Eftersökes: Rollspelet som uppfyller mina drömmar

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
102
Location
Göteborg
… nåväl, i alla fall för tillfället.

Så kortfattat söker jag ett rollspel som skulle kategoriseras som "skräck i fantasysetting", men även uppfylla ett antal underliga önskemål som jag (för tillfället) tror jag eftersöker i ett nytt rollspel. Har sammanställt dem nedan.
  1. Generiskt (helst) setting eller setting som enkelt kan anpassas till egna världar, alternativt en historisk setting,
  2. Medeltida miljö (svärd och båge), men är relativt flexibelt så länge krut ej är viktigt,
  3. Klasslöst system med förmågor (tex Symbaroum), eller skill-baserat (tex DoD/BRP)
  4. Farliga strider (lågt HP, död kan infalla efter få lyckade träffar), samt mer narrativ strid (tex PbtA) eller små/få möjligheter att agera per tur (tex Delta Green). Målförtydligande: Huvudsyftet är att strid ej ska vara tidsödande, så även RPG med andra sätt att uppfylla samma mål är OK.
  5. Helst få/inga fantastiska raser, men är flexibelt.
  6. Farlig magi och ej kulturellt accepterat (tex Delta Green, Kult, svartkonst i Symbaroum)
  7. Magi ger korruption (eller motsvarande) med potentiellt dödlig utgång (tex Symbaroum och ev WFRP(?), men har lite dålig koll på systemet tyvärr)
  8. Sanity/liknande finns. Gärna kopplat till användande av magi och att uppleva magi, inklusive hemska upplevelser (tex CoC eller Cthulhu Dark)
  9. Helst ej ett alltför regeltungt system, tex är WHFR, DnD och Symbaroum för tunga spel.
Idag kör jag Symbaroum och har gjort lite regelhack, men de hacken har tyvärr hamnat på den tyngre sidan. Sedan dras Symbaroum med lite obalans som kan orsaka frustration i strid.

Tycker tex Alien RPG verkar elegant (med stress-mekaniken som kunde göra inhopp för sanity), men saknar fantasy och korruption. Har även funderat på Cthulhu Dark Ages och den ligger väl närmst till hands i dagsläget.

Dock, råkar det vara så att någon känner till något system som kan uppfylla mina önskemål ovan?

Har tyvärr inte väldigt mycket erfarenhet av så jättemånga rollspel då jag är relativt ny till rollspel; vilket kanske reflekteras i exemplen jag har ovan där det är relativt kända system. Dock är det inte alls ett krav att rollspelet är känt, bara att det kan uppfylla hela/delar av målen ovan.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Det finns antagligen något OSR-spel som även har med något system för galenskap, men annars är nog det spel jag kommer på som träffar flest krav MÖRK BORG.

1. Nej, det har en specifik värld
2. Ja, medeltida miljö. MÖRK medeltid.
3. Det finns klasser, typ, men man kan skapa rollpersoner utan dem, och de bestämmer mest vilka prylar man startar med, inte hur man utvecklas senare.
4. Ja, farliga och ganska korta strider.
5. Ja, inga alver, dvärgar eller annat oknytt.
6. Ja, magin är farlig och antagligen kättersk.
7. Nja, inte korruption, men tråkiga effekter när den misslyckas.
8. Nej. Du blir inte galen, men världen går under.
9. Ja
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Tycker tex Alien RPG verkar elegant (med stress-mekaniken som kunde göra inhopp för sanity), men saknar fantasy ...
Svärdets sång är fantasy med samma regelmotor som Alien så kanske går det att bygga ihop något av de två.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
102
Location
Göteborg
Det finns antagligen något OSR-spel som även har med något system för galenskap, men annars är nog det spel jag kommer på som träffar flest krav MÖRK BORG.

