Eftersökes: Rollspelet som uppfyller mina drömmar

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Visst skulle FATE kunna passa? Jag har ingen erfarenhet av det men är nyfiken på det. Jag drog precis hem Fate Core och Fate System Toolkit gratis från drivethrurpg, och det verkar ha alla verktyg du behöver. Har fått för mig att det ska vara lätt att använda vilken setting man vill till det?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Visst skulle FATE kunna passa? Jag har ingen erfarenhet av det men är nyfiken på det. Jag drog precis hem Fate Core och Fate System Toolkit gratis från drivethrurpg, och det verkar ha alla verktyg du behöver. Har fått för mig att det ska vara lätt att använda vilken setting man vill till det?
FATE passar väldigt bra till vad som helst faktiskt, men det har sin egen spelstil, på gott och ont. Jag har kört det en gång för länge sedan till ett litet detektiv-scenario och vill minnas att det fungerade väldigt bra till det. Det är lite som Cthulu Dark, väldigt anpassningsbart tack vare enkla breda regler. Men det kan kännas tunt för en längre kampanj, beroende på vad man är ute efter i ett regelsystem.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
FATE passar väldigt bra till vad som helst faktiskt, men det har sin egen spelstil, på gott och ont. Jag har kört det en gång för länge sedan till ett litet detektiv-scenario och vill minnas att det fungerade väldigt bra till det. Det är lite som Cthulu Dark, väldigt anpassningsbart tack vare enkla breda regler. Men det kan kännas tunt för en längre kampanj, beroende på vad man är ute efter i ett regelsystem.
Jag insåg att jag har ett FATE-spel i hyllan: "hard" sci-fi-spelet Diaspora som är inspirerat av Classic Traveller, fast med Fate då. Det står på nån sorts skamhylla för jag har bara bläddrat lite i det, men det verkar utgå från att man ska spela hyfsat lång kampanj eftersom att innan man gör karaktärer så är det ett mikrospel där man tillsammans i gruppen ska skapa ett kluster av stjärnsystem att spela i. Och det har en massa subsystem för rymdstrider, strider med större förband, sociala konflikter, etc (tjock bok!) Så jag antar att man kan bygga på regler och system efter behov.

Edit: Diaspora system reference document
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Shadows of Esteren har förvisso en tydlig setting, men passar nog bra in i övrigt. Har en tydlig skräckram med regler som sköter det. Finns en fri intro pdf att ladda ner. Riktigt häftigt spel som inte alls fått den uppmärksamhet det förtjänar. Sjukt snyggt med. (Till skillnad från deras kackiga hemsida)

 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
84
Location
Göteborg
Vi kör vår Fantasy World-kampanj på ett sätt som uppfyller allt utom 3 och 8. Eftersom det är PbtA borde det vara rätt lätt att hacka in ett Sanity-system. Hela regelboken ligger på fantasyworldrpg.com.
Jag är väldigt lockad av PbtA så detta så absolut intressant ut. Dock verkade det lite mer slimmat map korruption och sanity om jag sett rätt?

För egen del tycker jag att "keep it together" från Kult är elegant, men vet inte hur lätt det är att integrera. En spontan möjlighet skulle kunna vara att inspireraras av "klasserna" från Fantasy World, med med övriga regler från KDL.

I ert spel, kör ni på motsvarande "keep it together"?
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
84
Location
Göteborg
Barbarians of Lemuria (och dess olika spelvärldar; Honor + Intrigue, B of the Aftermath, Dogs of War, Dicey Tales, Heroic Greece etc) har allt det du önskar.

  1. Ja. Generiskt S&S-setting som enkelt kan anpassas till egna världar (kolla in Everywhen). Har kört Conan, Western, Shadowrun, Expanse, Troubleshooters med systemet.
  2. Ja.
  3. Ja.
  4. Ja. Sänk HP bara till 5 i grund.
  5. Ja.
  6. Ja.
  7. Ja.
  8. Ja (kanske med lite modd)
  9. Ja.
BOL har jag vagt hört talas om men inte läst några regler eller liknande, men detta verkar ju uppfylla mycket av det jag söker! Ska absolut checka in!

Men förstår jag rätt ang sanity (8.) så finns den ej fullt ut i ursprungliga regler, eller är det mer den aspekten att magi ej är en del av sanity?
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
84
Location
Göteborg
Jag tror inte att du kommer att hitta ett spel som passar in på alla punkterna du listade. Så du får nog göra något slags hopkok.

