Eon Efterlyser officiell spelledarskärm

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Hej alla fina EON IV författare. Detta tycker jag mig minnas skrivits om tidigare men pressar på ytterligare med värme här.
Nu när grundbok, magi och strid modulerna är ute är detta inte ett guldläge att göra en gedigen spelledarskärm till oss? Jag skulle crowdfunda den så otroligt hårt! Det vore dels praktiskt - förminska allt bläddrande mellan böcker för tabeller och regelpåminnelser - men också enormt stämningshöjande att ha en skärm med det fina cover art worket från grundboken istället för tomhet.
Snälla :)??

J
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,183
Location
Göteborg
Vilka saker skulle du (och andra Eoniter såklart) vilja se i en spelledarskärm?

/ Anton, Helmgast
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
221
Location
Norge
Jeg hadde heller satt pris på at EON skribentene hadde brukt tiden sin på andre ting enn en spillelederskjerm (som for eksempel jobbet med aspektbøker eller andre moduler). Det er jo ikke veldig vanskelig for spilleledere å kopiere opp de tabellene de ønsker og feks tape de på innsiden av en perm.

Men forslag til hva en spillelederskjerm burde inneholde er blant annet:
  • Treffpunktstabeller
  • Tabellene for alvorlige skader
  • Oversikt over modifikasjoner i strid (alt ifra strid i mørke til modifikasjoner på avstandsvåpen).
  • Oppsummering av stridsrundens forløp og kort sammendrag av reglene
  • Muligens reglene for blødning, infeksjon og lignende
  • Hvis plass så kanskje et rask sammendrag av mysikkregler
  • Skrekktabellen
  • (Muligens tabell over kostnader på de vanligste tingene eller tjeneste som spillere kjøper?)
Dette var bare noen forslag og det er helt sikkert noen bedre der ute. Det beste er vel å ta noen notater når en spiller over hva en kunne ønske at en hadde for hånden. For det som burde være i permen er vel det som en oftest må slå opp i (altså ofte tabeller og lignende).

Det var bare noen få tanker fra meg :grin:
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
I en spelledarskärm hade man velat ha skadetabeller, skräck och nedbrytning och typiska motståndare samt kanske lite annat smått och gott.

själv hade jag nog dock hellre sett ett smidigt tabell häfte med de viktigaste tabellerna samt lite utrustning att ha med sig vid spelbordet, jag använder ju aldrig skärm själv
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Spelledarskärmen hade med fördel också kunnat levereras med referenskort för spelare, som i punktlisteform och med sidhänvisningar visar hur man gör rollpersoner, slåss, använder böner, och så vidare.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Min fyrsidiga spelledarskärm hade:

Sida 1
Skadeverkan
Svårighetsgrader
Avståndssvårigheter
Modifikationer på att träffa vid avståndsstrid (Storlek/Situation)
Aktiva handlingar och sidohandlingar, kort sammanfattning
Detaljerad träffområde (Tänk gamla neotech) för de fall det kunde behövas
Fördelar

Sida 2
Sammanfattningsregler för
Omtöcknad
Rustningsskada
Tillbakaknuffad
Faller
Tappar
Smärta
Sår
Blödning
Infektion
Brytrisk
Inre skada
Amputationsrisk
Vårda patient
Väcka utslagen
Påfrestningsskadorna Törst, hunger, syrebrist och nedkylning (Snabb, enkel sammanfattning på endast några ord per skada)
Tabell som listade de vanligaste fallhöjderna och dess skada (samt underlagsmodifikationer)
Och sist men inte minst en liten tabell för eld och syra

Sida 3
Skräck, punktlista i vilken ordningsföljd man gör sakerna (Bestäm typ, intensitet, slå självkontroll, resultat av mellanskillnad, läs av tabell)
Simpla tabeller med nedbrytning och skräck intensiteter och exempel.
Stridsordning - 1 reaktionsslag, 2 handlingar, 3 avstånd, 3b hur man räknar ut svårighetsgraden, 4 närstrid, anfallare försvarare, 5 slå skada
Tabell för de 20 vanligaste vapnen och de 8 vanligaste rustningarna

Sida 4
Allmänna färdigheter för varelser
Allmänna vändningar för varelser (Mer detaljerad lista med mer variation)
En stor lista med samtliga NPCer och varelser (Vanlig NPC, Skicklig NPC, Mästerlig NPC, Liten varelse, stor varelse, enorm varelse etc)


Använde sällan boken efter det.
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
avatarex;n347437 said:
Vilka saker skulle du (och andra Eoniter såklart) vilja se i en spelledarskärm?

/ Anton, Helmgast
Dancodan sammanfattar rätt bra men jag skulle kanske slimma ner lite. Framförallt kanske skippa NPC sidan och istället satsa på tydlig överblick över essentiella regelbitar tänker jag. 4 sidor med typ detta (men garanterat mer, tänker att ni som konstruerat reglerna ser mer framför er och kan lägga till eller reducera):

FET COVER ART :)

Magi/Mirakel
- Sidhänvisningar vid varje regel för att kunna snabbt kolla upp detaljer
Svårighetsgrader för magi/mirakel
+ relation till miljö/alstring i olika magiflöden etc
Dissipation/borttoning
Allmänna pointers för regler

Strid
- Sidhänvisningar vid varje regel för att kunna snabbt kolla upp detaljer
Skadetabeller
Svårighetsgrader
Svårighetsgrader för avståndsvapen
Träfftabeller
Olika försvars/anfallstekniker
Fördelar
Olika faserna och korta pointers om det
Övertagsmöjligheter
Vapenegenskaper (denna blir ju lång och kanske inte får plats men man kan testa)

Skador/Läkning/Mentala trauman/Utmattning etc
- Sidhänvisningar vid varje regel för att kunna snabbt kolla upp detaljer
Tabeller
Olika typer av skador, trauman etc och deras effekter
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Gillade också att viss data som är användbar för spelarna (men även spelledare) fanns på framsidan på den gamla spelledarskärmen.. Alltså typ myntomvandlare, lite basic grejer osv..
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Du råkar inte ha ett dokument med de fyra sidorna du har till din spelledarskärm?
Jag skrev om dem nu (hade lite extra "homebrew" i mina). Exporterade som PNG-filer om det funkar.
Du kan PMa mig med din mailadress så skickar jag dem.

Ps. Det kan ligga kvar lite homebrew i spelledarskärmen men det är bara att bortse ifrån det. Tror inte jag missade något.. men det kan ju alltid hända.
Ps2. Dessa är omskrivna 2020 så vissa saker har tillkommit och vissa har försvunnit. Tex magireglerna kör vi inte med
 
Last edited:

JohnGregory

Blodsbroder
Joined
23 Oct 2020
Messages
1
Har det skett någon uppdatering på denna fronten? Skulle tycka att det skulle vara sjukt kul att se det bli verklighet^^
 

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Jag skrev om dem nu (hade lite extra "homebrew" i mina). Exporterade som PNG-filer om det funkar.
Du kan PMa mig med din mailadress så skickar jag dem.

Ps. Det kan ligga kvar lite homebrew i spelledarskärmen men det är bara att bortse ifrån det. Tror inte jag missade något.. men det kan ju alltid hända.
Ps2. Dessa är omskrivna 2020 så vissa saker har tillkommit och vissa har försvunnit. Tex magireglerna kör vi inte med
Hej, man skulle inte kunna få ta del av detta material också? =)
 
Top