1. Nej, det har en specifik värld
2. Ja, medeltida miljö. MÖRK medeltid.
3. Det finns klasser, typ, men man kan skapa rollpersoner utan dem, och de bestämmer mest vilka prylar man startar med, inte hur man utvecklas senare.
4. Ja, farliga och ganska korta strider.
5. Ja, inga alver, dvärgar eller annat oknytt.
6. Ja, magin är farlig och antagligen kättersk.
7. Nja, inte korruption, men tråkiga effekter när den misslyckas.
8. Nej. Du blir inte galen, men världen går under.
9. Ja
Ah så klart, MÖRK BORG har jag funderat på (och faktiskt äger)! Den uppfyller mycket här som du säger. Vet jag hade lite saker med det som jag inte gillade jättemycket, tex slå mot en svårighetsdrag, samt att systemet med olika pergament med magi (om jag förstod det rätt) inte helt föll mig i smaken (möjligen pga det känns lite DnD för mig).

Men det är helt sant att det relativt elegant uppfyller det mesta på listan. Det kan absolut vara värt ett försök om inte något annat passar bättre.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
102
Location
Göteborg
Svärdets sång är fantasy med samma regelmotor som Alien så kanske går det att bygga ihop något av de två.
Detta har jag också nosat på faktiskt och köpte det nyss på engelska på Humble Bundle (jepp, har ett problem med köp).

Tänker du då att man tex kallt tar tex stress fr Alien och kör med det i Svärdets sång exempelvis?

Förstått det även går mot lite OSR och antar därmed bör vara dödligt etc? (Tyvärr ej än hunnit läsa in mig fullt i reglerna.)
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
102
Location
Göteborg
Gissar du vill ha ett färdigbakat system, eller är du villig att modifiera ett som finns?
Bra fråga! Ska kika på det du skickade, men tycker det faktiskt är en rolig del av rpg att få göra egna modifieringar (att förmedla till spelare är en annan femma dock…)
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Hmm. Alltså Noir innehåller allt det där men är inte fantasy. Så jag säger det bara för kännedom.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
102
Location
Göteborg
Okej, Noir vet jag finns men tyvärr ej mycket mer än det. Gillar skarpt estetiken av tex framsidan, men vet inte hur mycket man behöver arbeta för att omvandla det till en mer tidig setting.

Jag gillar Kult från Helmgast och har även funderat på om det kunde vara ett alternativ. Bara nu i morse såg jag på Kults facebooksida (av alla ställen) reklam för ett scenario i 1600-talet. Dock är just arbetet att omvandla till tex medeltid etc något jag i bästa fall skulle undvika.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,835
Location
Off grid
Skulle säga att punkterna 1-5 och 9 kan vara vilket fantasyspel som helst. Då vi pratar generiska kan du ju själv anpassa världen, skadesystemet, raserna, krut, etc. Punkterna 6-8 är dock mer ovanliga och jag har inget klockrent på lager.

Jag tror att du får ta nåt vanligt system du gillar och haka på husregler för magi och sanity?

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
En röst till på någon av Call of Cthulhu-varianterna här; Dark Ages för medeltid eller Invictus för romare. I Cthulhu Through the Ages finns även riktlinjer för att spela i Mythic Iceland med go’a blodsfejder och draugr runt varje krök (och det finns väl en setting-bok för just Mythic Iceland, men jag minns inte om den var specifikt gjord för CoC eller BRP i allmänhet).
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Okej, Noir vet jag finns men tyvärr ej mycket mer än det. Gillar skarpt estetiken av tex framsidan, men vet inte hur mycket man behöver arbeta för att omvandla det till en mer tidig setting.

Jag gillar Kult från Helmgast och har även funderat på om det kunde vara ett alternativ. Bara nu i morse såg jag på Kults facebooksida (av alla ställen) reklam för ett scenario i 1600-talet. Dock är just arbetet att omvandla till tex medeltid etc något jag i bästa fall skulle undvika.
Det finns ofta att få för en rätt billig penning i andra hand. Kan vara kul som inspiration.

Det fanns faktiskt planer på att göra en fantasysetting till spelet om jag minns rätt. Marco Behrmann skrev om det på forumet men de la fokus på Eon IV och Kult istället.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,142
Vi kör vår Fantasy World-kampanj på ett sätt som uppfyller allt utom 3 och 8. Eftersom det är PbtA borde det vara rätt lätt att hacka in ett Sanity-system. Hela regelboken ligger på fantasyworldrpg.com.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
Jag slår ett slag för ett av mina favoritsystem, nämligen Hjältarnas Tid. Där finns ett koncept som heter Skuld, vilket är vad man får när man använder magi. Det är väldigt enkelt att tänka sig att Skuld == Korruption.

