Nekromanti Efterlysning: Gammelskolare

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
Det kan hända att jag är den ende, men jag måste få veta:

Finns det här fler folk som har intresse av att hålla äldre utgåvor av D&D (OD&D, Moldway/Cook, Mentzer, AD&D1ed) vid liv, och som gillar att spela dem?

d20 har sina poänger. OD&D (1974) har sina.

Eller är jag helt allena med mina böjelser?
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Jag håller med dig. Trots att jag aldrig haft chansen att avnjuta en enda session av Old School D&D så kan jag djupt känna igen mig i viljan av att bevara och fortfarande använda dessa äldre artefakter.

Finns det nått värre än när man vill spela något så innerligt, men ingen annan i din grupp vill spela det? *Tittar sorgset på sina Ed1 D&D böcker (Nån äldre reprint) och sina Star Trek RPG böcker och suckar.*
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
I ett anfall av utrensningsiver gick jag åstad och slängde mitt 1ed (2:a tryckningen av PHB, 3:e av MM, 2:a av DMG morr) och mitt OD&D för en massa år sedan när de hade samlat rollspelsdamm alltförlänge.

Suck.

Men nu vill jag så innerligt gärna spela igen. Jag har köpt 1ed på PDF.

Faktiskt vill jag inte spela riktig 1ed. Jag vill spela B/X (snabbt tjohejsystem), fast använda alla monster, formler, artefakter och klasser från 1ed.

"T'is ain't 'bout exploring characters, t'is 'bout exploring DUNGEONS!"

www.dragonsfoot.org hörde jag om en cool grej: en kille som körde en d20-kampanj, och så åkte spelarnas figurer bakåt i tiden, varpå killen helt enkelt sade: "Gammal tid betyder gamla regler!" och så konverterades figurerna och de gamla reglerna togs i bruk.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
By the way...

Ni minns väl förresten att Mentzer's basic och expert är de enda officiellt sanktionerat översatta och utgivna D&D-reglerna på svenska?

Vet ni hur man bär sig åt för att få tag i dem?
 

Belsornig

Veteran
Joined
3 May 2005
Messages
37
Location
Stockholm
Min grupp kör enbart AD&D (med mindre inslag av BXCM och 2E) och har gjort så mer eller mindre sedan 1985. Mängden oanvänt spelmaterial gör mig ändå smått bedrövad.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Ni minns väl förresten att Mentzer's basic och expert är de enda officiellt sanktionerat översatta och utgivna D&D-reglerna på svenska?

Vet ni hur man bär sig åt för att få tag i dem?
Basicboxen är inte så ruskigt svår att få tag på - den brukar dyka upp regelbundet på exempelvis konventsauktioner och där inte gå för mer än en hundring. På ett BorCon för 7-8 år sedan gick det omkring en kille och sålde inplastade sådana för 20 kr styck, och jag ångrar bittert att jag inte köpte ett par av honom (hade dock redan ett ex hemma...). Några lådor fanns också till försäljning på Tradition Järntorget för ca 5 år sedan för en hundralapp styck. Expertboxen är det däremot knivigare med och jag misstänker starkt att den trycktes i en betydligt lägre upplaga än basreglerna. Har väl sett den dyka upp någon enstaka gång på auktion, men kommer inte alls ihåg vad den gick för (vilket tyder på att den inte gick varesig jättebilligt eller jättedyrt).

//Henrik, som inte är någon "äkta" old-schooler, men som så sent som i tisdags spelledde det gamla AD&D-äventyret Trial by Fire konverterat till Castles & Crusades. Det var tyvärr inte det bästa äventyr jag spellett, men jag tror att spelarna tyckte att det var hyfsat kul när jag läste upp en del lustiga DM-notes för dem. Min favoritkampanjvärld är dessutom den första som publicerades till D&D - Wilderlands of High Fantasy a.k.a. The City State Campaign, så lite old-schoolådra har jag nog...
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
Jag, liksom de flesta andra, har också alltid kört en hybrid.

Under gymnasiet, när Unearthed Arcana kom, så körde vi en kampanj BtB.

Nu, när man funnit platser som Dragonsfoot, där faktiskt Gary Gygax själv postar, så inser man att OD&D och AD&D aldrig varit bättre än nu.

Möjligheten att få svar på regelfrågor (hur fungerar gnomernas multiklassning) är fantastisk. Eller DunkelMäster-tips.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Jag lyckades få tag i Basic- och Expert-reglerna (Röda och Blåa böckerna) för 50kr st på Tradera för något år sedan. Riktigt hyffsat skick och på engelska.

Om man innerligt vill spela detta, men inte hittar folk i sin direkta närhet så kan man ju alltid spela via forum, chat eller mail... *låter denna idé flyta runt lite*
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
Menzer 83 med Larry-Elmore-draken på utsidan (två regelhäften per box)
eller
Moldway/Cook med Errol Otus-draken på utsidan (ett regelhäfte per box)
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Tyvärr ligger dom väl nerpackade i en flyttlåda just nu, så detta kan inte kollas. Men jag har starkt för mig att Basic är 2 böcker och Expert 1, så lite slutledningsförmåga så :gremsmile:

Gneh! Nu vill man spela!
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
Hmmm, en gång i månaden är väl vad jag skulle kunna få rum med...

Nå, finns det någon gammelskolare i GBG-trakten som vill spela D&D, inte d20-3.5 utan OD&D med AD&D, så PM:a...

Nja, en grej förresten, jag kör med positiv pansarklass. En sak som är bra med d20, och som vi körde med ibland på 80-talet (när folk inte var emot det, förvånansvärt många var emot).
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
Trots att jag aldrig haft chansen att avnjuta en enda session av Old School D&D
Vad gäller OD&D (1974 plus supplement) så kan jag skaffa fram regler åt alla som vill ha.

Jag har reglerna själv, tricket är att _återberätta_ dem, för att inte drabbas av Curse of Copyright Holder eller liknande formel.

Om det finns ett seriöst intresse alltså. Det är mycket roligt att spela.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Haha, ja du vet oss norrlänningar :p Nej men med universitet, jobb, andra aktiviteter så får vi prioritera vårat rollspel. Så tyvärr finns det inte rum för denna läckra bit.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
Men just tidsbristen (och liknande aspekter som tillhör vuxenblivandet, som till exempel oförmågan att handha en fungerande hjärna under 24 timmar i sträck) är ju skälet till att man går ner i version.

OD&D är lika roligt, fast snabbare = koncentrerat skoj!

Testa!
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
Finns det folk som är intresserade på allvar alltså? Känner för att göra ngt för hobbyn?

PM:a mig i så fall.
 
Top