Nekromanti Efterlyses: Kargt och rått Alien lir

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Jag har letat ganska länge nu efter en setting (regelsystem spelar ingen roll) som förmedlar den där kalla råa Alien stämningen samtidigt som det kanske finns utrymme för lite mer varierade miljöer.

Någon som har bra tips på olika settings så länka gärna till företagets hemsida då Sfbokhandeln inte alltid har speciellt mkt info om alla spel.

Och känn er fria att länka till andra Sci-fi settings också, man vet aldrig vad som kan gripa tag i en.

Tack på förhand.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
GURPS Terradyne funkar nog rätt bra om man spolar fram den hundra år eller så (I den är än så länga bara vårt eget solsystem kolonialiserat).
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
2300 AD kanske? Det känns som det vore rätt iaf, det är dock ur tryck sedan flera år tillbaka. Finns som pdf och snart ska en ny utgåva komma.


Storuggla, Kafer
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Re: Cthulhutech

Jag har faktiskt tagit en koll på just Cthulhutech förut och det verkar vara ett rätt speciellt spel, frågan är hur urflippat det är, för något urflippat verkar det faktiskt vara.

Fantasy meets horror-sci-fi fick jag känslan av när jag läste om spelet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Min co-writer Johan Danforth sitter för övrigt och filar på en "aliensaktigt" kampanj till Parallel Worlds...
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Jag tror jag läste om det äventyret på deras hemsida. Kan bli coolt.

Varför kan inget bolag släppa ett Aliens rpg ? Förstå vilket vinnande koncept det skulle vara !! Jag antar att det är nåt problem med rättigheter osv att göra, men det är en sådan produkt man nästan drömmer om att dom ska släppa.

Visst, det finns hemmagjorda system och folk som lagt ner hjärta o själ i att sammla ihop info men det är ju inte layoutat för fem öre ( ja jag är kräsen) och jag skulle lät betala en 500 lapp för en 300 sidor fet Aliens rpg bok om bara en släpptes !!
 

Bergdahl

Veteran
Joined
8 Dec 2006
Messages
30
Location
Örebro
Det har väll iofs släppts ett aliens lir. Leading Edge Games släppte 1991 Aliens Adventure Game. Vet inte hur lätt det är att få tag i och det kanske inte är vad du är ute efter, men det är iaf inte ett hemmagjort system.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Det har väll iofs släppts ett aliens lir. Leading Edge Games släppte 1991 Aliens Adventure Game. Vet inte hur lätt det är att få tag i och det kanske inte är vad du är ute efter, men det är iaf inte ett hemmagjort system.

Fast det är tyvärr inte så bra. Reglerna är "förenklade" Phoenix Command-derivat och de duger inte till rollspel anno 2007 i mitt tycke. Dock finns det en hel del bakgrund i den som är cool. (Trivia - boken är illustrerad med foton från filmerna, dock valde Sigourney Weaver att inte vilja vara med på bild så alla bilder på Ripley är i skuggform eller micklade på något annat sätt).

http://www.pen-paper.net/rpgdb.php?op=showbook&bookid=3800


Bättre är isf Colonial Marine Technical Manual - en jättebok med tips som beskriver USCM ur ett ingame-perspektiv. Kanon!

http://www.amazon.com/Aliens-Colonial-Marines-Technical-Manual/dp/0061053430
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Har varken sett eller hört talas om det där spelet innan du skrev om det nu. Och om det är släppt 91 så är det nog inte helt enkelt att få tag på dessvärre.
Desutom är det kanske inte exakt vad jag önskar att ett Alien lir kan uppbåda.

Med tanke på Predator 2 rullen där man sammanför de båda varelsena i ett och samma universum (som man gjort tidigare ? i serietidningar) så hoppas jag på att något liknande kommer släppas återigen.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Har tagit en titt på den där boken förut och har varit mkt frestad at köpa den men den är något dyr måste jag säga. Någon som läst den och kan intyga att den är värd priset ? Jag har inte en aning om vad boken innehåller och om den står upp till vad den lovar !?
 

Bergdahl

Veteran
Joined
8 Dec 2006
Messages
30
Location
Örebro
Fast det är tyvärr inte så bra. Reglerna är "förenklade" Phoenix Command-derivat och de duger inte till rollspel anno 2007 i mitt tycke. Dock finns det en hel del bakgrund i den som är cool.

Misstänkte nästan det. För en 15 år sedan skulle min dåvarande spelgrupp göra karaktärer till spelet, men vi kom aldrig så långt som att faktiskt spela det. Antagligen berodde det på att reglerna var jobbiga/dåliga, kommer inte ihåg och jag skulle ju inte vara spelledare iaf. Men jag minns att det, som du skriver, fanns en hel del bakgrund som var intressant att läsa i boken.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Jag har läst delar av boken. Tycker inte den är värd sina pengar. Mycket av det som boken tar upp hittar du i Lejonklevs länkförslag - Serenadawn.

När det gäller Alien som rollspel så rullar ju även en kampanj i Linköping vid namn Brixton's Fightin' Fives - US Colonial Marine Corps 5th Platoon. De har ett regelverk du säkert kan få ta del av om du frågar dem snällt.
 
Top