den tekniken i en stridskonst får slå ett slag mot stridskonsten för att behålla koncentrationen medans han kastar magi och tar emot smärta. Mitt förslag bestod då i att detta bara gällde om magikern mottog en reducerad skadeverkan på under tio, eftersom en krigare som mottar en reducerad skadeverkan på tio eller över blir såpass chockad av skadan att han inte klarar av att fullfölja eventuellt deklarerade offensiva handlingar.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Ber om ursäkt. Jag antog att eftersom du argumenterade för att det var möjligt så var du samma person som tidigare argumenterat för att det var möjligt. Läste helt enkelt inte namnet :gremlaugh:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Misslor är Pacifister [NT]

Dessutom är "hoppa undan" samt "Springa undan" och "Förolämpa" Orimligt bra tekniker.

(Observera att jag ändock ser det "roliga" i att utveckla en stridskonst som går ut på att du är en elak liten missla som förolämpar folk, sparkar dem i skrevet och springer iväg, jag tycker dock bara att bara för att man tycker att det låter roligt behöver man inte ignorera misslornas rasbeskrivning samt hitta på några tekniker som är bättre än de flesta i vapenmästaren bara för att få det att fungera)
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Re: Misslor är Pacifister [NT]

Men tänk om misslans föräldrar blev rånmördade av tiraker på en bakgata i Camard, ungen lämnades kvar i gränden och var tvungen att leva på sopor och gatsten. Förbittrad på världen som övergivit honom övade han pungsparkar på stadsråttor för att bli den maskerade misslehämnaren!
Han reste sedan land och rike runt i jakten på de tirakiska rövarna som dödade hans föräldrar, och krossade testiklarna på var och en som kom i vägen för honom!!!

Shit i lådan, det här börjar bli dramatiskt. Jag måste göra en kampanj av det här!

/Weilyn
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Misslor är Pacifister [NT]

Hans ben är inte så långa att han kommer åt någons testiklar :p
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Re: Misslor är Pacifister [NT]

Du kanske har rätt...

Men det var en kul idé, inte sant!? :gremlaugh:
 
Top