Nekromanti Efterlyses: mer allmänrollspelsstuff

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Jag skulle vilja se mer av "Hur du skapar en levande rollperson", "Hur du spelleder spänning/intrig/ångest osv.", "Hur du skapar en kampanjvärld", "Hur en superskurk kan se ut" m.m.

Dvs sånt som kan passa till många typer av rollspel. Typ sånt som Warduke skrev i Codex och Elimää på wrnu.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Kom gårna med fler idéer

Jag gillar särskilt den sista, den om superskurkar. Kom gärna med fler, vi antecknar!

M.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Fenix o andra legender

Jag tyckte om artikeln om fågel fenix - kan man inte spinna vidare på det?

Jag kan tänka mig djupgående artiklar om andra legendariska varelser som mantikora, kimera, enhörning,...
Eller varför inte om alver och orcher?
Man behöver inte ens hålla sig inom fantasy: "små gröna män", androider, cyborger, robotar, "ghost in the machine",...
Eller kända platser/företeelser: spöktåget i tunnelbanan, bermudatriangeln, El Dorado,...

Kraven på artikeln är:
- Det ska vara välkända legender: en genomsnittsrollspelare ska ha hört talas om den (tänk på att en genomsnittsrollspelare inte är riktigt samma sak som en medelsvensson).
- Det ska vara bakgrundsmaterial: när dök legenden först upp, vad finns det för versioner av legenden osv.
- Specifik info till olika rollspel: om legenden redan finns i ett rollspel så bok och sidhänvisning, om legenden inte finns så speldata till det rollspelet.
- Det ska finnas äventyrsuppslag.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Några jag kan tänka mig

Draken - okej, vi har ju drakar, men hur har man sett på dem i mytologin
Hin Håle - självaste superskurken, vad finns det för myter kring honom och hur kan man väva in det i äventyr

Ööööh, sen tog det stopp. Tänkte lista en massa idéer här, men nu tog det stopp. :gremgrin:


M.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Re: Några jag kan tänka mig

Själv skulle jag gärna se en artikelserie med kända svenska väsen från nordisk folktro. Skogsrået och Näcken är bra exempel, liksom lyktgubbar, häxor, maror, vittror, troll, vättar och älvor.

/Vulf
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Re: Några jag kan tänka mig

Gillar den här tråden:) Massa bra idéer som vi självfallet antecknar.

/tove & anders
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
Re: Kom gårna med fler idéer

Varför inte lite om användbara religioner, både om udda detaljer och om arketyper, dvs myter som går igen i flera religioner. Det ger ofta bra bakgrund när man bygger miljöer och gratisuppslag till äventyr.

Hälsar
Erik G (som fortfarande väntar med spänning på att få läsa Fenix)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Monomyten

Kanske något om Joseph Campbell och monomyten skulle vara intressant?

M.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Eller kanske...

...något om Bruce Campbell? Eller nä, han har kanske inget med rollspel att göra. Men riva av sköna repliker, det kan han!

Vulf - som tycker att Evil Dead-numret av Codex är ett av de få som har något att ha
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Re: Fenix o andra legender

Skulle det kunna vara intressant med artiklar om andra saker också, så som tex tempelriddarna?(mina favoriter...), inkvisitationen, den katolska kyrkans utveckling och även muslimernas utvekling
Andra saker som jag personligen tycker är intresant är hur man bodde, levde, åt och drack i vår historia, även hur läkar vetenskapen har utvecklats och varför.
Det finns väldigt mycket historisk information som är intressant för rollspelare.
Annat som jag gillar är mytiska platser så som stonheng (hur det nu stavas..), atlantis och salamons tempel, eller varför inte leta runt efter hednatemplet i uppsala.

Jag skulle uppskatta att läsa om den typ av saker men skulle även gärna hjälpa till i skrivandet, eller kanske mer rätt i fakta insamlandet. Skriva är inte det jag är bäst på, det blir inte så medryckande på papperet som det låter i mitt huvud...
 
Top