Nekromanti Efterlysning på rollspel via dator

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Hej och hallå!
Jag skulle vilja ha tips på något bra datorspel som låter en ha en massa val, som i Vampire the Masquerade, men som samtidigt låter en slippa slåss..som i Vampire the Masquerade.
Med andra ord skulle jag vilja ha alla de personliga små alternativen som man också kan få i Dragon Age med flera, men slippa strida mig fram i allt hela tiden.
Någon som vet något?

/VK
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Deus Ex kanske kan vara något. Det har några år på nacken, cyberpunkspel, det finns flera vägar genom spelet, massor att tweaka.

Dock, det är en del strider i det, det är sällan man faktiskt måste döda någon dock är det ju "strid" oavsett om man skjuter med en bedövningspistol eller en raketpistol.

Spelet är coolt dock.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Japp Deus Ex, det kom ett nytt för nåt år sedan. Human revolution ifall du inte vill spela ett gammalt spel så är Human revolution ett bra alternativ.
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Deus Ex har jag hört mycket gott om, men jag har fått för mig att när det väl är strid i någon form, så är det med 'first person' view?
Jag brukar nämligen vara både usel och bli hemskt stirrig av det. Just att personer dör är annars inte problemet, men jag tycker striderna är mycket tråkigare än eventuella konsekvenser av val man gör, speciellt via dator. Att tappa på playstaionkontrollen känns bekvämare än att göra det på tangenter och mus. I bit silly, I know.

Och ja, Krank. Jag håller med du, fler undvik-knappar åt folket.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
krank said:
Det behövs en "skip combat"-knapp i spel...
Många datorspelsdesigners idag kör på devisen "Mechanics first" så jag skulle inte räkna med det.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
I Deus ex så kan man i väldigt många fall undvika strider genom att pilla med lås, hitta lösenord, krypa i ventilationssystem etc. Det är mer likt Thief än Quake om man vill spela det så.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Metal gear solid 1 (re-maken Twin snakes är också bra men har en helt annan ton) och 3. Det finns några Boss fighter du måste slåss i men i övrigt kan du smyga dig förbi alla fiender. Handlingen är grym och det finns en massa gömda grejer att hitta. Undvik 4:an och Re-venganse som pesten. 4:an förstår man inte handlingen i om man inte kört de andra och Re-vengance är bara strider hela tiden. 2:an är.... Ja, 2:an finns. Spela 1:an och 3:an först.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
[OT] Skip

Hmm, jag har något vagt minne av att nästa Zelda-spel skulle ha ett autopilotläge där man kunde släppa kontrollen och titta på när spelet spelade sig själv, och sedan plocka upp den igen när man ville hoppa in i handlingen igen.

Nu var det ett tag sedan, spelet kanske redan finns på marknaden.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
I första (och delvis i andra) Fallout så kunde man undvika i princip alla strider om man ville så länge man var tillräckligt bra på att smyga och övertala.
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Re: Whenever I smell asphalt I think of Maureen

2097 said:
Jag gillar, och har klarat, alla spelen från den studion men ville bara lista ett. För jag tänkte gillar man det ena så kommer man kunna hitta fler.
Du har helt rätt. Jag tror jag har rekommenderat Full Throttle massa gånger här omkring, så det var mer muskelminne än något annat.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Det SKA gå att spela Planescape: torment från början till slut och bara slåss med typ 3 pers, men det är något spelaren måste gå in helhjärtat för och typ följa guider...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Jocke Kofot said:
Det SKA gå att spela Planescape: torment från början till slut och bara slåss med typ 3 pers, men det är något spelaren måste gå in helhjärtat för och typ följa guider...
Hur som helst är striderna en väldigt liten del av spelet om man har ambitionen att spela "snackigt". Se dock till att ta med alla bra moddar så blir spelet mer spelbart!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
God45 said:
(re-maken Twin snakes är också bra men har en helt annan ton)
En fördel med remaken är ju att de tagit motorn från tvåan; dvs man blir inte tvungen att välja mellan att sikta eller att skjuta...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jocke Kofot said:
Det SKA gå att spela Planescape: torment från början till slut och bara slåss med typ 3 pers, men det är något spelaren måste gå in helhjärtat för och typ följa guider...
Planescape Torment är ju också objektivt det bästa CRPG som någonsin gjorts.
 
Top