Mitt förslag är i sådana fall att du skaffar Chaosiums BRP-bok, den med Den vitruvianske mannen mot gul bakgrund på framsidan. (Vet inte om det fortfarande gäller men så sent som förra veckan så fanns den till salu på drivethroughrpg för en ynkans dollar. Om du har tur så gäller det erbjudandet fortfarande.) Den är en sammanställning av alla olika regelvarianter som förekommit i Chaosiums olika spel under åren. Du nämnde CoCs Sanity-regler som något du ville ha något som liknade. Det är det ju bara att plocka direkt. Det finns även ett antal olika magisystem. Välj ett som passar in på hur du vill att magi ska fungera i din kampanj. Mig veterligen finns dock inga regler för korruption, om man nu inte tycker att det räcker med Sanity-reglerna. Men du säger dig inte vara främmande för lite egenbyggt så något sådant svänger du nog ihop på ett kick.
Missade såklart denna rean, men har den på wishlist nu i alla fall. Tack för tipset, kände ej till detta tidigare.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
84
Location
Göteborg
Jag insåg att jag har ett FATE-spel i hyllan: "hard" sci-fi-spelet Diaspora som är inspirerat av Classic Traveller, fast med Fate då. Det står på nån sorts skamhylla för jag har bara bläddrat lite i det, men det verkar utgå från att man ska spela hyfsat lång kampanj eftersom att innan man gör karaktärer så är det ett mikrospel där man tillsammans i gruppen ska skapa ett kluster av stjärnsystem att spela i. Och det har en massa subsystem för rymdstrider, strider med större förband, sociala konflikter, etc (tjock bok!) Så jag antar att man kan bygga på regler och system efter behov.

Edit: Diaspora system reference document
Jag har läst genom FATE tidigare och kände mig inte så lockad av det systemet då. Primärt kopplat till stilen här som nämnts, men det var något år sedan här nu. Får se om det har ändrats.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
84
Location
Göteborg
Jag hade först tänkt föreslå Sword & Scoundrel eller Mythras, men sen såg jag att det är en prio att strider ska vara snabbt överstökade så där går nog båda bort (båda har, med olika approach, detaljerade stridssystem som ger en hel del "innehåll" i striderna utöver bara anfall fram och tillbaka).

Warlock! kan vara värt att kolla, eller kanske Savage Worlds?

Mitt eget ständigt pågående BRP-hack (i sin nuvarande form med arbetsnamnet Korpnäbb, eftersom jag använder det som surrogat för WFRP) har en väldigt likartad "kravspec" som i trådstarten, men jag misstänker att det är lite för krunchigt även om det hade varit mer presentationsfärdigt. Men om uppslag för hemmabyggen är intressant så delar jag gärna med mig.
Vore absolut vara intressant att kika på. Gällande reglerna, skulle du säga att det är på samma nivå som Call of Cthulhu, eller något tyngre?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
BOL har jag vagt hört talas om men inte läst några regler eller liknande, men detta verkar ju uppfylla mycket av det jag söker! Ska absolut checka in!

Men förstår jag rätt ang sanity (8.) så finns den ej fullt ut i ursprungliga regler, eller är det mer den aspekten att magi ej är en del av sanity?
Från BOL Mythic-reglerna. Perilous Career: Sorcery is a fast track to power but it also brings its own price. For each rank taken as a magician beyond the first, take one extra flaw (see Chapter 5). This also applies if you advance in rank as a magician later on during the Saga.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
I ert spel, kör ni på motsvarande "keep it together"?
Behovet har inte kommit upp. Men jag tror vi hade kört ett motsvarande skadesystem som för fysiska skador även för de mentala. Jag tror dock att "Keep it together" är enkelt att konvertera så att det ger nackdelstärning "framåt" istället för minus.

Ockultisten drabbades av korruption förra spelpasset, men den har i stort sett bara narrativ betydelse i sociala sammanhang. Vi har också sagt om magi att den har ett pris, som innebär att det någonstans i närområdet skapas en motreaktion.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Vore absolut vara intressant att kika på. Gällande reglerna, skulle du säga att det är på samma nivå som Call of Cthulhu, eller något tyngre?
Ursäkta sen replik. Ska ta tag i att sno ihop något presentabelt så fort jag hinner!

Jag skulle nog säga en bit krunchigare än Call of Cthulhu på somliga områden, på ungefär samma nivå på andra.
 
Top