Nekromanti Efter katastrofen

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Japansk postapokalyps är intressant eftersom den sällan är så Mad Max:ig, utan snarare "grön postapokalyps" eller kupolstäder och grejer. "Princess Blade" är en av många spelfilmer i genren, det finns även oräkneliga animes tex Tengen Toppa Gurren Lagann, Deadman Wonderland, Ergo Proxy, Neon Genesis Evangelion, Origin: Spirits of the Past, Attack on Titan, Now and then here and there, Nausicaä of the Valley of the Wind, och cirka en biljon till, och massor av tv- och dautaspel också. Japanerna verkar ha en särskild fascination för postapokalyps och gör lätt mer och mer varierad sådan än alla andra länder tillsammans. Neon Genesis Evangelion är det absolut bästa i genren från något land överhuvudtaget, och en av de bästa tv-serierna någonsin. Men dess postapokalyps är väldigt mild, och huvudtemat snarare eskatologiskt än postapokalyptiskt, så den ger inte direkt en särskilt solid postapokalyps-fix. Ergo Proxy är visuellt mycket intressant, men jag tyckte den var navelskådande och seg. Princess Blade, Nausicaä och Tengen Toppa Gurren Lagann är must-sees dock, och forumets residenta animefans kan säkert ge ännu fler tips.

Sidenote; den japanska postapoc-fixeringen är ett intressant fenomen, jag önskar jag var insatt nog att analysera den. Jag har ju tidigare gjort en rejäl analys av kinesisk fantasy här på forumet, konstaterande att Kina gör mer fantasy än alla andra länder tillsammans. Det är lite lustigt, för Kina är tusen ggr mer postapokalyptiskt än Japan, proppfullt av spökstäder, enorma öknar och ödemarker, ruiner och förfallna industrikomplex, bisarra betongdjungler och postsovjetisk misär, miljöförstöring, ökenspridning, sopberg, surrealistiska algblomningar och ekologiska kollapser waiting to happen, men jag har aldrig stött på en enda kinesisk postapokalyps-ståry. Inte -en- enda...fan vad skumt det är.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det förvånar mig att bara en enda har nämnt Snowpiercer än. Den är ett fascinerande exempel på globalisation in action, en fransk albumserie gjord av koreaner till engelskspråkig film. Den skriker Apocalypse Wörld och är fullständigt amazeballs och mycket unik. En absolut must-see.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Ymir;n203059 said:
Det förvånar mig att bara en enda har nämnt Snowpiercer än. Den är ett fascinerande exempel på globalisation in action, en fransk albumserie gjord av koreaner till engelskspråkig film. Den skriker Apocalypse Wörld och är fullständigt amazeballs och mycket unik. En absolut must-see.
Då får jag väl säga att jag håller med. Snowpiercer är en blivande klassiker!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Threads, som är en engelsk tv-film från 1984 är en klassiker som brukar nämnas på sånna här listor. Jag har inte sett den själv, men köpte den efter att hittat den på en sån här lista. Det ska vara väldigt mycket vardagsrealism och apokalyps.

Svenska Slut är en tv-serie där man flyttat ner under jorden för att kunna långtidsförvara gammalt kärnbränsle på jordytan.

Six-string Samurai (på svenska släppt med titeln Samurai Sword) är en äventyrsfilm med spagetiwestern tänk och en komisk ådra där Buddy Holly måste ta sig till Lost Vegas för att göra upp med döden om titeln som den nye kungen efter Elvis död. Buddy är såklart lika bra på att svinga svärd som han är med gitarren.

Den tredje Resident Evil filmen - Extinction - är som jag minns det riktigt mycket postapokalyps. Det finns nästan inga människor kvar, en tanker full med bränsle ska genom öknen osv.

Bounty Killer är ingen favorit, men bakgrunden är en perfekt blandning av dum/briljant. I framtiden har onda företag sugit ut världens resurser och de vanliga medborgarna lever i nån slags postapokalyps samtidigt som företagstopparna fortfarande lever i lyx och vältar sig i lyxiga saker. Bounty Killers arbetar med att jaga upp dessa företagsledare och ställa dem till svars - oftast med dödlig utgång.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Läser just nu en trilogi av Lars Wilderäng, första boken heter Stjärnklart och utspelar sig när allt håller på att skita sig. Första boken var fantastisk, andra aningen sämre, har inte kommit till tredje än.

Sen tänker jag tänka lite utanför lådan och rekommendera, Seeking a friend for the end of the world http://www.imdb.com/title/tt1307068/?ref_=nm_flmg_act_26 fantastisk film, inte direkt efter katastrofen, snarare innan men delar många av sakerna som en efter katastrofen film gör
 
Top