Kan också tipsa om Warlock! som är en väldigt regellätt tolkning av WFRP, jag har skrivit en kort översikt av systemet här.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
Barbarians of Lemuria (och dess olika spelvärldar; Honor + Intrigue, B of the Aftermath, Dogs of War, Dicey Tales, Heroic Greece etc) har allt det du önskar.

  1. Ja. Generiskt S&S-setting som enkelt kan anpassas till egna världar (kolla in Everywhen). Har kört Conan, Western, Shadowrun, Expanse, Troubleshooters med systemet.
  2. Ja.
  3. Ja.
  4. Ja. Sänk HP bara till 5 i grund.
  5. Ja.
  6. Ja.
  7. Ja.
  8. Ja (kanske med lite modd)
  9. Ja.
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Jag tror inte att du kommer att hitta ett spel som passar in på alla punkterna du listade. Så du får nog göra något slags hopkok.

Mitt förslag är i sådana fall att du skaffar Chaosiums BRP-bok, den med Den vitruvianske mannen mot gul bakgrund på framsidan. (Vet inte om det fortfarande gäller men så sent som förra veckan så fanns den till salu på drivethroughrpg för en ynkans dollar. Om du har tur så gäller det erbjudandet fortfarande.) Den är en sammanställning av alla olika regelvarianter som förekommit i Chaosiums olika spel under åren. Du nämnde CoCs Sanity-regler som något du ville ha något som liknade. Det är det ju bara att plocka direkt. Det finns även ett antal olika magisystem. Välj ett som passar in på hur du vill att magi ska fungera i din kampanj. Mig veterligen finns dock inga regler för korruption, om man nu inte tycker att det räcker med Sanity-reglerna. Men du säger dig inte vara främmande för lite egenbyggt så något sådant svänger du nog ihop på ett kick.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
959
Jag hade först tänkt föreslå Sword & Scoundrel eller Mythras, men sen såg jag att det är en prio att strider ska vara snabbt överstökade så där går nog båda bort (båda har, med olika approach, detaljerade stridssystem som ger en hel del "innehåll" i striderna utöver bara anfall fram och tillbaka).

Warlock! kan vara värt att kolla, eller kanske Savage Worlds?

Mitt eget ständigt pågående BRP-hack (i sin nuvarande form med arbetsnamnet Korpnäbb, eftersom jag använder det som surrogat för WFRP) har en väldigt likartad "kravspec" som i trådstarten, men jag misstänker att det är lite för krunchigt även om det hade varit mer presentationsfärdigt. Men om uppslag för hemmabyggen är intressant så delar jag gärna med mig.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
431
Location
Jönköping
Det går att få ihop ett hack av allt det du nämner med 2400-spelen av Jason Tocci. De är egentligen skrivna för sci-fi men det går utmärkt att använda till fantasy eller någon annan genre för all del. I varje spel finns någon liten extra regler som magi, hacking, stress, etc. Det finns även många "hack" där andra skruvar lite på reglerna. Om du plockar godbitar ur alla spelen tror jag nog att de flesta av dina punkter täcks in.

https://jasontocci.itch.io/2400
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Tänker du då att man tex kallt tar tex stress fr Alien och kör med det i Svärdets sång exempelvis?
Ungefär så. Det går inte att plocka stressmekaniken rakt av eftersom pressandet har andra effekter i Svärdets sång, men det borde gå att bygga ihop något relativt lätt eftersom spelen har samma grund.

Förstått det även går mot lite OSR och antar därmed bör vara dödligt etc? (Tyvärr ej än hunnit läsa in mig fullt i reglerna.)
Jag har inte spelat Svärdets sång, bara läst det. Det är absolut ett spel som hämtat viss inspiration från OSR, men jag är tveksam till att det känns speciellt mycket som OSR i spel eftersom reglerna är så pass detaljerade.
 
Top